ارتقای جایگاه بورس از اولویت‌های رییس جدید

رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: اعتمادبخشی به سرمایه‌گذاران و ارتقای جایگاه بورس در نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری نخستین نیاز سازمان بورس در این مقطع بوده که این اقدام جزو اولویت‌های اصلی رییس جدید سازمان بورس در برنامه‌های مطرح شده است.

به گزارش صدای بورس، امیر تقی‌خان تجریشی، رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران افزود: از یک طرف اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، ورود نقدینگی‌های سرگردان به بورس، شرایط تحریمی و اقتصادی تحمیل شده در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ بر کشور، از طرف دیگر نوسان و ریزش بازار در مردادماه فشارهای بسیار زیادی را به بدنه سازمان بورس و سایر ارکان بازار وارد کرد و تقریبا هیچ روزی نبود که حجم بالای اخبار، تحلیل‌های مختلف و نیز راهکارهای متفاوت در فضای رسانه‌ها مطرح نشود.

رییس هیات مدیره شرکت بورس با بیان اینکه چنین شرایطی برای اولین بار در بازار سرمایه پیش آمد که منافع میلیون‌ها سرمایه‌گذار از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در مدت زمان بسیار کوتاهی درگیر بورس شد، گفت: طبیعی بود که بورس در این مقطع زمانی با نگاه‌های مثبت و منفی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و همچنین طبیعی است که فشارها به بالاترین حد ممکن برسد.

وی با اشاره به انتظارات فعالان حاضر در بازار از رییس جدید سازمان بورس گفت: به طور قطع در مقطع کنونی انتظارهای زیادی از رییس جدید سازمان وجود دارد و در این زمان کار بسیار سختی است که بتوان در مدت زمانی کوتاه به همه انتظارات پاسخ داد.

تجربشی تاکید کرد: نخستین نیاز سازمان بورس در این مقطع، اعتمادبخشی به سرمایه‌گذاران و ارتقای جایگاه بورس در نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری است که این اقدام جزو اولویت‌های اصلی رییس جدید سازمان بورس در برنامه های مطرح شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لازمه این امر ایجاد اجماع میان بخش های مختلف از جمله مجلس، بازار پول و بخش صنعت نسبت به اهمیت و اثرپذیری مستقیم از هرگونه تصمیم و سیاستگذاری آنها است تا بتوان ضمن دور کردن بازار از تنش ها، زمینه کاهش التهاب ها و  ایجاد بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار را فراهم کرد و فرصتی که در یکسال اخیر جهت آشنایی مردم با بورس و جذب نقدینگی فراهم شد به آسانی از دست نرود.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که هنوز این فرصت از دست نرفته است و امید زیادی به خیزش دوباره بورس البته در فضایی بدون هیجان وجود دارد.

تجریشی با بیان اینکه رویکرد دیگر سازمان بورس حمایت از سهام داران خرد و اطمینان بخشی به آنها در جهت حفظ سرمایه هایشان در کنار آموزش گسترده مفاهیم و ابزار های مختلف سرمایه گذاری است که این موضوع می تواند در فضایی آرام صورت پذیرد، گفت: امروز با وجود ۵۷ میلیون کد سهامدارای مسوولیت بزرگی بر دوش  همه فعالان و تصمیم گیران وجود دارد.

وی با بیان اینکه حفظ نقدشوندگی بازار یک اصل است که در هیچ شرایطی نباید دچار نقصان شود و جزو نیاز اولیه بازار تلقی می شود، گفت: مسأله دیگر توسعه زیر ساخت های بورس است که می تواند در صورت غفلت از آن مشکل زا شود.

تجریشی با اشاره به اینکه نکته دیگر که بهتر است  در وضعیت فعلی برای بهبود معاملات بورس در دستور کار قرار گیرد، جلوگیری از رفتار سلیقه ای و دخالت در مکانیزم بازار است، گفت:  هرگونه دستکاری غیر علمی در روند بازار منجر به کاهش نقد شوندگی بازار، عدم کارایی و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر به خصوص در میان مدت و بلند می شود.

وی با تاکید بر رونق و توسعه متوازن ابزار ها و نهاد های بازار سرمایه افزود: توسعه ابزارها  می تواند شرایط امروز  بازار را در ابعاد مختلف نیازهای سرمایه گذاران و همچنین سرمایه پذیران به خصوص در حوزه صندوق های سرمایه گذاری و روش های مختلف تأمین مالی از بازار سرمایه فراهم کند.

رئیس هیأت مدیره بورس تهران خاطرنشان کرد: در شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز  این آمادگی وجود دارد که برنامه ها و استراتژی های ریاست جدید سازمان اجرایی شده و این اطمینان وجود دارد که سایر ارکان نیز در همین مسیر قدم خواهند گذاشت تا شاهد رفع موانع موجود و بازگشت اعتماد به بازار باشیم.

تجریشی با اشاره به اینکه نکته دیگر که بهتر است در وضعیت فعلی برای بهبود معاملات بورس در دستور کار قرار گیرد، جلوگیری از رفتار سلیقه ای و دخالت در مکانیزم بازار است، گفت:  هرگونه دستکاری غیر علمی در روند بازار منجر به کاهش نقد شوندگی بازار، عدم کارایی و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر به خصوص در میان مدت و بلند می شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 427731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =