سهم ۲ درصدی شرکت های دانش بنیان از اقتصاد

همچنین ایران در ابعاد خروجی های نوآوری در بین ۱۳۰ کشور جهان در رتبه ۴۷ قرار دارد اما سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص کشور تنها دو درصد است.

به گزارش صدای بورس، تصور کنید دارو یا تجهیزات پزشکی وجود نداشت و یا در وضعیت ۱۰۰ سال گذشته در بدترین موقعیت ممکن وجود داشت یا خودرو ، تجهیزات دفاعی و خیلی از امکانات و ابزار موجود نبود.حال اگر اقتصاد یا تولید و عرضه کالا  به یک پیکر تشبیه  شود  مغز آن علم و فناوری است در واقع امروزه دانش بنیان شدن اقتصاد عامل رشد و پویایی آن خواهد بود.

اما ورود اقتصاد دانش بنیان به چرخه اقتصادی کشور از ابتدای بهمن ماه سال ۹۲ با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی کلید خورد. گفتنی است در بند ۲ سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری اعلام کردند زیرساخت های لازم برای بنا نهادن اقتصاد  دانش بنیان شکل بگیرد.

 به عنوان مثال در سال گذشته با شیوع ویروس منحوس کرونا دستگاه تنفس مصنوعی در تمام نقاط  جهان کمیاب شد  این در حالی بود که دستگاه تنفس مصنوعی در کشور به سرعت تولید و نیاز داخل را برطرف و علاوه بر برطرف کردن نیاز داخل به صادرات نیز رسید. این اتفاق در مورد داروهای ضد سرطان و تجهیزات بسیار پیشرفته دفاعی نیز  رخ داد.

 البته در کنار ورود علم و فناوری به اقتصاد کشور تهدیدهایی نیز وجود دارد  بر این اساس وقتی دولت ها از پول نفت استفاده می کنند و خود را  مستغنی می دانند  با ارز ارزان قیمت  محصولات دانش بنیان وارد می‌کنند. بر همین اساس شرکت های دانش بنیان بر این باورند که در صورت آزاد شدن منابع ارزی ایران، تهدید دوباره برای واردات محصولات از خارج از کشور تشدید شود.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران در شاخص های جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۴ در رتبه جهانی ۱۲۳ و در سال ۲۰۱۹ تا رتبه جهانی ۶۱  ارتقا یافت. همچنین ایران در ابعاد خروجی های نوآوری در بین ۱۳۰ کشور جهان در رتبه ۴۷ قرار دارد اما سهم  اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص  کشور تنها دو درصد است.

 گفتنی است تعداد شرکت های دانش بنیان کشور در سال ۹۲ حدود ۲ هزار و در سال ۹۹ به ۵۷۰۵ شرکت افزایش یافت. همچنین درآمد شرکت های دانش بنیان در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ حدود سه هزار  میلیارد تومان  در سال ۹۴ حدود ۱۲۸۰۰  میلیارد تومان در سال ۹۵ حدود ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ حدود  ۳۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ حدود  ۴۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ حدود   ۶۳۰۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 با توجه به پیشرفت های لازم در حوزه دانش بنیان به خصوص آی تی ، فناوری اطلاعات و حتی خودرو سازی و ساخت تجهیزات پیشرفته دارویی ،ساز و کار لازم برای بهره وری و صادرات از این تکنولوژی به وجود نیاورده است و تنها دو درصد از اقتصاد کشور به شرکت های دانش بنیان متکی است.

منبع: اکوناپرس

کد خبر 428054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =