مداخله‌ها منافع همه سهامداران را به خطر می‌اندازد

یک کارشناس بورس گفت: هرگونه دخالت غیرقانونی یا موضع‌گیری غیر کارشناسی منافع 60 میلیون نفر جمعیت بورسی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش صدای بورس، جواد عشقی‌نژاد ، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه زمانی، کل سهامداران این بازار کمتر از پنج میلیون نفر و فعالان آن کمتر از یک‌میلیون نفر بودند و در آن زمان، موضع‌گیری‌ها، دخالت‌ها و سخنان غیرکارشناسی، اثر بسیار ناچیزی داشتند و تعداد سهامداران متضرر از آن‌ها، اندک بود، افزود: اکنون، آمار سهامداران به حداقل 60 میلیون نفر رسیده و دامنه هرگونه دخالت غیرقانونی یا موضع‌گیری غیر کارشناسی و نسنجیده، این جمعیت زیاد را دربرمی گیرد که سوای آثار منفی بر وضعیت اقتصادی خانوارها و افراد، تهدیدی بالقوه برای اقتصاد ملی است و پیامدهای ناخوشایند سیاسی و اجتماعی زیادی هم ایجاد می‌کند.

جواد عشقی‌نژاد ضمن اشاره به موضع‌گیری‌ها و سخنان بورسی برخی مقامات دولت و مجلس گفت: مداخله‌ها به‌جای آنکه تأثیر مثبتی در بازار داشته باشد، آسیب‌های فوری و مشهودی برجای می‌گذارد. البته عوارض منفی این دخالت‌ها، فقط کوتاه‌مدت نیست، بلکه در میان‌مدت و بلندمدت نیز آسیب‌هایی را به بازار تحمیل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران، تأکید کرد: مسئولانی که عزم کاهش چالش‌های بازار و سهامداران را دارند، باید اولویت را به جلب و تقویت اعتماد مردم به بازار بدهند و برای تحقق این هدف محوری، پیشگیری از هر مداخله غیرقانونی در بازار از سوی هر مقام و نهادی، اهمیت غیرقابل‌اغماض دارد.

به گفته وی، یک‌نهاد خود انتظام، کاملاً حرفه‌ای و با هدف و برنامه مشخص برای بازار سرمایه تعریف‌ شده اما می‌بینیم، گاهی مداخله‌ها و اظهارنظرها، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این بازار وارد می‌کند. البته آنان حتی اگر از شفاف‌سازی اهدافشان هم خودداری کنند، افکارعمومی، دیر یا زود به پشت پرده رفتار آنان پی برده و انگیزه‌های آنان را شناسایی خواهند کرد.

عشقی‌نژاد با اشاره اینکه نامه قاضی‌زاده نایب‌رئیس مجلس به مقامات قضایی، حاوی درخواست برخورد با شرکت‌های بورسی متخلف ادامه داد: سازوکار کشف جرم‌های بورسی را قوانین موجود تعریف کرده‌اند و اگر جرم احتمالی هم رخ‌داده، بهتر است، اجازه دهیم، کشف جرم از مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده، انجام شود زیرا رویکردهای دیگر، موجب سلب و تضعیف اعتماد سهامداران می‌شود، اعتمادی که بقا و تقویت بازار سرمایه در گروی تقویت آن است.

او افزود: قوه مقننه با حساسیت ویژه و به‌جایی، پیگیر کشف دستورات مغایر با قوانین مصوب خود است و با سرپیچی کنندگان از این قوانین برخورد می‌کند، بر این اساس، مطالبه بازار سرمایه از نمایندگان این است که قوانین بورسی را کاملاً مراعات کنند و با پرهیز از ورود به حوزه‌ای که در فهرست وظایف قانونی آنان نیست، از هرگونه، موضع‌گیری جنجالی خودداری کنند و منافع سهامداران و آرامش بازار را به مخاطره نیندازند.

منبع: تسنیم

کد خبر 427149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =