جزییات تازه از قانون جدید چک

طبق جزییات تازه از قانون چک که به صورت تدریجی اجرایی خواهد شد، از این پس صدور دسته چک برای متقاضیان واجد شرایط، تنها از طریق سامانه صیاد امکانپذیر بوده و ضرورت دارد تاریخ اعتبار بر هر برگ چک درج شود.

به گزارش صدای بورس، با توجه به دستور بانک مرکزی در خصوص اجرای مرحله‌ای قانون جدید چک، در اجرای گام اول به موجب ماده ۶، ارائه دسته چک به متقاضیان واجد شرایط صرفاً از طریق سامانه صیاد صورت خواهد گرفت و بدین ترتیب، صدور و اعطای دسته چک به مشتریان خارج از این سامانه توسط شبکه بانکی ممنوع است.

همچنین بر اساس همین ماده، از این پس درج کد یکتای دریافتی از سامانه صیاد بر روی هر برگه چک ضروری و مورد تأکید خواهد بود.

لازم به ذکر است که در مورد دسته چک‌هایی که از تاریخ ۲۰.۱۰.۱۳۹۹ به مشتریان تحویل داده می‌شود، درج «تاریخ اعتبار چک» با عبارت «صدور این برگه چک حداکثر تا مورخ --‌-‌-‌-‌-‌-‌- مجاز است.» بر روی هر برگه چک الزامی است. وفق ماده فوق، «تاریخ اعتبار چک»، حداکثر سه سال از تاریخ دریافت دسته چک است.

بیشتر بخوانید

تزریق ۵۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانکهای متقاضی

سواحل مکران باعث توسعه ملی و منطقه می شود

البته لازم به تأکید است که بر اساس مصوبات بانک مرکزی عملیات صدور، انتقال و وصول برگه دسته چک‌های ارائه‌شده به مشتریان پیش از تاریخ ۲۰.۱۰.۱۳۹۹، کماکان به روال سابق صورت می‌پذیرد.

گفتنی است بر اساس تصمیم بانک مرکزی با توجه به تغییرات بنیادین در روش‌های صدور، انتقال، وصول و سایر عملیات مربوط به چک در قانون جدید، مقرر است اجرای قانون جدید چک به صورت مرحله‌ای و تدریجی صورت پذیرد، تا ضمن فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی عمومی از قواعد جدید چک، کمترین چالش و اثرات منفی را برای فعالین اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارها به دنبال داشته باشد و به همین منظور، مقررات لازم‌الاجرا، طی گام‌های تدریجی موردنظر اطلاع‌رسانی و اجرایی خواهد شد.

منبع: بانک مرکزی

کد خبر 425798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =