همچنان بر تنور بی‌اعتمادی سهامداران دمیده می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه، اقدام مدیریت بورس و فرابورس در مسدود کردن حجم بزرگی از کدهای معاملاتی را اشتباهی بزرگ خواند که باعث افزایش بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به بازار سرمایه شده است و این قوانین را ناشی از بی‌تجربگی مدیران به خصوص مدیران فرابورس خواند.

به گزارش صدای بورس، شایان زهراکار با اشاره به تبعات قوانین خلق‌الساعه این روزهای بازار سرمایه اظهار داشت: بازاری که براساس قوانین دفعتی و رانت اداره می‌شود، سرنوشتی بهتر از وضعیت فعلی نمی‌تواند داشته باشد. برخی از مسئولان در سازمان فرابورس قوانین لحظه‌ای اعمال می‌کنند و حقیقی‌ها و سهامداران خرد نیز نمی‌توانند هیچ‌گونه اعتراضی به این نحوه مدیریت بازار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

میزان کارآمدی ETF‌ها

پیش بینی شیرین بازار سرمایه برای فردا/ ۲۲ بهمن روز کلیدی بورسی دلاری است؟

کاهش قیمت خودرو در بازار

وی با بیان اینکه اعمال مقررات لحظه‌ای باعث خروج سرمایه‌گذاران بزرگ از بازار سرمایه شده است، گفت: در چند روز اخیر بیش از چند صد کد معاملاتی را مسدود کرده‌اند و حق اعتراض هم باقی نگذاشتند. همچنین اجازه فروش سهم‌هایی که 50 درصد ریزش داشتند، نمی‌دهند و کد شخص حقیقی بعد از ارسال سفارش در صف فروش و حذف آن مسدود می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سفارشات سرخط آنلاین با مشکلات جدی مواجه است و سفارشات برای یک‌سری از کدهای خاص قبل از ارسال سفارش، در سیستم ثبت می‌شود. از تخلفات آشکار فرابورس این است که در صورت ارسال سفارش با 50هزار حجم، کد معاملاتی را مسدود می‌کنند.

وی با بیان اینکه با مسدودسازی کدهای معاملاتی، بزرگ‌ترین ضربه بر پیکره بازار وارد می‌شود، گفت: اعمال مقرراتی که بدون تفکر به عواقب آن اتخاذ شده، باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود. در ماه‌های گذشته نزدیک به 30 درصد کدهای بازار مسدود شده است.

زهراکار افزود: بازار سرمایه بازار عرضه و تقاضا است. شاید تخلفات معدودی برای برهم زدن قدرت خرید و فروش باشد اما وقتی چند سفارش وارد سیستم می‌شود و سفارش خرید و فروش انجام می‌شود اما انصراف صورت می‌گیرد به معنای تخلف نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید با کسانی که سفارش می‌گذارند و آن را حذف می‌کنند مانند اخلال‌گران بازار برخورد کنند، گفت: هر چند ارسال سفارش‌های تک واحدی برای نسبت‌سازی تخلفی آشکار است اما انصراف از خرید و فروش به امنیت بازار سرمایه خدشه‌ای وارد نمی‌کند و این اشتباه بزرگی است که کد معاملاتی را به دلیل انصراف از خرید یا فروش، مسدود می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر قوانینی که یک‌شبه وضع می‌شوند، درست بودند وضعیت بازار سرمایه به این صورت نبود که اکثر سهم‌های بازار با 70 درصد ریزش مواجه باشند. در حال حاضر حقیقی‌ها حداقل باید 200 درصد سود کنند تا حداقل به اصل سرمایه خود برسند.

منبع: ایلنا

کد خبر 425575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =