آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌وچهارم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

شرکت‌ها ملزم به ارائه چه اطلاعاتی هستند؟

به گزارش صدای بورس، شرکت‌های حاضر در بازار بورس موظف‌اند به صورت ماهانه گزارشاتی از تولیدات، مبالغ فروش و نرخ فروش محصولات خود ارائه دهند.

علاوه بر این در سایت کدال اطلاعاتی در باب مجمع‌ها ارائه می‌شود، که شامل زمان مجامع، گزارش هیئت مدیره، تصمیمات مجامع، نحوه و زمان دریافت سود نقدی می‌باشند.

همچنین اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه، تغییرات اعضای هیات مدیره صورت گرفته در کدال ارائه می‌شود.

الزامی است که تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی، گزارشات مالی و دوره‌ای خود را هر سه ماه یک بار در کدال بارگزاری نمایند. لازم به ذکر است که طبق قوانین، شرکت‌ها باید در دوره‌های ۶ و ۱۲ ماهه گزارش حسابرسی خود را ارائه بدهند.

زمانی که یک سهم با افت یا افزایش قیمت بیش از ۲۰ درصدی مواجه می شود، شرکت ملزم به شفاف سازی در مورد دلیل افزایش یا کاهش قیمت سهام خود خواهد بود.

همچنین در وضعیتی مشابه، اگر سهمی با افت یا افزایش قیمتِ بیش از ۵۰ درصدی مواجه شد، آن نماد بسته خواهد شد. با بسته شدن سهام شرکت، کارگزاری یا شرکت‌های سرمایه گذاری سوالات و ابهامات ایجاده شده را از طریق سامانه تدان مطرح خواهند کرد. پس از طرح سوالات، شرکت مورد نظر پاسخ‌گوی مسائل شده و در مرحله بعد، نماد از حالت انسداد بیرون آمده و بازگشایی خواهد شد. تمام این پرسش و پاسخ‌ها در پیوست اطلاعیه کنفرانس اطلاع رسانی قرار گرفته‌اند.

نحوه جستجوی اطلاعیه‌ها در کدال

پیش فرض سایت کدال بر روی سربرگ خانه، بخش اطلاعیه‌ها تنظیم شده است. بخشی که در آن تمام نمادها برحسب زمان جدیدترین اطلاعیه‌های منتشر شده، لیست شده‌اند. اما برای جستجوی یک نماد خاص باید به سربرگ مربوط به آن، یعنی سربرگ «جستجوی اطلاعیه‌ها» مراجعه کرد. بعد از ورود به سر برگ «جستجوی اطلاعیه‌ها» می‌توانید با تنظیم فیلترهای تعبیه شده، به راحتی از جزئیات، شرایط و اطلاعیه‌های منتشر شده در رابطه با هر نماد اطلاع کامل پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید با توجه به نیاز و خواسته خود فیلترهای «وضعیت ناشر»، «گروه اطلاعیه»، «نوع شرکت» و حتی «نوع اطلاعیه» را معین کنید.

مثال: می‌خواهیم از زمان‌بندی پرداخت سود نماد «سیتا»، در بازه ۱۲ ماهه اخیر، اطلاع پیدا کنیم. برای حصول این اطلاعات ابتدا در سربرگ «جستجوی اطلاعیه‌ها»، کادر نام «نماد»، نماد «سیتا» را وارد می‌کنیم. در قسمت «وضعیت ناشر» ثبت شده یا پذیرفته شده بودن نماد را انتخاب کرده و از طریق کادر «نوع اطلاعایه‌ها»، زمانبدی پرداخت سود را انتخاب می‌کنم. بازه تاریخی مورد نظر را در دو کادر خالی تاریخ وارد کرده و روی کلید جستجو کلید می‌کنیم. حالا اطلاعات منتشر شده‌ای که مطابق با داده‌های شما باشند به صورت فایل‌های رایگان و قابل دانلود به نمایش درخواهند آمد.

نحوه جستجوی اطلاعیه‌ها در کدال

منبع: سیگنال

کد خبر 426507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =