توقف رشد و ریزش شاخص

شاخص کل در حالی به کار خود در هفته گذشته پایان داد که در ادامه روند نزولی خود با ریزش ۸۰ هزار واحدی زیان بیش از ۶ درصدی را به همراه داشت و به کانال یک میلیون و دویست هزار واحدی بازگشت.

به گزارش صدای بورس،ارزش کل معاملات در آخرین روز بازار بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت. قیمت دلار هم همچنان در محدوده ۲۵ هزار تومانی باقی ماند اما سخنان رئیس جمهور در خصوص آزاد سازی منابع و دلار ۱۵ هزار تومانی موجب نگرانی اهالی بازار و افزایش عرضه‌ها در بازار سرمایه در روز پایانی هفته شد.

سقوط بیت کوین

قیمت مس در بازار جهانی همچنان بالای ۸ هزار دلار است. روی نیز در محدوده ۲۸۰۰ دلار درحال معامله است. قیمت نفت نیز با ادامه روند افزایشی خود و رشد ۵ درصدی به کانال ۵۷ دلاری رسید. اونس جهانی طلا نیز با کاهش ۳ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۸۵۴ دلار رسید. بیت کوین نیز در معاملات هفته گذشته تا مرز ۴۲ هزاردلار افزایش یافته بود به محدوده ۳۱ هزار دلاری سقوط کرد که دلیل آن اقدام نهاد قانون گذار بازارهای مالی انگلیس به داستان پول مجازی و اعمال محدودیت بر آن است.

عرضه در نمادهای شاخص ساز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اولین روز هفته را منفی آغاز کرد. در ساعت ابتدایی بازار شاهد افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز بودیم. فلزات اساسی و به خصوص فولاد و فملی پرچمدار بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص کل در اولین روز هفته بودند. همزمان با قابل معامله شدن سهام جایزه فملی فشار فروش در این نماد افزایش یافت. در خودرویی‌ها خبهمن همزمان با تایید افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی خود به صف خرید نشست . خساپا و خودرو هم مثبت به کار خود پایان دادند. پالایشی‌ها نیز با حمایت حقوقی‌ها در محدوده مثبت معامله شدند.

افزایش تقاضا و صف خرید

معاملات روز یکشنبه شروع طوفانی و مثبتی داشت و در همان ساعات ابتدایی بازار نمادهای شاخص‌ساز با صف خرید همراه شدند. فولادی‌ها که به دنبال خبر قیمت گذاری دستوری با روند منفی همراه بودند پس از برگزاری جلسه معاون اول رئیس جمهور و لغو این دستورالعمل با افزایش تقاضا و صف خرید رو به رو شدند. در گروه خودرو، خبهمن که با خبر افزایش سرمایه مورد توجه بازار قرار گرفته بود طی معاملات روز یکشنبه با قرار گرفتن در منفی به کار خود خاتمه داد. شستا نیز که به محدوده ۷۷ درصدی ناو رسیده بود با افزایش تقاضا به صف خرید نشست.
شاخص کل روز دوشنبه را متعادل آغاز کرد. افت قیمت دلار در روز یکشنبه و همچنین شروع منفی بازارهای جهانی موجب شد که بازار دست به عصا کار خود را آغاز کند. فلزات اساسی که شروعی متعادل داشتند در نهایت کار خود را در محدوده منفی به اتمام رساندند. پالایشی‌ها نیز منفی دنبال شدند، صف خرید ۱۱۳ میلیونی شستا نیز عرضه شد.

بازار سراسر منفی

روز سه شنبه در ادامه روند منفی روزهای گذشته، بازار سراسر منفی آغاز شد به طوری که حتی شاخص هم وزن هم منفی بود. تامین سرمایه ملت سود ۵۲۷ ریالی را دوره ۹ماهه ۹۹ محقق نمود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد حدود ۳۰ درصدی داشت. نماد این شرکت در معاملات سه شنبه با صف فروش ۲۰ میلیونی به کار خود خاتمه داد. نمادهای شستا، فملی و ثبهساز بیشترین ارزش معاملات و نمادهای وتجارت و خساپا بیشترین حجم معاملات را در روز سه شنبه به خود اختصاص دادند. نکته قابل توجه در خصوص این نمادها حضور پر رنگ حقوقی‌ها در سمت خریدار و در منفی کامل بود.

منفی شدن شاخص کل و هم وزن

شاخص کل همزمان با از دست دادن میانگین ۲۰۰ روزه خود معاملات چهارشنبه را نیز منفی آغاز کرد. با وجود افزایش تقاضا در کلیت بازار نسبت به روزهای گذشته، این تقاضا قادر به تغییر روند در کلیت بازار نبود. شاخص هم وزن نیز برای دومین روز پیاپی همسو با شاخص کل منفی بود. خبر برنامه تجدید ارزیابی در زیر مجموعه‌های شستا این سهم را به صف خرید رساند و با وجود عرضه چندین باره در این نماد با صف خرید به کار خود خاتمه داد. نمادهای فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند. بیشترین ارزش معاملات نیز به شستا اختصاص داشت. بیشترین حجم معاملات نیز متعلق به خساپا بود.

حسام بصیری،کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426360

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =