ضرورت تقویت فرهنگ‌سازی بورس

ملزم نیستیم که پاسخ تک‌تک رسانه‌های تخریب‌گر غیرحرفه‌ای را بدهیم اما به طور یقین، مقابله موضوعی با جریان‌سازی آن‌ها را وظیفه خود می‌دانیم و برای انجام این وظیفه مهم، به هم‌افزایی رسانه‌های حرفه‌ای نیز دلگرم هستیم.

به گزارش صدای بورس، موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران رسانه‌ای بازار سرمایه است. فرصتی فراهم شد پیرامون برخی مسائل این حوزه در گفت‌وگویی کوتاه نظرات سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار را جویا شویم.

 با توجه به فضای رسانه‌ای، عملکرد آنها درباره بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اغلب رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا بازتاب‌دهنده واقعیت‌های موجود بوده و نکات مثبت و منفی را صادقانه در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. در این چارچوب، انتقادها یا پیشنهادهای سازنده کارشناسی را نیز پوشش می‌دهند. این گروه از رسانه‌ها، فرصتی بی‌نظیر هستند که مردم و مسئولان باید از خروجی تلاش آن‌ها «استفاده حداکثری» ببرند. البته در نقطه مقابل، رسانه‌هایی هستند که به دلایل مختلفی، از هدف‌گذاری جذب مخاطب با هر قیمتی تا جذب برخی منافع نامشروع گروهی یا فردی، می‌کوشند به افکارعمومی آدرس غلط بدهند و آنان را تحریک کنند. چنین رسانه‌هایی با مبنا قرار دادن «هدف، وسیله را توجیه می‌کند»، پایبندی به اصول حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای ندارند. هرچند، نمی‌توان خاستگاه دقیقی برای رسانه‌های جنجال محور مشخص کرد اما یافته‌ها و تجارب عینی، حکایت از آن دارند که اغلب این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

 ارزیابی‌ از عملکرد کلی رسانه‌ها ارائه داشتید، اگر پرسش را به رسانه‌های حوزه بورس محدود کنیم، چه نظری دارید؟

کلیات تحلیلی که اشاره شد، تغییری نخواهد کرد. اما تفاوت‌هایی در مسائل جانبی وجود دارد. نخست اینکه بورس به علت دربرگیری ۵۰ میلیون نفری (شامل سهامداران عدالت)، حوزه‌ای جذاب برای رسانه‌های حرفه‌ای و وسوسه‌برانگیز برای رسانه‌های جنجالی است. همچنین خبرها و مطالب بورسی با سود و زیان سهامداران سروکار دارند، بنابراین با دقت از سوی ذینفعان پیگیری می‌شود. البته شاخص‌های بورسی تحت تأثیر متغیرهای بسیاری هستند و عملکرد مستقل ندارند، به همین دلیل بسیاری از خبرهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی که به‌ظاهر، ربطی به بورس ندارند، موردتوجه سهامداران و سایر ذینفعان بازار قرار می‌گیرد. مجموع این عوامل باعث شده که با نوسانات مختصر بازار، مسائل بورس از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها اعم از رسمی و غیررسمی شود. این تمرکز در برهه‌های ریزش احتمالی شاخص‌ها بیشتر می‌شود.

 تمرکز رسانه‌ها بر سوژه بورس چه آثاری را به همراه دارد؟

تا جایی که رسانه‌ها طبق عملکرد حرفه‌ای‌شان، علاوه بر اطلاع‌رسانی خبرها،گزارش‌ها و تحلیل‌های مستند، ولو انتقادی منتشر کنند، یا نقاط ضعف موجود را شناسایی و ضمن نقد، راهکارهای پیشنهادی کارشناسی ارائه دهند ودر نهایت سیاه‌وسفید بازار را هم‌زمان پوشش دهند، باید از نقش‌آفرینی رسانه‌ها استقبال کرد و قدردان زحمات آنان بود. معتقدیم با حمایت، همراهی و همگامی با رسانه‌های حرفه‌ای باید با مطالب رسانه‌های جنجالی مقابله کنیم تا نتوانند منافع سهامداران را قربانی منافع ناروای گروهی و شخصی خود کنند. برای این منظور باید فرهنگ‌سازی بورسی را تقویت و سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهیم. تا رسانه‌های تخریب‌گر نتوانند از نبود یا ضعف اطلاعات بورسی سوءاستفاده و آنان را تحریک کنند.


 توصیه شما به سهامداران و فعالان بازار سرمایه چیست؟
همه ارکان بورس، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا منافع حداکثری سهامداران به‌ویژه صاحبان سرمایه‌های خرد و سایر بازیگران این بازار را تأمین کنند. بنابراین، وحدت هدف و اشتراک منافع زیادی میان سازمان بورس و سهامداران و بازیگران بورس وجود دارد. البته اطلاع از خبرها و تحلیل‌های بورس را حق مسلم و غیرقابل سلب مردم می‌دانیم. یگانه توصیه ما این است که سهامداران، مطالب بورسی را فقط از رسانه‌های حرفه‌ای پیگیری کنند.همچنین به رسانه‌های جنجالی، خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده از سوی آن‌ها، بی‌اعتنا باشند تا روند حرکتی شاخص‌های بورس از آفت خبرهای مغرضانه و بی‌پایه در امان بماند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =