تاثیر بیت کوین و کرونا بر آلودگی هوای شهرهای ایران

این روزها آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مردم و مسئولین است و دلایل متفاوتی برای آن مطرح می‌شود. از استفاده از مازوت به خاطر تحریم‌ها گرفته تا کیفیت سوخت و آلودگی خودروها و موتور سیکلت‌ها. اما سهم بیت کوین و کرونا در این بین چقدر است؟

به گزارش صدای بورس،  آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به مرحله هشدار رسیده است و هر روز مسئولین اظهارات جدیدی در این مورد می‌کنند. یکی از مهمترین دلایل مطرح شده استفاده از سوخت مازوت در کارخانجات و نیروگاه‌ها است. مسئولین اعلام کرده‌اند به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند مازوت صادر کنند و در حال حاضر انبارهای پالایشگاه‌ها پر است و باید حتما این سوخت مصرف شود هرچند این ادعا توسط وزیر نفت رد شد و دلیل استفاده از مازوت را کمبود گاز مورد نیاز است. اما چرا در زمستان این مشکل پیش آمده است قبلا چنین مسئله‌ای مطرح نشده بود؟

به دلیل برودت و سرمای هوا در زمستان مصرف گاز در کشور بالا می‌رود. الویت شرکت ملی گاز تامین گاز خانگی است و بعد از آن نیروگاه‌های تولید برق قرار دارند. هر ساله شاهد تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی به دلیل قطع گاز خوراک در زمستان هستیم به عنوان مثال پتروشیمی پردیس سال ۹۸ تقریبا ۳۸ روز تعطیل گازی داشت. فصل زمستان اوج درخواست اوره در اروپا است و این تعطیلی‌ها ضرر بزرگی به تولیدکنندگان و صادر کنندگان وارد می‌کند. 

براساس آمار غیر رسمی ایران مالک ۸ درصد از بیت کوین در جهان است و یکی از بهترین سازماندهی‌ها را در زمینه استخراج بیت کوین دارد. عملیات استخراج نیاز به مصرف بالای برق دارد و غیر مستقیم باعث افزایش مصرف گاز و البته مازوت می‌شود. از طرف دیگر به دلیل شیوع کرونا مسئله گردش هوا به خصوص در محیط‌های کاری اهمیت پیدا کرده است. کارمندان با باز گذاشتن در و پنجره‌ها جریان هوا را در اتاق‌های کار خود ایجاد می‌کنند و در عوض با افزایش دمای سیستم‌های گرمایشی سعی می‌کنند هوای اتاق را گرم کنند. این روند هم موجب افزایش مصرف گاز در سطح مصرف خانگی شود. با توجه به شرایط تحریمی کشور دسترسی به بیت کوین بسیار حیاتی است اما در مقایسه با پتروشیمی‌ها استخراج بیت کوین اشتغال زایی چندانی ایجاد نمی‌کند از این لحاظ الویت کمتری دارد. 

کد خبر 425611

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =