عملکرد ضعیف داراها سبب بی اعتمادی شدید سهامداران

صندوق دارا یکم ریزش زیادی داشته و در پایان معاملات این هفته از بازار سهام ارزش هر واحد از دارا یکم به ۱۱ هزار و ۸۶۳ هزار تومان رسید.

به گزارش صدای بورس، در چهار هفته اخیر صندوق‌های دولتی روند نزولی چشم‌گیری داشتند و ارزش ۲۰۰ واحد از دارا یکم در پایان معاملات این هفته از بازار سهام با وجود رشد ۹ درصدی در روز چهارشنبه به ۲ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان رسید. این افت قیمت در حالیست که ارزش دارا یکم در دوره اصلاح بازار سهام حدود ۳/۵ میلیون تومان بود و حتی در دوره رشد شارپی شاخص کل به ۷ میلیون تومان رسید.

صندوق‌های دولتی از جمله دارا یکم و پالایشی یکم که دولت و صدا و سیما تبلیغ زیادی در رابطه با بازدهی بالای این صندوق‌ها کردند نزول چشم‌گیری داشتند و به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس صندوق دارا یکم ۳۰ درصد زیر ارزش واقعی و صندوق پالایشی یکم حدود ۴۰ درصد زیر قیمت پذیره‌نویسی معامله می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این صندوق‌ها بعد از نزول زیاد و با قیمت فعلی ارزندگی دارند اما در زمان پذیره‌نویسی با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی پذیره‌نویسی شدند.

عملکرد ضعیف صندوق‌های دولتی باعث بی‌اعتمادی شدید سهامداران به بازار سهام و عرضه‌های دولتی شده و این در حالیست که برخی خبرها نشان از عرضه دارا سوم تا پایان سال دارند. حال سوال اینجاست که با توجه به عملکرد ضعیف صندوق‌های پالایشی و دارا یکم باز هم سهامداران دارا سوم می‌خرند؟

البته در روزهای پایانی معاملات هفته چراغ سبزی برای شروع رشد بازار سهام روشن شد و تقاضا در نمادهای پالایشی و بانکی افزایش یافت، اما بازگشت ارزش پالایشی یکم به قیمت پذیره‌نویسی نیازمند روند صعودی بازار سهام در طولانی مدت است.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 426870

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =