۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
تضمین با ذات بورس در تضاد است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه معادل ۸۵ درصد از واردات کشور به کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مربوط است، گفت: تضمین با ذات سرمایه در تضاد است و نمی‌توان هیچ ضمانت و اطمینان خاطری در این زمینه داد. در تمام دنیا هم از بازار سرمایه حمایت می‌شود که دولت ایران هم حمایت خود را از بورس ادامه می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، امروز (چهارشنبه) مراسم رونمایی از گمرک هوشمند با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

پروژه گمرک هوشمند شامل دو بخش نظارت هوشمند گمرک با بکارگیری داده کاوی و بکارگیری  تجهیزات پیشرفته کنترلی جهت بازرسی و کنترل نامحسوس محموله‌ها است که دارای چهار جز چون ارزش گذاری هوشمند، انتخاب هوشمند محموله‌ها جهت ارزیابی، بکارگیری پلمپ الکترونیک و هوشمند و بکارگیری پرنده‌های هوشمند بدون سرنشین است.

فرهاد دژپسند در این مراسم اظهار کرد: کمک‌های کشور نقش کالبدی و مهمی در توسعه کشور دارند و همکاران ما در این سازمان به عنوان مرزبانان اقتصادی هم نقش تسهیل گر تولید و هم نقش بهبود جایگاه اقتصاد بین الملل را ایفا می‌کنند. هر چه به امور اقتصاد هوشمند ساماندهی بیشتری صورت گیرد، این نقش مهم گمرک در توسعه اقتصادی سریع‌تر و بهتر اجرا می‌شود و کمک به تولید و رونق و جهش آن است‌. همچنین، در حال حاضر حدود ۸۵ درصد واردات کشور سرمایه‌ای، واسطه و مواد اولیه است که در فرآیند تولید بکار گرفته می‌شوند و مابقی نیز مربوط به کالاهای مصرفی و ضروری  هستند نه کالاهای لوکس زیرا، در دو سه سال اخیر واردات کالاهای گروه ۴ ممنوع است.  

۸۵ درصد واردات متعلق به مواد اولیه است 

وی افزود: تسهیل واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه مهم است و گمرک باید نوع فعالیت به  گونه‌ای باشد که وارد کننده و مصرف کننده اطمینان خاطر باشد که تا زمانی که کالا وارد می‌شود به دست مصرف کننده می‌رسد دچار نقصان نشود و از این طریق به سمت پویایی تولید حرکت کنند. 

دژپسند ادامه داد: با رونمایی از این پروژه‌ها حضور افراد در تمام مراحل اجرایی گمرک ارزیابی به حداقل می‌رسد و گمرک که ممکن است گاهی محل فساد باشد با این پروژه فساد از بین می‌رود زیرا به طور خودکار مراحل طی می‌شوند و با بکارگیری پرنده‌های هوشمند بدون سرنشین نیز قطع به یقین خطاها کاهش می‌یابند.


وزیر اقتصاد گفت: برای جهش تولید با مسیرهای قاچاق را مسدود کرد که این پروژه از این زاویه مورد توجه است و با شناسایی درست این ابزار را در اختیار می‌گذارد که با قاچاق مبارزه کنیم. امسال کشفیات ما در قاچاق جهش داشته است که ناشی از استفاده از فناوری‌ها نو است. علاوه براین، فناوری‌های بکارگرفته شده در این پروژه‌ها کمک می‌کند تا بازه ترخیص در گمرک کمتر شود و این مسیر بدون اتلاف وقت صورت گیرد. 

تاثیرات پلمب هوشمند بر فعالیت‌های گمرک 

وی با اشاره به رونمایی از پلمپ هوشمند در این مراسم گفت: پلمب هوشمند و الکترونیک می‌تواند در خطرات پلمپ سنتی و پاک سازی مسائل کمک کند. اگر بتوانیم لینک‌های خوبی بین گمرک و دستگاه‌های دیگر چون وزارت ارتباطات برقرار کنیم یک جهش دیگر نیز صورت می‌گیرد. گمرک در سالم سازی روابط و تامین مسائل مالی به درستی  به این وجه نگاه می‌کند. تاکنون کل ایکس ری کامیونی که در کل کشور ۱۴ تا است که با انعقاد قراردادهای امروز ۱۴ تا دیگر به این میزان تا سال آینده افزوده می‌شود. 
دژپسند بیان کرد: یکی از مسائلی که دولت با آن مواجه است، کمبود منابع است که تحریم و جنگ اقتصادی منابع مالی دولت را به حداقل رسانده است. در کنار ضرورت ارتقای فناوری در گمرک از نظر تامین مالی هم ابتکار عمل صورت گرفته است یعنی کاملا تامین مالی به بخش خصوصی واگذار شده است. با این اقدامات به آینده گمرک امیدوار می‌شویم که نقش اساسی تری در تجارت خارجی ایفا کند.

وزیر اقتصاد در حاشیه این مراسم نیز درباره بازار سرمایه گفت: تضمین با ذات این بازار در تضاد است و نمی‌توان هیچ ضمانت و اطمینان خاطری در این زمینه داد. در تمام دنیا هم از بازار سرمایه حمایت می‌شود که دولت ایران هم حمایت خود را از بورس ادامه می‌دهد. 

منبع: ایسنا

کد خبر 427821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =