۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
احوالات بازار در روزهای گذشته

در اولین روز از هفته جاری، شاخص با رشد خوب ۳.۲۷ درصدی و در سطح ۱ میلیون و ۲۴۷ هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن هم در این روز هم جهت با شاخص کل و با رشد ۱.۷ درصدی به کار خود پایان داد.

به گزارش صدای بورس، شاخص هم وزن هم در این روز هم جهت با شاخص کل و با رشد ۱.۷ درصدی به کار خود پایان داد. در روز شنبه شاهد معاملات خوبی در بازار بودیم به ویژه در نماد شرکت های بزرگ تر که بیشتر مورد توجه قرار گرفته بودند. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای صندوق های دولتی دارایکم و پالایش بود که در روز شنبه نهایتا نماد پالایش به قیمت ۱۰ هزار تومان رسید و سربسر شد.

در این روز نمادهایی که بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند فارس، فولاد، فملی، شستا و کگل بودند. همچنین نمادهایی که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند نمادهای کویر، افق، سپ و رکیش بودند.
پس از یک روز مثبت و معاملات نسبتا خوب شنبه، روز یکشنبه نیز شاخص کل با رشد بسیار اندک ۰.۳ درصد به کار خود پایان داد. روزی که معاملات ابتدای بازار روند خوب و مثبتی داشتند اما با گذشت ساعتی از بازار و افزایش فروش ها از شدت مثبت های بازار کاسته شد و در نهایت شاخص هم وزن نیز راه خود را از شاخص کل جدا کرده و با کاهش ۰.۱ درصدی به کار خود پایان داد.
در این روز سیمانی ها از معاملات خوبی برخوردار بودند. اما در میان نمادهای گروه پالایش مردد بودن مشاهده می شد و همین باعث به نمایش گذاشتن معاملات ضعیف از این گروه شده بود. همچنین بانکی ها نیز معاملات نه چندان خوبی را داشتند و در میان آن ها وضعیت نماد بانک تجارت خوب به نظر میرسید.
پس از پشت سر گذاشتن دو روز مثبت و ماندن شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد، روز دوشنبه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی به پایان رساندیم. از جمله اتفاقات مهم و تاثیرگذار این روز انتشار گزارش پیش بینی سود شرکت ملی مس ایران بود که باعث بحث زیادی در میان فعالان بازار و سرمایه گذاران شد و تاثیر منفی نیز بر جو بازار داشت. به نظر می رسد اگر شرکت ها بخواهند با دید کاملا محتاطانه این گزارشات را بر روی کدال به نمایش بگذارند و رفته رفته در طول زمان تعدیلات مثبت اعمال کنند شاهد برهم ریختگی بیش از وضع امروز بازار خواهیم بود.
در روز دوشنبه سهام کوچک بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته بودند. شاخص در سطح ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار واحد به کار خود پایان داد.
روز سه شنبه نیز با ادامه همان روند رکودی و اصلاح زمانی که بازار به آن دچار شده است آغاز گردید. به نظر می رسید که انتشار گزارش های پیش بینی سود به مذاق بازار خوش نیامده است. شاخص در پایان روز سه شنبه در سطح ۱ میلیون و ۲۰۵ هزار واحد به کار خود پایان داد.
در آخرین روز از معاملات هفته جاری شاخص باز هم با نزول کار خود را به پایان رساند. شاخص کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد و به کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد. به نظر می رسد که عدم وضعیت ثبات در شرایط فعلی بازار و کاهشی بودن نرخ دلار در بازار موازی، باعث دامن زدن به عدم تمایل سرمایه گذاران به نگهداری سهم هایشان شده و سرمایه گذاران در حال فروش سهم های خود و خروج پول هایشان بیشتر از گذشته از بازار هستند.
بازارهای جهانی
در حالی که نفت برنت در سطح ۵۷ دلار و در آستانه ۶۰ دلاری قرار گرفته است در بازارهای جهانی نرخ کامودیتی ها کمی آرام گرفته اند و به شدت ماه های قبل در حال افزایش نیستند. به نظر می رسد علاوه بر سرمایه گذاران در داخل کشور، سرمایه گذاران خارجی نیز منتظر ثبات در وضعیت اقتصادی و اتخاذ تصمیم درست می باشند.
در حال حاضر بازار سرمایه دستخوش اتفاقات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی شده است و به دلیل عدم وجود ثبات در شرایط فعلی، سرمایه گذاران نمی توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند و همچنان تردید در تمام بازار مشاهده می شود. در صورت کاهش بیشتر نرخ دلار و بروز هر گونه توافقات میان ایران و آمریکا و کاهش تحریم ها، انتظارات تورمی هم در سطح جامعه کاهش یافته و این مساله می تواند به خروج بیشتر پول از بازار سرمایه دامن بزند. با توجه به شرایط بی ثبات بازار، توصیه می شود به سرمایه گذاران تا قبل از اقدام به خرید هر نوع سهم از ارزنده بودن آن اطلاع کسب نمایند. 
سمیه صفری ،کارشناس و تحلیلگر بازار
کد خبر 427839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =