پیش بینی بازار سرمایه / پیشخور دلار ۱۴ هزار تومانی در بازار

بازار سرمایه امروز دلار ۱۴ هزار تومانی را تحت تاثیر سخنان وزیر امور خارجه پیشخور کرد.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس امروز با ۳۲ هزار و ۴۱۷ واحد ریزش در ادامه ریزش های دیروز به یک میلیون و  هزار واحد رسید. شاخص هم با شکسته شدن مقاومت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برخی کارشناسان ادامه دار بودن روند ریزش‌ها را محتمل ترین حالت پیش بینی عنوان می کنند و در مقابل برخی معتقدند با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن بازار سرمایه رشد موقتی خواهد داشت و با فاصله گرفتن از این تاریخ روند نزولی شروع و پایان اسفند روند بازار سرمایه به گونه ای خواهد بود که شاخص بورس یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را ثبت خواهد کرد.

سیاوش صمیمی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی در ارتباط با تحولات بازار سرمایه به صدای بورس اظهار کرد: امروز ارزش سهام شرکت‌های بورسی تحت تاثیر  صحبت‌های  دیروز محمد جواد ظریف مبنی بر اینکه می توانیم هر دو (ایران و آمریکا) هم زمان به برجام برگردیم، قرار گرفت. این اظهارات یعنی احتمال بازگشت برجام و برداشته شدن تحریم‌ها تاثیر مثبت بر اقتصاد خواهد گذاشت،  منابع بلوکه شده ایران آزاد و از این طریق منابع ارزی زیادی به بازار می‌تواند تزریق و تحت تاثیر این سیاست قیمت ارز کاهشی خواهد شد. امکان عملیاتی شدن این سناریو و کاهش قیمت ارز  بازار سرمایه و کاهش بیش از ۳۰ هزار واحدی را به همراه داشت.

وی افزود: سناریو تزریق زیادی ارز به داخل و کاهش قیمت ارز در بازار سهام پیش خور شده  هرچند فکر می کنم قیمت سهام، در این روزهای بازار نه تنها با دلار ۲۳ هزار تومان جذاب است  بلکه با دلار ۱۷ هزار تومان هم جذاب است.

بازار سرمایه امروز دلار ۱۴ هزار تومانی را تحت تاثیر سخنان وزیر امور خارجه پیشخور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعید است به دلار ۱۴ هزار تومانی برسیم چرا که عملکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد تا کنون با هوش تر از این عمل کرده که بخواهد اجازه بدهد قیمت دلار، عقبگرد زیادی داشته باشد. چرا که کاهش قیمت ارز دردسرهای خاص خود را دارد از جمله آنکه  پتانسیل توسعه را برای تولید کننده‌های داخلی از بین می برد و شاهد رونق گرفتن قاچاق خواهیم بود.

صمیمی گفت: تقاوت بین قیمت کالای وارداتی از مبادی رسمی با عث می شود بهای تمام شده کالای خارجی لب مرز ایران ارزان تر از کالای تولید داخل است و انگیزه برای قاچاق ایجاد می شود.  لذا پیش بینی می‌شود بانک مرکزی به این دلیل و دیگری به دلیل تورمی که در کشور بوجود آمده، نرخ دلار را بین ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت کند. اما پیش بینی نزدیک تر این است که با توجه به افزایش نقش نقدینگی که هنوز تبدیل به تورم نشده و دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، نرخ دلار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه دلار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت تعادلی است برای   اقتصادی رقابت پذیر در ایران، تصریح کرد:‌ موضوع مهم ربط قیمت دلار به میزان فروش نفت است. اگر تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت به اقتصاد تزریق شود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. بهترین حالت برای بازار سرمایه این است که با بازگشت به برجام خطر گزینه نظامی از سناریو ها حذف شود و آزاد سازی دلارهای بلوکه شده ایران به بازار تزریق نشود. از طرف دیگر دولت و بانک مرکزی در دلار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان توافق کنند. این شرایط بازار سرمایه را به مدار رشد بازخواهد گرداند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 427809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    قیمت دلار در سال گذشته نوسانات زیاد و قابل توجهی را تجربه کرد به گونه‌ای که قیمت آن در اولین ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار تومان بود اما در اوایل پاییز ۹۹ از ۳۰ هزار تومان نیز عبور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =