آمدن «بایدن»، ارز را بالا برد

قیمت ارز و سکه که از هفته گدشته و در پی انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا در بازار سیر نزولی به خود گرفته بود دیروز متوقف شد و قیمت ها در این بازار دوباره صعودی شدند.

به گزارش صدای بورس، پس از چند روز کاهش قیمت ارز در بازار اما از روز گذشته و همزمان با روی کارآمدن «جوبایدن» قیمت این کالا در بازار دوباره افزایشی شد تا جایی که طی این ۲ روز نرخ دلار از کانال ۲۱ هزار تومان به کانال  ۲۳ تومان عقب نشینی کرد. عقب نشینی که مشخص شد کاهش قیمت ارز در این یکی ۲ هفته اخیر در بازار هیجانی بوده است و اگر دولت خواهان تثبیت قیمت این کالا بود به خوبی می توانست نرخ آن را در بازار مدیریت کند.

تا زمانی که برای رفع تحریم ها توافقی حاصل نشود و ارز قابل توجهی از محل صادرات نفتی یا آزاد سازی پولهای بلوکه شده در خارج به ایران نرسد کاهش بی منطق قیمت ارز در بازار هیجانی است اما دولت می تواند در این موقعیت زمانی خاص نرخ ارز را در یک محدوده قیمتی متعادل و تثبیت کند

اقتصاددانان می گویند؛ تا زمانی که برای رفع تحریم ها توافقی حاصل نشود و ارز قابل توجهی از محل صادرات نفتی یا آزاد سازی پولهای بلوکه شده در خارج به ایران نرسد کاهش بی منطق قیمت ارز در بازار هیجانی است اما دولت می تواند در این موقعیت زمانی خاص نرخ ارز را در یک محدوده قیمتی متعادل و تثبیت کند.

توافق برجامی حاصل شود نرخ ارز کاهش می یابد
از طرفی با توجه به اینکه هنوز نرخ مشخصی برای قیمت دلار در بودجه تعیین نشده است، بنابراین کاهش قیمت دلار که برخی ها تاکید داشتند نرخ آن به زیر ۲۰ هزارتومان هم می رسد نظری پوچ بود. اما این احتمال وجود دارد که در صورت توافق برجامی و رفع تحریم ها قیمت دلار در بازار به محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان برسد.
پیمان مولوی دبیرانجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل بازگشت قیمت ها در بازار ارز و سکه پس از سکانداری جوبایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، گفت: این که چرا قیمت دلار طی این چند روزه با نوسان همراه بوده است کاملا مشخص است. خیلی ها فکر می کردند با رفتن ترامپ از کاخ سفید و سیاست های دولت جدید گشایش هایی با دنیا حاصل می شود، تحریم ها رفع و ارزهای بلوکه به کشور برگردد اما تا کنون رئیس جمهوری آمریکا درباره بازگشت به برجام و یا رفع تحریم ها در این دو روز اظهارنظری نکرده است. وی ادامه دارد: هر چند ارتباط با دنیا و رفع تحریم ها موجب خواهد شد تا منابع ارزی کشور تقویت شود اما این موضوع نیاز به زمان و تصمیم گیری ها لازم دارد.

فرمان نرخ ارز در بازار در دست دولت است
مولوی با بیان اینکه کاهش و یا افزایش نرخ ارز در بازار بستگی به سیاست گذاری و یا تصمیم گیریهای دولت دارد افزود:دولت چنانچه بخواهد بازار ارز را به خوبی مدیریت کند با ارز اندک هم می تواند این کار را انجام دهد البته در صورت رفع تحریم ها بنیه ارزی کشور بی تردید قوی تر و تصمیم گیری ها برای ساماندهی نرخ ارز در بازار بهتر خواهد شد.

نرخ دلار باید در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان قرار گیرد و دولت اجاره افزایش قیمت آن را در بازار با سیاست گذاریهای خاص ندهد

پایداری نرخ ارز در بازار بهتر از کاهش نرخ آن است
دبیر انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: نرخ دلار باید در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان قرار گیرد و دولت اجاره افزایش قیمت آن را در بازار با سیاست گذاریهای خاص ندهد. وی پایداری نرخ ارز در بازار را مهمتر از کاهش نرخ آن عنوان کرد و افزود: نوسان نرخ ارز در بازار سرمایه گذاران را دچار سردرگمی می کند در چنین شرایطی دولت باید زمینه تثبیت نرخ ارز را در بازار فراهم کند و در صورت رشد جهشی وحتی سقوط غیر منطقی قیمت ها در بازار نرخ این کالای سرنوشت ساز را به درستی مدیریت کند.

کاهش منطقی و واقعی نرخ دلار زمانی باید اتفاق بیفتند که رشد اقتصادی در کشور مثبت، نرخ تورم نسبتا پایین و اقتصاد کشور از پویایی خاصی برخوردار باشد اما اینکه نرخ ارز بدون هیچ اتفاقی بالا و پایین شود این روند بیانگر ضعف اقتصادی و مدیریتی در کشور است

این اقتصاددان اضافه کرد: کاهش منطقی و واقعی نرخ دلار زمانی باید اتفاق بیفتند که رشد اقتصادی در کشور مثبت، نرخ تورم نسبتا پایین و اقتصاد کشور از پویایی خاصی برخوردار باشد اما اینکه نرخ ارز بدون هیچ اتفاقی بالا و پایین شود این روند بیانگر  ضعف اقتصادی و مدیریتی در کشور است.
وی افزود: با کاهش نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار ۲۶ هزار تومانی به ۲۱ هزار تومان طی ۲ تا ۳ هفته اخیر قیمت کالا و خدمات در بازار تغییر محسوسی نکرد. با این وجود خود دولت به خوبی می داند تغییرات نرخ ارز در چنین شرایطی مقطعی است و خیلی به فروشندگان فشار نیاورد تا قیمت کالاها را همتراز با کاهش نرخ ارز در بازار کاهش دهند.

کاهش قیمتی که خیلی در بازار دوام نیاورد
بنا به این گزارش، قیمت دلار که رئیس جمهور وعده رسیدن نرخ آن تا ۱۵ هزار تومان را داده است هر چند طی چند روز اخیر با کاهش همراه بود اما این کاهش قیمت خیلی دوام نیاورد تا جایی که طی ۲ روز اخیر نرخ این کالا بر مدار رشد قرار گرفته و معلوم نیست قیمت آن در روزهای آینده چه رقمی شود. به طور مثال قیمت دلار امروز و در آخرین روز کاری هفته بازار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رقم خورده است. این در حالی است که نرخ آن وز گذشته ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود.
با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت این کالا در صرافی ها نیز افزایش یافت امروز در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل سیر صعودی را طی کرد؛ طوری که قیمت فروش دلار  ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۴۰۰  تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

سکه و طلا هم گران شدند
امروز فقط نرخ دلار و انواع ارز در بازار افزایش نبود بلکه طلا و سکه نیز تبعیت از نرخ ارز گران شدند. قیمت طلای ۱۸عیار امروز هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است این در حالی است که قیمت طلای ۱۸عیار دیروز در بازار هرگرم ۹۹۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان بود.
همچنین، قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی امروز ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار  تومان تعیین و به فروش می رود. علاوه بر این، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

منبع: بازار

کد خبر 426873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =