آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهل و چهارم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

مفهوم حرف ح در نماد بورسی چیست؟

به گزارش صدای بورس، گاهی اوقات نمادهایی را می‌بینم که در انتهای آن­ها حرف ” ح ” اضافه شده است، مانند پترولح یا خودروح.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا این نمادها متعلق به شرکت خاص و جدیدی هستند؟

جواب منفی است، این نمادها به اصطلاح حق تقدم نمادهای اصلی خود هستند یعنی پترولح، حق تقدم سهام پترول و خودروح نماد حق تقدم سهام خودرو هستند که این نمادها دارای تاریخ انقضا بوده و بعد از مدت مشخصی حذف خواهند شد. ما در مقاله‌­ای دیگر به طور مفصل راجب این موضوع صحبت خواهیم کرد.

رنگ‌های سبز، زرد و قرمز در کنار نام نمادها در سامانه معاملات به چه معناست؟

حتما تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که معنا و مفهوم رنگ­‌هایی که سامانه­‌های معاملاتی کنار بعضی نمادها می‌­گذارند نشان دهنده چه­ مفهومی است؟ به طور خلاصه این موضوع را می‌­توان بدین گونه بیان کرد:

    رنگ سبز (مجاز): یعنی شرایط این نماد عادی است و می‌­توان سفارش خرید یا فروش ارسال کرد و آن را به راحتی در بازه قیمتی مثبت و منفی پنج درصد (حالت عادی) معامله کرد.

    رنگ زرد (مجاز – محفوظ): این رنگ برای نمادهایی به کار می­‌رود که به حالت مجاز-محفوظ درآمده‌­اند. در این حالت سفارشات فقط در قیمتی که کارگزار ناظر تعیین می‌کند، ثبت خواهند شد.

    رنگ قرمز (ممنوع متوقف): و در نهایت این رنگ برای نمادهایی به کار می ­رود که معامله در آن­ها غیرمجاز و ممنوع است و امکان معامله در آن بازه زمانی برای این نمادهای بورسی وجود ندارد.

منبع: سیگنال

کد خبر 427407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =