استقلال بازار سرمایه باید حفظ شود

رئیس سازمان بورس باید به دنبال دفاع و صیانت از حقوق و منافع بلندمدت سهامداران باشد. حفظ استقلال و یکپارچگی در تصمیمات حوزه بازار سرمایه باید توسط رییس جدید سازمان اتفاق بیفتد.

به گزارش صدای بورس، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در مورد انتظارات فعالان بازار از رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نخستین انتظار از رئیس سازمان، دفاع و صیانت از حقوق و منافع بلند مدت سهامداران در مقابل تصمیمات و اتخاذ روش هایی است که مخالف منافع سهامداران است؛ از جمله قیمت گذاری دستوری  و تعیین نرخ خوراک صنایعی مانند پتروشیمی و پالایشی.
وی ادامه داد: دومین انتظار، حفظ استقلال و  یکپارچگی در تصمیمات حوزه بازار سرمایه است. اگر چه شورای عالی بورس ترکیبی از دولتی‌ها و بخش خصوصی است اما حضور اشخاص حقیقی  و افرادی که به نمایندگی از  بخش خصوصی در شورا حضور دارند معمولا تحت تاثیر تفکرات دولت قرار می‌گیرند بنابراین استقلال سازمان بورس بسیار اهمیت دارد.
آقابزرگی در مورد سومین انتظار فعالان بازار سرمایه از آخرین رئیس سازمان بورس بیان کرد: باید حمایت از نهادها و ارکان‌هایی که به طور مستقل و ذی صلاح در ارتباط با اخذ تصمیمات و توسعه و تعالی فرهنگ سهامداری تلاش می‌کنند انجام شود. نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و...  باید بیش از گذشته حمایت شوند زیرا در مقایسه با مجراهای غیر مجاز که بیش از ۱۲۵۰۰ کانال سیگنال فروشی و غیر مجاز در فضای مجازی وجود دارد و ممکن است مخالف رویه صحیح بلند مدت و یکپارچه سهامداران حرکت کنند نیار به حمایت دارند.
این کارشناس بازار سرمایه به تسریع در اداره امور هم اشاره کرد و افزود: گاهی به دلیل کثرت امور، قوانین و مقرات پیچیده و دست و پاگیر اقدامات کند پیش می‌رود که باید مدنظر رئیس جدید سازمان قرار گیرد همچنین باید خرد جمعی و مشورت از صاحب نظران بیش از پیش و در اولویت به نسبت کسب تکلیف و نظرخواهی از مسئولین باشد تا در حقیقت ثبات رویه در تصمیات اتخاذ شده را ببینیم.
آقابزرگی مهمترین آسیب سال ۹۹  را که به اعتبار بازار سرمایه  خدشه وارد کرد، نبود استقلال بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: استعفا شاپور محمدی و اکنون استعفا قالیباف اصل هم تاکیدی بر همین مسئله است. بخشی از وظایف سازمان بورس که دفاع و صیانت از سهامداران است، توسط برخی مسئولان اقتصادی و دولت نقض می‌شود و این بزرگ‌ترین آسیب است.
وی در نهایت درباره روند آینده بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل انتظارات تورمی در اقتصاد ایران، در یک بازه ۶ ماهه تا یکساله، بازار با رشد مواجه خواهد بود اما اگر رشد قابل توجه و شارپی داشته باشیم مطمئنا دوباره شاهد تکرار قضایای اخیر خواهیم بود، این رشد باید ملایم و منطقی با توجه به سود عملکرد صنایع انجام شود.


 امیرحسین موسوی

کد خبر 426960

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی مثبت از بازارسرمایه در سه ماهه نخست سال

    پیش بینی مثبت از بازارسرمایه در سه ماهه نخست سال

    مدیر ریسک و تحلیل شرکت سبدگردان داریوش گفت: در سه الی چهار ماهه نخست سال سهام شرکت های بنیادی که DPS خوبی تقسیم کنند وضعیت بهتری دارند و پیش بینی می‌شود گروه ساختمانی وضعیت مناسبی داشته باشد زیرا معمولاً روئسای جمهوری که جدید می آیند به حوزه مسکن و زیرساخت ها توجه ویژه ای خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =