آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و هشتم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

اندیکاتورها و اسیلاتورها

به گزارش صدای بورس، اسیلاتور به معنای نوسانگر یا نوسان ساز و اندیکاتور نیز به معنای نشانگر یا شاخص است.

اندیکاتورها و اسیلاتورها در واقع ابزارهایی هستند که با استفاده از ریاضی و فرمول‌های خاص آن، اطلاعات بسیار مفیدی را نسبت به روند سهم و آینده آن به ما ارائه می‌دهند. اسیلاتورها و اندیکاتورها دو مفهوم جدا از هم نیستند و جالب است بدانید که اسیلاتورها زیر مجموعه اندیکاتورها هستند. معمولا در تحلیل تکنیکال، اسیلاتورها و اندیکاتورها نقش بسزایی در گرفتن سیگنال‌های خرید و فروش سهام دارند. اندیکاتورها به دو صورتِ روی نمودار و زیر نمودار نمایش داده می‌شوند.

البته این نکته را هم نباید از خاطر برد که اتکای تمام و کامل به اسیلاتورها و اندیکاتورها کار اشتباهی است و می‌تواند باعث ضررهای هنگفتی بشود؛ چرا که آن‌ها تنها یک تایید یا پیش‌بینی از روندها هستند. برای تعیین اندازه روند و اعتبار آن باید از روش‌های دیگر تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد.

فیبوناچی

یکی از معروف‌ترین قواعد و نسبت‌های ریاضی، نسبت‌های معروف فیبوناچی می‌باشند. این اعداد توسط ریاضی‌دان بزرگ ایتالیایی، «لئوناردو فیبوناچی» کشف شدند. در این سری، اعداد دارای نسبت‌های مشخصی می‌باشند؛ به این صورت که هر عدد ۱.۶۱۸ برابر عدد قبل خود و هر عدد ۰.۶۱۸ برابر عدد بعد خود می‌باشد. این اعداد در جای جای طبیعت و هستی کارایی و قدرت خود را نشان داده‌اند حتی در معاملات فعالان بازار سرمایه نیز دیده می‌شوند.

به همین دلیل انواع مختلف ابزار فیبوناچی وارد تحلیل تکنیکال شد. ساده‌ترین ابزار فیبوناچی اصلاحی به این صورت است که خطوطی با ضرایب ۰، ۰.۲۳۶، ۰.۳۸۲، ۰.۵، ۰.۶۱۸، ۰.۷۶۳ و یک را روی نمودار ایجاد می‌کنند. به صورت خلاصه قیمت هر سهم با احتمال‌های خوبی نسبت به این خطوط واکنش نشان خواهند داد.

ایچیموکو

یکی دیگر از ابزارهای بسیار قدرتمند تحلیل تکنیکال، ابزار ایچیموکو می‌باشد. با این که ایچیموکو در دسته اندیکاتورها قرار می‌گیرد، اما به دلیل اطلاعات زیاد و مفیدی که از آن حاصل می‌شود، به عنوان یک سیستم و استراتژی معاملاتی خوب شناخته و تایید می‌شود. به طور خلاصه، ایچیموکو از پنج قسمت مجزا به نام‌های تنکن‌سن، کیجون‌سن، سنکوA، سنکوB و چیکو(چیمو) تشکیل شده است.

از هر کدام این قسمت‌ها، اطلاعات جداگانه و موثری بدست می‌آید. به عنوان مثال در تحلیل پیشرفته ایچیموکو به ترکیب سنکوA و سنکوB، ابر کومو گفته می‌شود که اطلاعات فراوانی را راجع به خطوط حمایت و مقاومتی در اختیار ما قرار می‌دهند.

موج‌های الیوت

نظریه موج‌ها الیوت اولین بار توسط «راف نلسون الیوت» مطرح شد. او معتقد بود که روندهای بازار که خود تشکیل موج می‌دهند، همیشه از رفتار خاصی پیروی کرده و طبق آن‌ها عمل می‌کنند. مبحث موج‌های الیوت بسیار مفصل و گستره است اما اگر بخواهیم صرفا اشاره کوتاهی به آن داشته باشیم باید بگوییم که امروزه در تحلیل تکنیکال، موج‌ها به دو دسته کلی انگیزشی و اصلاحی دسته بندی می‌شوند.

موج‌های انگیزشی به موج‌های روند دار که صعودی یا نزولی بازار هستند، گفته می‌شود. این موج‌ها معمولا شامل پنج موج کوچک می‌شوند. در این پنج موج، سه موج در جهت حرکت و دو موج در خلاف جهت حرکت اصلی روند می‌باشند. موج‌های اصلاحی نیز بعد از تکمیل موج‌های انگیزشی به وجود می‌آیند و آن‌ها تا حدی اصلاح می‌کنند.

منبع: سیگنال

کد خبر 425868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =