بهره‌برداری از پروژه «کاذر» در ۱۴۰۰

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت فرآورده های نسوز آذر زمان بهره برداری طرح ها و پروژه های این شرکت را اعلام کرد.

فرشاد سلیمانی فرد, مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت فرآورده های نسوز آذر به سوالات مطرح شده توسط برخی از سهامداران پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

مقایسه نرخ فروش محصول آجر دولومیتی شرکت با محصولات رقیب نشان می ‌دهد در حالی که نرخ آجر کربن منیزیتی شرکتِ رقیب (نسوز ایران) در آذرماه سال جاری بالغ بر کیلویی ۱۸ هزار تومان در سامانه کدال به ثبت رسیده است و رشد ۱۴۰ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد؛ نرخ آجر شرکت نسوز آذر در آذرماه سال جاری کمتر از کیلویی ۵۴۰۰ تومان گزارش شده است و نسبت به دوره مشابه سال قبل تنها ۴۰ درصد رشد داشته است. با توجه به انحصاری بودن محصول آجر دولومیتی شرکت، افزایش نرخ محصولات رقیب و همچنین نرخ تورم کشور در یک سال اخیر، دلیل ارزان‌فروشی محصولات شرکت چیست؟ شایان ذکر است در مجمع افزایش سرمایه شرکت مورخ ۲۳ مهرماه سال جاری، مدیر فروش شرکت اعلام داشتند که دیگر آجر زیر کیلویی ۶۰۰۰ تومان نداریم و صحبت از تعدیل نرخ فروش شرکت از ابتدای مهرماه سال جاری شد که این مهم هنوز محقق نشده است.
در ارتباط با سوال مقایسه افزایش سالانه نرخ محصولات شرکت نسوز ایران با محصولات این شرکت قابل ذکر است در مقابل آجر کربن منیزیتی نسوز ایران آجر کربن دولومیتی نسوز آذر قرار دارد که به ازای هر کیلو حدودا به مبلغ ۹۷ هزار ریال به فولاد مبارکه به فروش می رسد، تعداد ذوب آجر کربن منیزیتی حدود ۱۳۵ ذوب و تعداد ذوب آجرهای کربن دولومیتی حدود ۸۰ ذوب است.
قیمت به ازای هر ذوب کربن منیزیتی  ۱.۳۴۱ ریال و قیمت به ازای هر ذوب آجر کربن دولومیتی ۱.۲۱۰ ریال است. لذا مشاهده می‌شود که قیمت عادلانه است وهرگونه افزایش قیمت بدون در نظر گرفتن موارد فوق، استفاده از آجر دولومیتی برای مصرف کننده را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند. شایان توجه است آجر دولومیتی شامل گریدهای مختلفی با قیمت‌های متفاوت است که این مقایسه در ارتباط با هریک از گریدهای دولومیتی قابل انجام است.
ضمنا میانگین قیمت ارائه شده محصولات این شرکت جهت محصولات شکلدار ۵۴ هزار ریال و شامل میانگین قیمت فروش آجرهای دولومیتی -شاموتی و ... است و همانگونه که در جلهس مجمع عنوان شد نرخ فروش آجر دولومیتی فراتر از ۶۰ هزار ریال است. همچنین توجه سهامداران را به مقایسه حاشیه سود ناخالص این شرکت منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۹ معادل ۴۷ درصد با حاشیه سود ناخالص مابقی شرکت‌های تولیدکننده نسوز، منتشر شده در سایت کدال به میزان ۳۷ درصد و ۲۸ درصد جلب می‌کنم.

توجیه شرکت برای انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش با مشتریان با نرخ‌های فروش ثابت چیست؟ این قراردادها چه مبلغی از فروش را تشکیل می‌دهد؟ قراردادها چه زمانی خاتمه می‌یابد؟ لطفا جزئیات هر یک از قراردادها را شامل میزان و نرخ فروش اعلام فرمائید. آخرین و جدیدترین قرارداد های فروش محصولات با مشتریان و نرخ های توافق شده سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را اعلام فرمایید.
قرارداد فروش شرکت با مشتریانی همچون شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان به صورت سالانه و ناشی از شرایط تعیین شده توسط ایشان است و مابقی فروش‌ها در شرایط متفاوت صورت می‌پذیرد. ضمنا حتی در قراردادهای یکساله قیمت ثابت نیست و پیش‌بینی تعدیل قیمت در شرایط خاص در نظر گرفته شده که بعضا بنا به شرایط اقتصادی از آن استفاده شده است. همچنین به دلیل حفظ منافع سهامداران و جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه شرکت که می‌تواند در آینده امکان مذاکره مطلوب را از شرکت سلب کند از انتشار جزئیات قراردادهای منعقده معذور هستیم.

آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه شرکت و زمان دقیق بهره‌برداری آن را اعلام نمائید. دلایل تاخیر در بهره‌برداری از طرح توسعه و همچنین تاخیر در اطلاع‌رسانی به‌موقع موضوع به سهامداران شرکت چه بوده است؟
مطابق با اطلاعات درج شده در گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۹ پیشرفت پروژه به صورت فیزیکی ۶۳ درصد و تاریخ بهره‌برداری سه ماهه دوم ۱۴۰۰ است و دلایل تغییر در برآوردهای صورت گرفته ناشی از موارد ذیل است:
- تاخیر در انجام سفارش قطعات خارجی، تاخیر در انتقال وجوه مربوطه و تاخیر در حمل کالا و قعطات به ایران ناشی از تحریم‌ها
- تغییر و افزایش در نرخ ریالی پیش‌بینی شده اولیه مورد نیاز خرید تجهیزات کوره دوار
-- تغییر در احجام برخی قسمت های پیش بینی شده
-تاخیر در فعالیت برخی پیمانکاران ناشی از تعطیلی های مقطعی ایشان به دلیل کرونا
شایان ذکر است اطلاعات تکمیلی در گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۹ انتشار خواهد یافت.

با بهره بردای از طرح توسعه جدید، مجموع ظرفیت تولید شرکت به چه میزان افزایش خواهد یافت؟ پیش بینی شرکت از تناژ تولید محصولات بعد از بهره برداری از طرح را در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعلام فرمایید.
مطابق توافقات انجام شده با ذوب آهن اصفهان قرارداد اجاره تا پایان سال ۹۹ جاری است و هم اکنون در حال مذاکره جهت تمدید قرارداد برای سال ۱۴۰۰ هستیم. تعیین میزان تولیدات جهت سال ۱۴۰۰ و مابعد آن منوط به نتیجه این مذاکرات فیمابین است.

بهره‌برداری از طرح توسعه با تکنولوژی و راندمان تولید بالاتر، تا چه میزان در کاهش بهای تمام شده موثر است؟
با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات فعلی و در اختیار متعلق به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان است و از طول عمر بالایی برخوردار است. طبیعتا هزینه های تعمیراتی و اجاره قابل توجهی را شامل می‌شود و لذا با طرح توسعه کوره جدید بخش قابل توجهی از این هزینه قابل صرفه جویی خواهد بود. هر چند با راه‌اندازی کوره جدید هزینه استهلاک جایگزین هزینه تعمیرات خواهد شد.
 

آیا شرکت از محل بهره بردای از طرح توسعه جدید خود مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود؟ درصد معافیت را اعلام کنید.
این موضوع در حال بررسی و رایزنی است به محض تعیین میزان و امکان استفاده از معافیت مالیاتی از طرق رسمی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
 

مواد اولیه مورد نیاز شرکت به تفکیک داخلی و وارداتی را به همراه مبلغ مصرف سالانه قید بفرمائید.
عمده مواد اولیه مصرفی سنگ دولومیت خام است که مصرف سالانه آن بالغ بر ۱۰۰ هزار تن است و سایر مواد مصرفی اعم از شاموت، منیزیت، کسیت و گرافیت و انواع ادنبوها بنا بر نوع محصول تولیدی مصرف می شود. از موارد فوق گرافیت و منیزیت و بوکسیت و بخشی از ادنیوها از منابع خارجی تامین می شود که مقدار آن بستگی به نوع و میزان سفارشات دریافتی دارد.


آخرین نرخ خرید دولومیت مصرفی  و مالکیت معادن مرتبط با آن را اعلام فرمائید؟
آخرین قیمت دولومیت خام براساس آنالیز فیزیکی و شیمیایی به ازای هر کیلو ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ریال و براساس معادن مختلف متغیر است.
براساس تجربه، مواد تامین شده از هر یک از معادن جهت تولید محصولی خاص بهینه می‌باشد لذا تامین براساس سفارش محصولات مختلف دولومیتی از معادن متفاوت تامین می شود که به طور عمده توسط شرکت‌های استقلال سپاهان، کانی اسپادانا و کیمیاگران شهرضا تامین می شود که تماما شرکت‌های خاص هستند.
 

آخرین اقدامات انجام شده جهت انجام تکالیف مجمع در رابطه با تعیین تکلیف شرکت‌های تابعه "تکافو" و "نسوز قشم" (موضوع بند ۸ گزارش حسابرس شرکت برای صورت‌های مالی ۳۱/۰۶/۱۳۹۹) چیست و ارزش حدودی واگذاری هر یک را اعلام نمایید؟
براساس مصوبه مجمع عمومی شرکت جهت فریز کردن دو شرکت تکافو و نسوز قشم به اطلاع می رساند شرکت نسوز قشم در حال حاضر فاقد دارایی خاصی است و به عنوان یک شرکت فریز شده می باشد و در ارتباط با شرکت تکافو با توجه به قیمت‌های کارشناسی شده و شرایط عمومی اقتصادی کشور فروش آن به نحوی که بتواند تضمین کننده منافع سهامداران باشد میسر نشده است. لذا در حال حاضر کارشناسان فنی اقتصادی شرکت مشغول مطالعه و بررسی جهت امکان بهره‌برداری مجدد آن هستند. لذا مراتب جهت تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری از طرق رسمی اطلاع‌رسانی و اقدام خواهد شد.
 

آخرین وضعیت عدم تطابق صورت حساب‌های فیمابین شرکت با ذوب آهن اصفهان (موضوع بند ۳ گزارش حسابرس شرکت برای صورت‌های مالی ۳۱/۰۶/۱۳۹۹) و تعیین تکلیف ذخایر اخذ شده بابت هزینه‌های اعلام نشده را بفرمائید.
تا زمان ارائه این گزاش حدود ۵۰ درصد مغایرتها نسبت به صورت‌های مالی ۳۱ شهریورماه ۹۹ تعیین تکلیف شده و مابقی در حال پیگیری است.

مطابق یادداشت‌های ۲۱ و ۲۲ صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ شرکت بیش از ۶۳ میلیارد تومان وجه نقد و سپرده بانکی کوتاه‌مدت دارد. دلیل نگهداری این حجم نقدینگی با سود نزدیک به صفر در شرایط تورمی کشور چیست؟ 
وجوه نقد مذکور ناشی از گردش عملیات جاری شرکت بوده که در تاریخ مذکور به این میزان بالغ شد و تاکنون مبالغ قابل توجهی از آن جهت پروژه طرح توسعه و مصارف جاری مصرف شده است این وجوه با توجه به انجام پروژه طرح توسعه ذخیره شده است. ضمنا از محل گردش این وجوه در حسابهای بانکی تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۹ حدودا به میزان ۶۵ میلیارد ریال سود بانکی عاید شرکت شده است.

طرح توسعه شرکت چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟ و چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟
مطابق با اطلاعات درج شده در گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۳۱ شهریورماه ۹۹ پیشرفت پروژه به صورت فیزیکی ۶۳ درصد و تاریخ بهره‌برداری سه ماهه دوم ۱۴۰۰ است. بدیهی است اطلاعات تکمیلی در گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۹ اعلام خواهد شد.

شرکت برای تکمیل طرح توسعه چه مبلغی باید هزینه کند؟
پیش‌بینی در گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۳۱ شهریورماه ۹۹ قید شده است. لکن با توجه به شرایط تورمی و تغییرات احتمالی نرخ ارز امکان تغییرات وجود دارد که در حال حاضر این تغییرات قابل پیش‌بینی دقیق نیست.

با توجه به افزایش قیمت های جهانی فولاد ومواد نسوز در یک ماه اخیر، آیا نرخ های فروش شرکت نیز هم راستا با افزایش نرخ های جهانی، افزایش پیدا خواهد کرد؟
قیمت فروش محصولات این شرکت تابعی از قیمت تمام شده، شرایط بازار، قیمت رقبا، شرایط تورمی است. (قیمت تمام شده شامل قیمت مواد اولیه، حمل و نقل، انرژی، دستمزد، هزینه های اجاره واحد استیجاری و .... است.)

نرخ گذاری محصولات شرکت به  طور کلی به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت فروش محصول تحت تاثیر قیمت تمام شده و حاشیه سود تعیین شده با توجه به حفظ فاصله معقول با قیمت محصولات جایگزین به منظور حفظ و نگهداری سهم بازار است.

شرکت چند درصد سهم بازار محصولات نسوز در داخل کشور در اختیار دارد؟
از بخش تولیدات داخلی حدودا ۱۸ درصد سهم نسوز آذر است.

شرکت مواد اولیه مورد نیاز خود را از چه کشورهایی وارد می کند؟
عمده مواد اولیه از منابع داخلی و مابقی از کشورهای چین، چک و هند تامین می شود.

کنفرانس اطلاع رسانی شرکت در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ برگزار و این نماد آماده بازگشایی است.

کد خبر 425727

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =