در صادرات نفت مشکل داریم

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن گفت: ۱۰۰ درصد مشکل به وجود آمده در خرید نفت ایران از طرف ژاپن به تحریم‌ها مربوط می‌شود، مشکلات انتقال پول هم اهمیت دارد اما پیش از آنکه موضوع به مشکل انتقال پول برسد در صادرات نفت مشکل داریم.

به گزارش صدای بورس، بهرام شکوری، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مورد وضعیت مراودات تجاری ایران و ژاپن اظهار کرد: طبیعتا تحریم‌ها در روابط بین ایران و ژاپن تاثیر گذاشته و مرودات تجاری ما کاهش پیدا کرده است. نفت یکی از محصولاتی بود که با توجه به معافیت‌هایی گرفته شده از آمریکا امکان خرید برای ژاپنی‌ها میسر بود که آن نیز دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: اگر برجام از سر گرفته شود، آمریکا و کشورهای اروپایی به آن بازگردند و تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کند، شاید روابط تجاری بین ایران و ژاپن بهبود پیدا کند.

شکوری افزود: ما زمینه‌های زیادی برای همکاری با ژاپن داریم و می‌توانیم از دانش، تکنولوژی و تجهیزات ساخت ژاپن در صنایع معدنی و دیگر بخش‌های کشور استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم محصولاتی در حوزه مواد غذایی، کشاورزی، محصولات معدنی و غیره به ژاپن صادر کنیم. روابط بین دو کشور می‌تواند در بخش علمی نیز گسترش یابد و از دانش این کشور در حوزه‌های آب، زلزله و محیط زیست ژاپنی‌ها که پیشرفت خوبی داشته‌اند استفاده کرد. خوشبختانه به لحاظ علمی ارتباطات برقرار است اما روابط تجاری به خاطر مشکلات بانکی و تحریم‌ها دچار مشکل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ژاپنی‌ها همکاری‌های مشترکی در آمریکا و آمریکایی‌ها همکاری‌های مشترکی در ژاپن دارند. طبیعتا منافع ژاپنی‌ها ایجاب نمی‌کند که در این شرایط بتوانند ارتباط خود را با ما حفظ کنند. امیدواریم این شرایط بهبود پیدا کند و بتوانیم شاهد افزایش مبادلات و مناسبات تجاری خود با ژاپن باشیم.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: از سال ۸۹ تا سال ۹۵ حدود ۵۸۲ میلیون دلار غیر از نفت بر مجموع صادرات و واردات ما افزایش پیدا کرده بود. اما از سال ۹۵ به بعد ما بیشتر وارد کننده بودیم، بطوریکه تراز تجاری ما در سال ۹۷، منفی ۱۸۲میلیون دلار بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده بر راه صادرات نفت ایران به ژاپن گفت: صد درصد مشکل به وجود آمده در خرید نفت اایران از طرف ژاپن به تحریم‌ها مربوط می‌شود، مشکلات انتقال پول هم اهمیت دارد اما پیش از آنکه موضوع به مشکل انتقال پول برسد در صادرات نفت مشکل داریم. ژاپنی‌ها توانستند چند نوبت از آمریکا معافیت بگیرند تا بتوانند نفت وارد کنند اما اخیرا فکر نمی‌کنم توانسته باشند معافیت و مجوز جدیدی بگیرند.

وی بیان کرد: ژاپنی‌ها علاقه‌مند هستند که از ایران نفت بخرند چراکه سیستم پالایشگاهی آنها روی نفت ایران تنظیم شده است. علت اینکه تلاش می‌کردند تا این معافیت‌ها را داشته باشند همین موضوع بود اما به هرحال این معافیت‌ها به ژاپن داده نمی‌شود و اگر داده نشود، صادرات نفت ما همچنان دچار مشکل خواهد بود.

شکوری با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن بیان کرد: ما امیدوار بودیم که با روی کار آمدن بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، تحریم‌ها برداشته شود و تاثیرات مثبت خود را روی اینگونه مسائل بگذارد. به هر ترتیب امیدواریم این اتفاق بیافتد که این موضوع نیازمند تلاش دوطرف است.

منبع: ایلنا

کد خبر 428431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =