گزارش التهاب به تعادل بازار کمک می‌کند

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هر نوع اختلالی در فرآیند عرضه و تقاضا در بورس کالا به ‌سرعت نمایان می‌شود.

به گزارش صدای بورس، حامد سلطانی ‌نژاد؛ مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: گاهی در روند تولید کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، اختلال و مشکلی ایجاد می‌شود که می‌تواند تعادل بازار آن محصول را بر هم بزند؛ این اختلالات پیش از وقوع، معمولاً نشانه‌هایی دارند که در بورس کالا تلاش می‌شود با استفاده از آن نشانه ها از بروز التهاب و عدم تعادل در یک بازار جلوگیری شود. به گفته سلطانی نژاد، به همین منظور گزارشی به نام «گزارش التهاب» در بورس کالا در مورد محصولات مختلف تهیه می شود که در آن، عرضه و تقاضای کالاها با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در نخستین قسمت مصاحبه با مدیرعامل بورس‌کالای ایران به نکات مهمی از جمله به ورود سیمان، قیر و برنج به این بورس اشاره شد ضمن آنکه سهامدار شدن مردم در بازار سرمایه، تبعات قیمت‌گذاری دستوری را روشن کرد تا مردم مانع از اینگونه تعرض‌ها به اموال عمومی شوند اما؛ نکته حائز اهمیت راه همواری به مقصد "جاده مخصوص" بود تا شاید رینگ کالایی‌ بتواند با نوربالای بیشتری به سوی رشد سرعت بگیرد.

در همین راستا بخش دوم گفت و گو با حامد سلطانی ‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران را می خوانید.

موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستید؟

عرضه خودرو در بورس کالا قبلاً یک‌بار تجربه‌شده و البته پیچیدگی‌های زیادی هم دارد. مجلس طرح اولیه عرضه خودرو در بورس کالا را ارائه داد و در همین راستا نیز بورس کالا هم نظراتی ارائه کرد. اما این طرح در کمیسیون صنایع مانده و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده ولی بورس‌کالا، از پذیرش هر کالای جدیدی استقبال می‌کند.

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند ورود سایر بخش‌های زنجیره به بورس کالا نیز هست؟ این فرآیند زمان‌بر است؟

ملاحظات ریزی برای عرضه خودرو وجود دارد، چراکه خودرو کالایی عمومی بوده و مردم روی قیمت آن حساس هستند. واقعیت این است که قانون‌گذار به این نتیجه رسیده که باید رانت خودرو حذف شود. در این پلتفرم که به‌نوعی حراج خودرو محسوب می‌شود، هر متقاضی که قیمت بالاتری برای خرید پیشنهاد کند، منتفع خواهد شد و البته باید دید قرار است سود حاصل از فروش محصول باقیمت بالاتر نصیب خودروسازان شود یا هدف از ارائه این طرح، حذف رانت خرید خودرو است و حساسیتی روی اینکه این عرضه در بورس کالا انجام شود یا نه، نداریم.

اگر خودرو با قیمت واقعی مورد معامله قرار بگیرد، قیمت‌ها کاهش‌یافته و بازار خودرو متعادل خواهد شد؛ البته تمام این بحث‌ها مربوط به دورانی بود که دلار شیب صعودی داشت و شکاف قیمتی بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار آزاد ایجادشده بود.

فعالان بورس کالا چه تفاوتی با فعالان بازار سهام‌دارند؟

حرفه‌ای‌ترین فعال بازار سرمایه، فعالان بازار کالایی هستند که عمدتاً حرفه‌ای‌تر از فعالان بازار اوراق عمل می‌کنند و تأثیرپذیری زیادی هم از قیمت‌گذاری‌های دستوری و... دارند.

قبلاً شاید تصور سیاست‌گذاران بر این بود که حمایت از مردم فقط از طریق حمایت از قیمت کالاها امکان‌پذیر است ولی بعد از آزادسازی سهام عدالت، افزایش ثروت مردم از طریق بازار سرمایه هم موردتوجه قرار گرفت.

یعنی به‌جای اینکه تلاش برای کاهش قیمت کالاها به‌منظور حمایت از مردم، اجازه دهیم هر کالایی باقیمت واقعی معامله شود و نفع این قیمت‌گذاری واقعی نصیب خود مردم شود. فروش محصول شرکت‌ها با قیمت کمتر، سودی گذرا و کوتاه‌مدت نصیب مردم می‌کند؛ ولی می‌توان مردم را در سود شرکت‌ها سهیم کرد تا به‌جای افزایش سود، زمینه افزایش ثروت مردم فراهم شود.

فرآیند پذیرش هر کالا در بورس کالا چقدر به طول می‌انجامد و آیا این فرآیند باعث ایجاد رانت و فساد نخواهد شد؟

نورافکن بورس کالا بر کالاهای جدید تابیده می‌شود و با روشن شدن این نورافکن، مسائل و مشکلاتی آشکار می‌شود اما در مورد کالاهایی که این نورافکن به آن تابیده نشده، هیچ اطلاعاتی نداریم.

گاهی در روند تولید کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، اختلال و مشکلی ایجاد می‌شود که می‌تواند تعادل بازار آن محصول را بر هم بزند و این اختلالات و مشکلات، معمولاً نشانه‌هایی دارند که در بورس کالا تلاش می‌شود قبل از ایجاد التهاب در یک بازار، از طریق نشانه‌ها از عدم تعادل بازار جلوگیری کنیم. به همین منظور گزارشی به نام «گزارش التهاب» در بورس کالا در مورد محصولات مختلف تهیه می‌گردد و عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال، قطع گاز فولادی‌ها، تولید را کاهش خواهد داد و باید کاری کرد که مانع التهاب بازار شد.

همچنین هر تخلف و فسادی در فرآیند عرضه و تقاضا، در بورس کالا به ‌سرعت کشف می‌شود و اتفاقاً این نقطه قوت بورس کالا است که حساسیت بازیگران این بازار بر تخلف‌ها و تصمیمات مفسده زا تا این حد بالا است و عکس‌العمل فعالان این بازار را به دنبال دارد.

انتقاداتی به سامانه‌ها و سیستم‌های طراحی‌شده در بورس کالا مطرح شده، در این خصوص نظر شما چیست و برای رفع ایرادات مطرح شده چه اقداماتی انجام‌شده است؟

سامانه‌ها روزبه‌روز در حال ارتقا هستند، اما به‌هرحال این سامانه‌ها، ساخته دست بشر هستند و نواقصی دارند و هیچ سامانه کامل و بدون نقصی وجود ندارد. مهم حرکت رو به بهبود این سامانه‌ها است و سامانه‌های مورداستفاده در بورس کالا روند رو به بهبودی دارد. در حوزه محصولات فولادی و تشخیص مصرف‌کنندگان واقعی، اتفاقات خوبی در حال وقوع است ؛ "سامانه جامع تجارت" وزارت صمت نیز که منتظر افتتاح آن هستیم، سامانه جامعی بوده که قرار است کل کالاهای کشور در آن رصد شود.

منبع: بورس‌نیوز

کد خبر 428413

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =