پیش بینی بورس در هفته پیش رو

یک کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد و افزود: افزایش قدرت تقاضا در بازار روز چهارشنبه منجر به تشکیل صفوف خرید شد، به نظر می‌رسد که همچنان این رویه در کوتاه‌مدت در بازار تداوم پیدا کند تا قدری از زیان سهامداران جبران شود.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه روند قیمت سهام در هفته جاری را افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: به نظر می‌رسد این روند بتواند تا حدودی از اعتماد سهامداران را به بازار بازگرداند و زمینه ایجاد برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذارای را در بازار فراهم کند.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که در تحلیل‌های خود نه تنها به شاخص های حاضر بلکه به چشم‌اندازهای آتی توجه کنند، گفت: همین امر می‌تواند جهت روندها را در میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام روشن کند.

نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در بازار هفته‌ای که گذشت باید چند نکته را مدنظر قرار داد، افزود: مهمترین نکته تداوم روند نزولی در طول هفته و وجود فشار فروش در کلیت بازار بود، در روزهای میانی هفته، صف‌های فروش توسط سهامداران حقیقی و حقوقی جمع نشد و بازار روزانه با نزول حدود پنج درصدی همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با توجه به اعتراض‌های صورت گرفته سهامداران و رسیدن قیمت سهام در بازار به سطوحی معقول، دوباره طرف خریدار در بازار ظاهر شد و در آخرین روز معاملاتی هفته با خرید سهام در بازار و افزایش قیمت‌ها شاهد جان دوباره‌ای در معاملات این بازار بودیم.

امیرباقری با بیان اینکه با توجه به رشد اخیر شاخص بورس باید چند رخداد را مدنظر قرار داد، اظهار داشت: نرخ ارز مهمترین عاملی است که بر روند معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار است، در حالی که اکنون نرخ ارز به شدت وابسته به چشم‌انداز سیاسی به خصوص سیاست خارجی است.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، مطالعات تطبیقی در بلندمدت نشان‌دهنده وابستگی شدید نرخ ارز به فروش نفت است.

فاصله قیمت سهام شرکت‌ها با ارزش ذاتی

وی با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه باید چند نکته را مورد توجه قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بازار از عمق چندانی برخوردار نیست و ابزارهای متنوعی برای تعادل بخشی به این بازار در دسترس نیست؛ بنابرین بورس، بازاری خواهد بود که فقط در روندهای صعودی سودآور است.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از بزرگترین معایب بازار یکطرفه، دیرتر به تعادل رسیدن معاملات بازار است، گفت: به طور طبیعی زمانی که سودآوری سهامداران در گروی روند صعودی باشد در زمان روند نزولی با اعتراض سهامداران مواجه خواهیم شد و امکان پوشش ریسک برای سهامداران مهیا نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحثی که باید به آن توجه کرد موضوع افزایش غافلگیرکننده شاخص بورس بود، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال جاری با رشد افسار گسیخته ۱۰۰ درصدی همراه و همین امر باعث فاصله قیمت بسیاری از سهام از ارزش ذاتی خود شد اما در چند روز اخیر بازار روند صعودی چند وقت اخیر شاخص بورس را پس گرفت.

وی روند معاملات بورس را در بلندمدت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه سودآوری کلی بازار سرمایه وابسته به نرخ تورم و نرخ ارز است و در کنار آن نرخ ارز وابسته به فروش نفت است؛ بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را برای معاملات این بازار در بلندمدت ارائه کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 426909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =