آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهل و ششم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

آیا خرید و فروش حقوقی ها نوعی سیگنال در بازار است؟

به گزارش صدای بورس، یکی از موضوعاتی که در بازار وجود دارد و حتما شما نیز با آن روبرو شده اید، اینست که گاهی افراد حقیقی بر اساس رفتار اشخاص حقوقی در بازار فعالیت می کنند. مثلا اگر حقوقی ها در حال فروش یک سهم خاص هستند، سهام داران حقیقی نیز فکر می کنند باید آن سهم را بفروشند یا برعکس. در صورتی که همانطور که گفتیم  هدف افراد حقوقی از معاملات می تواند حفظ تعادل بازار، تامین سرمایه و غیره باشد نه صرفا کسب سود. در این حالت حقوقی ها می توانند سهام‌داران حقیقی را به رفتار هیجانی ترغیب کنند.

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که معاملات خود را بر اساس رفتار حقوقی ها تنظیم می‌کنید، بهتر است قبل از خرید و فروش تحلیل های بنیادی آن سهم را نیز بخوانید، سپس اقدام به معامله کنید نه صرفا بر اساس رفتار حقوقی ها. حتی گاهی ممکن است یک شخص حقوقی سهامی را بری ارزندگی آن معامله کند اما تحلیل های آن لزوما درست نباشد. به هر حال خطای انسانی وجود دارد و بخش جدانشدنی بازار سرمایه است. پس نمی توان با اطمینان صد درصد به حقوقی ها عمل کرد.

حقوقی ها، بازارگردان بازار ایران

بازارگردان ها در حقیقیت نقدینگی موجود در بازار را به گردش در می آورد و با افزایش و کاهش عرضه و تقاضا، سهام را بین اشخاص حقیقی و حقوقی دست به دست می کنند. در واقع یک بازارگردان سعی در کنترل نقدینگی و دامنه نوسان قیمت سهم دارد. از آن جا که سهام داران حقوقی گاهی برای حفظ تعادل بازار معامله می کنند، می توان آن ها را بازارگردان بورس نامید.

اما برخی از کارشناسان معتقدند که اشخاص حقوقی نمی توانند بازارگردان های خوبی باشند چراکه منافع خود را درنظر می گیرند و ممکن است به خرید و فروش سهام جهت بدهند. آن ها معتقدند که این وظیفه مهم باید به یک نهاد مستقل سپرده شود.

اطلاعات خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها را از کجا پیدا کنیم؟

برای بدست آوردن حجم، تعداد و ارزش خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی می توانید به بخش بازار بورس یا فرابورس در سایت tsetmc.ir مراجعه کنید. در سربرگ حقیقی و حقوقی تمام اطلاعات مورد نیاز سهام‌داران آمده است.

در شکل زیر اطلاعات یک نماد دلخواه را مشاهده می کنید.

در هر بازاری هر دو گروه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی باید سهمی را انتخاب کنند که تمامی فاکتور های ارزندگی را داشته باشد. اگر تجزیه و تحلیل درستی نسبت به بازار و سهام انتخابی نداشته باشیم و بر اساس گفته ها و شنیده های دیگران یا بر اساس هجوم سهام‌داران به صف های خرید و فروش یا حتی تنها بر اساس رفتار حقوقی ها معامله کنیم، نتیجه دلخواه نخواهد بود. حتی در روز های مثبت بازار افرادی هستند که با چنین رفتار غلطی ضرر کرده اند. بنابراین بهتر است همواره رفتار هر دو دسته را مد نظر گرفته و از افراد باتجربه نیز مشورت بگیریم و در صورتی که می‌خواهیم یکی از افراد خبره در این زمینه شویم، زمان و انرژی خود را برای یادگیری بیشتر تکنیک ها و معاملات صرف کنیم.

منبع: سیگنال

کد خبر 427515

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =