پشت پرده قطع  شریان حیاتی برق/ الهه سیمانی‌ها کی ظهور می‌کند؟

معضل ادامه‌دار صنایع از ۲۴ دی ماه کاهش سهمیه برق واحدهای صنعتی است که سیمانی‌ها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش صدای بورس، با افزایش آلودگی هوای تهران در فاز اول کاهش سهمیه کارخانجات در دستور کار قرار گرفت و با ادامه‌دار بودن این آلودگی خاموشی و یا کاهش سهمیه برق برخی از کارخانجات در برنامه قرار گرفت و بر اساس این تصمیم برق برخی صنایع از روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه قطع شده و تولیدات کارخانجات موضوع در ادامه قطعی گاز معضل بزرگی برای صاحبان صنایع ایجاد کرده است.

رضا فلاحتکار، مدیر دفتر خدمات مشترکین فوق توزیع و مدیریت مصرف برق تهران در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: با افزایش آلودگی هوای تهران در فاز اول کاهش سهمیه گاز کارخانجات در دستور کار قرار گرفت. همچنین میزان گازی که باید به نیروگاه‌های تولید برق در نظر گرفته شود، کاهش یافت که با این کاهش میزان تولید برق نیز افت پیدا کرد و با این کاهش سهمیه برق کارخانجات نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیر دفتر خدمات مشترکین فوق توزیع و مدیریت مصرف برق تهران در ادامه بیان کرد: میزان سهمیه برق صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها با محدویت مواجه شده است. این شرکت ها به طور معمول ۲ بار در سال تعمیرات دارند و مصرف انرژی آن‌ها نزدیک به صفر می‌رسد، از این شرکت‌ها درخواست کرده‌ایم تعمیرات خطوط تولید خود را در این بازه زمانی انجام دهند.

وی افزود: محدودیت برق برخی از کارخانجات در برنامه قرار گرفت و بر اساس این تصمیم برق برخی صنایع از روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه محدود شده و با کمترین میزان تولید خود به حیات خود ادامه دهند. بر اساس برنامه ریزی انجام شده سهمیه برق سیمانی‌ها نیز محدود شد و این محدودیت در واحدهای مختلف متفاوت است. 

فلاحتکار در ارتباط با این موضوع که سیمانی‌ها از قطعی مطلق برق گله دارند، بیان کرد: محدودیت‌های سهمیه برق کارخانجات با در نظر گرفتن میزان تولید واحدهای تولیدی انجام می‌شود. سهمیه هیچ کارخانه‌ای صفر نشده  و  با گرم تر شدن هوا میزان نیاز به گاز و برق در مصارف شهری کاهش می‌یابد و سهمیه برق صنایع می‌تواند افزایش پیدا کند.

تنها ۲ مگاوات آن هم برای روشنایی

اظهارات مدیر دفتر خدمات مشترکین فوق توزیع و مدیریت مصرف برق تهران در حالی است که سید عباس حسینی؛ مدیرعامل شرکت سیمان تهران در ارتباط با مشکلات سهمیه برق واحد خود بیان کرد: به طور متوسط نیاز روزانه برق سیمان تهران ۶۰ مگاوات است، اما تنها ۲ مگاوات آن هم برای روشنایی کارخانه برق تخصیص داده شده است. نهادهای ذیربط پیشنهاد دادند که بین ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح برای شرکت سیمان برق تخصیص داده می‌شود و شرکت تولیدات خود را به این زمان تغییر بدهد.

خسارت‌های جبران ناپذیر

وی در ارتباط با چرایی عدم استقبال از این پیشنهاد گفت: جریان برق برای تولید سیمان باید مستمر باشد چرا که نوسان جریان برق بر تجهیزات تولید سیمان ضرر هنگفت می‌زند به عنوان مثال قیمت هر آجر نسوز ۴۰۰ هزار تومان است نوسان جریان برق در مجموع میلیاردها تومان بر ۵ خط تولید سیمان شرکت سیمان تهران خسارت وارد می‌کند.

این مدیر سیمانی بیان کرد: صنعت سیمان به خودی خود از معضلاتی همچون قیمت گذاری دستوری در سختی است، در دی ماه دو شوک قطع گاز و قطع برق مزید بر علت شده است. اکنون بعد از پیگیری ها یک سوم گاز مورد نیاز دوباره تخصیص داده شد برای ادامه تولید به میزان یک سوم تولید سابق، باید ۳۰ مگاوات برق به کارخانه سیمان تهران در نظر گرفته شود تا یک هزار و ۴۰۰ نیروی این کارخانه همچنان بر سر کار باشند.

 عملکرد جزیره‌ای، تخصیص یک سوم از گاز درصورتی تبدیل به تولید محصولات و حرکت چرخ تولیدات این صنعت می‌شود که در راستای آن نیز برق به توازن به این شرکت‌های صنعتی برسد و این نیازمند هماهنگی و همراهی و ارتباط مستمر مسئولین بخش های مختلف مدیریتی است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 426488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =