۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
ماجرای مازوت و آلودگی هوا

مازوت، سوختی که در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان سوختی مقرون به صرفه به حساب می آید، در ایران عامل آلودگی شناخته شده و هر روز برچسب جدید بر آن زده می شود.

به گزارش صدای بورس، در حال حاضر روزانه معادل ۱۹۰ میلیون لیتر فرآورده و گاز به نیروگاه های کشور  تحویل داده می شود که حدود ۱۳ میلیون لیتر آن نفت کوره است که در فصول سرد مانند شرایط فعلی این عدد به ۳۵ میلیون لیتر می رسد و در تابستان ممکن است این عدد به صفر نیز برسد. اگر این عدد را به نسبت ۱۹۰ میلیون لیتر فرآورده توزیعی به نیروگاه ها در نظر بگیریم، حدود یک ششم می شود و این در شرایطی است که طبق اعلام مسوولان، نفت کوره در کلان شهر ها توزیع نمی شود.

با این وجود شاهد هستیم که کلان شهرها از جمله تهران بسیار آلوده هستند؛ لذا باید عامل اصلی آلودگی را شناسایی کرد و بعد به دنبال راه چاره بود. برای بررسی این مطلب توجه به نکاتی ضروری است.  با مراجعه به سایت aqms.doe.ir  می توان متوجه شد که وضعیت هوای تمامی شهرهایی که در حال حاضر در  نیروگاه های اطراف آن نفت‌کوره مصرف می شود در محدوده سالم و بعضا پاک قرار دارد. این در حالی است که وضعیت کلانشهرها که حتی قطره‌ای نفت‌کوره در نیروگاه های آن مصرف نمی شود در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد.

چرا طرح فیلتراسیون نیروگاه ها اجرایی نشد؟

در این باره ساناز جعفرزاده، رئیس اداره اچ اس ای شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در خصوص اقداماتی که تا کنون برای فیلتراسیون نیروگاه ها انجام شده است، به ایسنا گفت: در یک سال و نیم گذشته یک پروژه تحقیقاتی میان وزارت نیرو، شرکت برق حرارتی و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن صورت گرفت تا تکنولوژی های سازگار با محیط زیست در صنعت برق شناسایی شود که نه تنها بخش تولید بلکه سایر بخش ها را نیز تحت پوشش قرار می داد.

وی با بیان اینکه قرار بود جنبه های مختلف رفع معضل آلودگی شناسایی و مشخص شود که این طرح توجیه تکنیکی و به طور کلی قابلیت انجام در چه بخش هایی دارد، اظهار کرد: باید در نظر داشت که همه نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده نمی کنند و تنها ۱۴ نیروگاه در کشور از این فرآورده نفتی برای تولید برق استفاده می کنند.

نیروگاه های مازوت سوز در صف بازنشستگی

رئیس اداره اچ اس ای شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اظهار کرد: نتیجه گیری هایی که صورت گرفت این بود که وزارت نفت باید آلودگی اولی را از بین ببرد؛ چراکه نیروگاه هایی که از مازوت استفاده می کنند عمدتا نیرگاه های قدیمی و نیروگاه هایی هستند که تجهیزات رفع آلودگی به طور کلی برای آن جانمایی نشده است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه این طرح یک پروژه بزرگ است، معادل یک پنجم یک نیروگاه نیز هزینه دارد.

به گفته جعفرزاده، ۹ پالایشگاه تولید کننده مازوت هستند و ۱۴ نیروگاه می توانند از آن استفاده می کنند. در این بین صنایعی نیز وجود دارند که قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر در آن ۹ پالایشگاه رفع آلودگی صورت بگیرد، مصرف کنندگان مشکل نخواهند داشت، تصریح کرد: برنامه بازنشستگی نیروگاه هایی که از مازوت استفاده می کنند در دستور کار قرار دارد و اگر برنامه های توسعه ای به سمت سیکل ترکیبی پیش برود، راندمان تا حدود ۶۰ درصد نیز افزایش خواهد یافت که در ضریب انتشار اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و گاز گلخانه ای تاثیر دارد.

به گفته کارشناسان، با تمام مزایا و معایب نفت کوره یا همان مازوت، به نظر می رسد که موضوع آلودگی این روزهای تهران و کلان شهرها ارتباط چندانی با استفاده از این فرآورده نفتی در نیروگاه ها ندارد؛ چراکه در هیچ کدام از نیروگاه های کلان شهر ها از مازوت استفاده نمی شود و شاید بهتر است مسوولان با یک هم افزایی و اتحاد به دنبال ریشه مشکل و حل رفع غبار سیاهی از آسمان کلان شهرها باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 426082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =