درامد دولت از بازار سرمایه/ حقیقی‌ها به بورس برگشتند؟

در آذر ماه شاهد رشد بالایی در حجم معاملات بودیم که می‌تواند نتیجه برگشت سرمایه افراد حقیقی به بازار باشد. از کنار این افزایش حجم دولت هم با دریافت مالیات منتفع شده است. 

به گزارش صدای بورس، براساس آمار سجام در آذر ماه شاهد رشد چشمگیر تعداد ثبت نام‌ها در سامانه سجام بودیم به طوریکه این تعداد از تیر ماه پیشی گرفته است هرچند که تعداد افراد احراز هویت شده هنوز به زمانی که بازار در اوج بود نرسیده است.

در آذر ماه ۳ میلیون ۲۳۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کرده‌اند و یک میلیون ۹۶۲ هزار نفر احراز هویت شده‌اند. این در حالی است که آبان ماه کمترین میزان ورود را در سال ۹۹ به نام خود ثبت کرده است. در این ماه تنها ۲۱۷ هزار نفر در سجام ثبت نام کرده‌اند و ۲۵۵ هزار نفر نیز احراز هویت شده اند. نسبت رشد افراد ثبت نام کرده در آذر ماه به آبان ماه رشد تقریبا ۱۵ برابری را نشان می‌دهد و نسبت رشد آذر ماه ۹۹ نسبت به آذر ۹۸ بیش از ۳،۶۱۳ برابر رشد کرده است. 

این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که دیده می‌شود استان‌هایی به غیر از تهران در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. سه استان فارس با ۲۷ درصد ، کرمان با ۲۰ درصد و خوزستان با ۱۰ درصد در بین تعداد نفرات ثبت نام کرده آذر ماه پیشتاز کشور بوده‌اند. این آمار می‌تواند به کارگزاری‌ها و نهادهای مالی سیگنال‌هایی برای ایجاد شعبه و زیر ساخت در این استان‌ها بدهد.

در آذر ماه شاهد رشد بالایی در حجم معاملات هم بودیم. این ماه که شاهد بازدهی ۵/۳۵ درصدی شاخص کل  ۱۶/۶ درصدی شاخص هم وزن و ۱۷/۸ درصدی شاخص فرابورس بودیم. افزایش حجم معاملات منجر به افزایش مالیات دریافتی از نقل و انتقال سهام می‌شود، در آذرماه سهامداران بورس ۱۴ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال و سهامداران فرابورسی ۵ هزار ۳۳۷ میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده‌اند. اهمیت این اعداد در مقایسه بیشتر مشخص می‌شود. سهامداران بورس و فرابورس در آبان ماه ۹۹، معادل ۶ هزار ۵۹۴ میلیارد ریال مالیات داده بودند و این کمترین میزان از ابتدای سال تا کنون است. در بودجه سال ۹۹ دولت کمتر از ۱۰ هزار میلیارد ریال مالیات از محل نقل و انتقال سهام را پیش بینی کرده بود. 

منبع: سمات

گردآوردنده: رضا نجارزادگان

کد خبر 425515

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پول زور پنهان

    هزینه کارمزدهای متعدد سمات از جیب چه کسانی پرداخت می‌شود

    پول زور پنهان

    سود پرداختی شرکت‌ها که انتظار می‌رفت با راه‌اندازی سامانه سجام و با توجه به اینکه تمامی اطلاعات موردنیاز سهامدار هنگام ثبت نام در سامانه سجام ثبت می‌شود به شکل سازمان‌یافته‌ای از طریق این سامانه صورت بگیرد، هنوز یکی از دغدغه‌های سهامداران است.

  • میزان حضور خارجی‌ها در بورس تهران/ فرصت‌های از دست رفته

    میزان حضور خارجی‌ها در بورس تهران/ فرصت‌های از دست رفته

    رشدهای چشمگیر بورس تهران به خصوص در چند سا اخیر باعث جلب توجه بسیاری حتی خارج از کشور شده است. بخشی از این افراد ایرانی‌های خارج از کشور هستند و بخش دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که به فعالیت در بورس تهران علاقمند شده اند.

  • سود خون در حساب سمات

    سود خون در حساب سمات

    این روزها دریافت سود سهام، یکی از مشکلات اصلی سهامداران بسیاری از شرکت های بازار سرمایه محسوب می شود چراکه از طرفی شیوع ویروس کرونا مانع بزرگی برای مراجعه سهامداران به بانک ها می شود و بسیاری از سهامداران ریسک مراجعه حضوری به بانک و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری را نمی پذیرند و از طرفی هم مبلغ ناچیز سود سهام برخی شرکت ها انگیزه کافی برای مراجعه به بانک ها را ایجاد نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =