هواداران ۲ تیم برتر کلاه بورسی سرشان نرود/ چرا پرسپولیس از استقلال جلو زد!

طرفداران پرسپولیس و استقلال بدانند که این دو شرکت زیان انباشته دارند و هوادران این دو تیم بدون دانش و بررسی سود و زیان این دو شرکت سهام آن‌ها را خریداری نکنند. 

به گزارش صدای بورس، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، در ۲۵ دی ماه از عرضه اولیه پرسپولیس در بورس خبر داد و گفت: عزم دولت برای واگذاری سهام سرخابی‌ها در بورس جدی است. قبل تر از آن نیز اعلام شده بود که این دو شرکت در ایام دهه فجر عرضه می شوند اما این دهه به پایان رسید اما هنوز خبری از عرضه سرخابی‌ها در بورس نیست.

فرابورس از تکمیل نشدن اطلاعات در خواست شده سخن می‌گوید و مقام پاسخ گو و آگاه از روند تکمیل اطلاعات را مشاوران این دو شرکت بیان می‌کند. کارشناسان بازار سرمایه نیز به هواداران این دو تیم هشدار می‌دهند، پرسپولیس و استقلال زیان انباشته دارند و هوادران این دو تیم بدون دانش و بررسی سود و زیان این دو شرکت سهام آن‌ها را خریداری نکنند. 

بورسی شدن پرسپولیس و استقلال در چه مرحله‌ای است؟
حسنعلی قنبری، رییس سازمان خصوصی سازی 20 بهمن در پاسخ به این پرسش که آیا پرسپولیس در بورسی شدن از استقلال جلوز زده، گفت: نخست سهام پرسپولیس در بورس عرضه می‌شود. اطلاعات این باشگاه منظم و دقیق‌تر بوده و رسیدگی‌ها در حال اتمام است. رسیدگی پرونده استقلال نیز در جریان است و با وقفه یک هفته‌ای سهام این شرکت هم عرضه خواهد شد.قرار بود تا عرضه سهام سرخابی ها به بورس در دهه فجر انجام شود، اما مهم اینکه واگذاری ها با دقت انجام شود و عجله و اشتباهی نداشته باشیم.

وی افزود: واگذاری‌ها مشروط انجام می شود و به شکل قطعی نیست؛ بنابراین لازمه‌اش این است که پس از واگذاری، خریدار و فروشنده خود را مقید به مفاد قرارداد بدانند. چنانچه مفاد قرارداد رعایت نشود، در واگذاری یا انتقال قطعی آن تجدیدنظر می شود تا حقوق جامعه و دولت حفظ شود. 


شفافیت شرکت‌ها برعهد سازمان حسابرسی است نه سازمان بورس
رییس سازمان خصوصی سازی درباره شفافیت نداشتن صورت های مالی سهام استقلال و پرسپولیس گفت: شفافیت را سازمان بورس مشخص نمی کند، بلکه برعهده سازمان حسابرسی است که بعد از تایید در اختیار سازمان بورس قرار می گیرد. اکنون صورت های مالی در مرحله تایید قرار دارد، به طور کلی صورت های مالی که در گذشته ارائه شده بود، تایید و بتازگی صورت های مالی ۶ ماهه خواسته شده که قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
وضعیت سهامداری متفاوت از هواداری است
قیمت محصولات ایران خودرو در ۲۵ بهمن ۹۹ +جدول
جلوگیری از تخلف با افزایش آگاهی سهامداران
 

هنوز اطلاعات درخواست شده فرابورس تکمیل نشده است

مبینا بنی اسدی، مدیر ارتباطات فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش صدای بورس مبنی بر اینکه شرایط پذیرش دو تیم پرسپولیس و استقلال در فرابورس به کجا رسید، بیان کرد: آخرین اخبار از پذیرش این دو تیم مربوط به  نیمه اول بهمن است که در فرابورس درج شد و اطلاعات بیشتر در ارتباط با اینکه تکمیل اطلاعات در چه مرحله‌است باید توسط سازمان خصوصی سازی پاسخ داده شود.

در این خبر بنی‌اسدی فرایند پذیرش هر شرکت در بورس و فرابورس بستگی به روند طی شدن این اصلاحات مورد نیاز در خود شرکت‌ها (پرسپولیس و استقلال) دارد و هرچه سریع‌تر این دو باشگاه بتوانند خود را با ساختار پذیرش تطبیق دهند این فرایند زودتر اتفاق می‌افتد. 

تعریف سهامدار و هوادار فرق دارد

مدیر ارتباطات فرابورس ایران پیش‌تر در مصاحبه خود در فرابورس، تاکید کرده بود، تعریف سهامدار با هوادار فرق می‌کند و باید این تفکیک صورت بگیرد. تاکنون نیز شاهد فضای احساسی در بازار سرمایه بودیم. برخی رشدها و نزول‌ها در بازار سرمایه صرفا احساسی و ناشی از هیجان بوده‌اند و هواداران باید بدانند وضعیت سهامداری متفاوت از هواداری آنان نسبت به این دو باشگاه است.

هواداران استقلال و پرسپولیس مراقب باشند

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با بورسی شدن دو تیم استقلال و پرسپولیس در گفت‌وگو با صدای بورس  اظهار کرد: اگر این دو تیم به قصد تامین مالی وارد بازار سرمایه شوند، تاثیر منفی بر بازار خواهند داشت.حضور در بورس شفافیت در پی دارد و پول شویی و فسادهایی که در عدم شفافیت وجود دارد از بین می‌رود، اما بعید است با شرایطی که تیم پرسپولیس و استقلال دارند به این زودی‌ها بورسی شوند.

وی افزود: بیشترین اطلاعاتی که در ارتباط با این دو تیم وجود دارد، هیچ سندیتی ندارد. این دو تیم صورت های مالی شفافی ندارند و مشخص نیست که تامین مالی آن‌ها از چه طریقی است.

دلبری در ادامه با اشاره به بدهی‌های میلیاردی این دو تیم افزود: پرسپولیس و استقلال بدهی میلیاردی دارند و مخاطبان این دو تیم  طیفی از مردم عادی هستند و بسیاری از آن‌ها دانش بورسی ندارند. از طرفی خرید بنگاهی زیانده به نفع مردم نخواهد بود. طرفداران این دو تیم باید بین سهامداری در بازار سرمایه و علاقه‌ای که به تیم محبوب خود دارند، تفاوت قائل شوند و از حرکت احساسی در زمان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس خودداری کنند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 428311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =