آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهلم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

مزایا و معایب افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام چیست؟

به گزارش صدای بورس، طبیعتا هر روش و ترفندی که در بازار سرمایه وجود دارد، شامل مزایا و معایب خاص خود خواهد بود. روش صرف سهام هم از این قاعده مستثنی نیست و مزیت‌ها و نواقص خودش را دارد، مزایا و معایبی که در ادامه و به اختصار چند نمونه از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

مزایای افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام:

 با توجه به ورود نقدینگی به شرکت در این روش، سود آوری و چشم انداز آینده شرکت بهبود پیدا خواهد کرد.

    مهم­ترین و اصلی­ترین دلیل انجام این نوع افزایش سرمایه توسط شرکت­ها، افزایش سرمایه نقدی و حساب اندوخته شرکت است. شرکت­هایی که در ساختار سرمایه‎ای خود با مشکلاتی مواجه هستند، می توانند از این سرمایه جهت اصلاح ساختار مالی شرکت استفاده کنند و فعالیت­های اقتصادی و طرح‌های توسعه­ای جدیدی را شروع کنند. از این طریق سود آوری بیشتر حاصل خواهد آمد.

 این نقدینگی وارد شده به شرکت نیاز به بازپرداخت نداشته و شرکت می­تواند از آن برای پرداخت بدهی­های معوق خود یا همان حساب­های پرداختنی، استفاده کند تا علاوه بر کاهش میزان بدهی­های شرکت، اعتبار شرکت را افزایش دهد.

این روش باعث افزایش میزان شناوری سهام شرکت خواهد شد.

معایب افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام:

بزرگ­ترین ایراد این نوع افزایش سرمایه را می­توان عدم ورود سرمایه گذار جدید به شرکت دانست.

ممکن است با توجه به وضع اقتصادی کشور و ترم موجود، سرمایه گذاران حاضر به پرداخت مبلغ تعیین شده نباشد یا به اصطلاح طرح با استقبال خوبی از سوی بازار رو به رو نشود.

ممکن است در شرایطی که طرح با منافع سهام داران اصلی و برخی مدیران شرکت در تعارض باشد، با مخالفت آن­ها مواجه شود و اصلا طرح افزایش سرمایه توسط آن­ها تایید نشود.

نکته

شاید اگر بخواهیم به طور خلاصه مهم­ترین نکته را در مورد افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام مطرح کنیم؛ باید بگوییم که این نوع افزایش سرمایه فقط زمانی موفق و قابل قبول خواهد بود که بازار در شرایط نزولی و رکود نباشد. علاوه بر این شرکت هم از چشم انداز و دورنمای(EPS) مثبت و خوبی از سمت سرمایه گذاران برخوردار باشد؛ در غیر این صورت این طرح اصلا با موفقیت چشم گیری همراه نخواهد بود.

منبع: سیگنال

کد خبر 427002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =