دریافت مجوز صندوق‌های سرمایه گذاری با دارایی پایه محصولات کشاورزی

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری خبر از صدور مجوز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی داد.

به گزارش صدای بورس، رضا نوحی، رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در خصوص مجوزهای فعالیت صادر شده گفت: صندوق های سرمایه گذاری طلای سرخ نو ویرا و گروه زعفران سحرخیز نخستین صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که دارایی پایه آنها محصولات کشاورزی است.

نوحی گفت: مطابق امیدنامه نمونه صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا، صندوق های مذکور ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۷۰درصد از دارایی های خود در انواع گواهی های سپرده کالایی هستند که در امیدنامه صندوق به آنها اشاره شده است. علاوه بر این صندوق های مذکور مجاز به سرمایه گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر کالا نیز هستند.

وی افزود: مقررات مربوط به تاسیس و فعالیت صندوق های در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۰۷۹ به عموم اعلام شد و از تاریخ ابلاغ مقررات مذکور، ۴ صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجوز فعالیت دریافت کرده اند که موضوع فعالیت  آنها سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی سکه طلا بوده است.

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در تشریح مزایای صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادرا مبتنی بر کالا گفت: سرمایه گذاری در این صندوق ها بدون ریسک نیست؛ ولی صندوق های مذکور می تواند مزایای متعددی برای سرمایه گذاران، بازار سرمایه و ثبات در بازار محصول مربوطه داشته باشد.

وی با بیان اینکه گزینه سرمایه گذاری بخشی از دارایی های صندوق در اوراق مشتقه مذکور، اتخاذ سیاست های مختلف سرمایه گذاری را توسط مدیر صندوق امکان پذیر می کند، افزود: ارکان این صندوق ها شامل مدیر صندوق، بازارگردان، متولی و حسابرس است و نقل و انتقال واحدها در این صندوق ها در فرایند معاملات ثانویه واحدهای صندوق در بورس مربوطه انجام می پذیرد.

 نوحی اظهار کرد: سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در این صندوق ها به جای سرمایه گذاری مستقیم در محصولات مربوطه که مستلزم هزینه نگهداری بالا و هزینه های اجتناب ناپذیر محافظت از کالا در برابر عوامل از بین برنده است، در صندوقی که در اوراق بهادار مبتنی بر کالای یاد شده سرمایه گذاری کرده است، سرمایه گذاری می کنند. از سویی دیگر با فعال شدن صندوق های مربوطه، بر تعداد فعالان موثر حاضر در معاملات گواهی سپرده کالایی افزوده می شود و انتظار می رود این امر بر عمق بازار افزوده و نقدشوندگی ابزارهای مورد معامله را نیز افزایش دهد.

نوحی بیان کرد: با توجه به اینکه ایجاد گواهی سپرده کالایی مستلزم سپردن کالای مربوطه به انبارهای استاندارد شده است، زمینه توسعه فعالیت های مذکور فراهم می شود. از طرف دیگر وجود کالاهای انبار شده با وضعیتی که مقدار و کیفیت آن مشخص است، پشتوانه ای برای عرضه در هنگام تقاضا است.

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد ثبات در عرضه و تقاضای محصول پایه نیز این صندوق ها با جمع آوری وجوه و ایجاد تقاضا برای گواهی سپرده کالایی مربوطه، باعث اقتصادی شدن فعالیت های انبارداری می شوند.

منبع: سنا

کد خبر 426677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =