مهمترین اخبار اقتصای بورسی هفته (۶ دی تا یازدهم دی)

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی هفته»، مهمترین و تاثیرگذارترین خط خبری هفته را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزاش صدای بورس؛ شاخص کل بورس تهران در هفته ای که گذشت بیشتر روند نزولی داشت و در پایان هفته با اصلاح ۳.۷ درصدی کانال ۱،۴۰۰ هزار واحد را از دست داد. به نظر می رسد روند شاخص تا پایان سال نزولی باشد و گهگاه کمی اصلاح را در آن شاهد باشیم
۲- شاخص هم وزن هم بعد از طی کردن ۶ روز فوق العاده این هفته نزولی شد و با ۴ روز کاهشی که داشت بیش از دو درصد اصلاح داشت.
۳- در فرابورس هم اوضاع خوب نبود روند شاخص فرابورس مشابه شاخص هم وزن بود و این هفته بعد از چند روز سبز اصلاح داشت. بیشترین کاهش ارزش در چهارشنبه اتفاق افتاد و در نهایت فرابورس هفته را با ۲.۴ درصد کاهش به پایان رساند.
۴- دلار روزهای با ثباتی را می گذراند . در مورد آینده آن دو فرض مطرح است. بعضی از تحلیلگران منتظر کاهش ارزش دلار تا ۲۱ هزار تومان هستند و بعضی دیگر انتظار ثبات و سپس افزایش قیمت آهسته آن را دارند.به نظر می رسد در هفته آینده این دو پیش بینی در بوته آزمایش قرار بگیرند و تکلیف قیمت دلار مشخص شود.
۵- سکه تمام طرح جدید در دومین هفته دی ماه روند کاهشی داشت . ابتدای هفته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد و امروز با قیمت ۱۱میلیون ۷۰۰ هزار تومان در حال معامله است. در مورد آینده سکه هم اختلاف زیاد است بعضی اعتقاد به کاهش قیمت تا زیر ده میلیون تومان دارند و بعضی تثبیت در محدوده ۱۰ و ۱۱ میلیون تومان را پیش بینی می کنند.
۶- سبد سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی در هفته ای که طی شد ۱۲۰ هزار تومان از ارزش خود را ازدست داد و کماکان در کانال ۱۰ میلیون تومان باقی مانده است.
۷- دارایکم متاثر از خبر توقف سه نماد بانکی روند کاهشی به خود گرفته است. در این هفته خبر انتقال سهام تعدادی از شرکت های دولتی به سه بانک ملت ، صادرات و تجارت باعث توقف نماد این شرکت ها  توسط ناظر بازار شد. دو تحلیل در باره این واگذاری وجود دارد. عده ای اعتقاد دارند این واگذاری ها به ضرر بانک ها خواهد بود چرا که به جای مطالباتشان که پول نقد بوده سهام دریافت کرده اند. و عده ای دیگر این تسویه حساب را اتفاقی مثبت ارزیابی می کنند. در نهایت باید منتظر افشا اطلاعات این سه بانک  در سامانه کدال باشیم. دارایکم که صندوقی متشکل از این سه بانک است تحت تاثیر اخبار روند نزولی گرفت و حتی کف تاریخی خود را هم از دست داد. هرچند هنوز هم خریداران اولیه این نماد سود خوبی گرفته اند.
۸- شاید بتوان پالایش را منفورترین نماد بازار دانست. پالایش در هفته گذشته هم به کاهش خود ادامه داد و با اینکه دو روز مثبت داشت اما ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. پالایش صندوقی متشکل از چهار شرکت پالایشی با نمادهای شپنا ، شتران ، شبندر و شبریز است . ۸۰ درصد از ارزش صندوق وابسته به دو نماد اول است. با توجه به روند قیمت شپنا و شتران میتوان پیش بینی کرد پالایش هم فعلا کاهش قیمت داشته باشد ولی در بلند مدت مطمئنا سود قابل توجهی را به خریداران صبور خود خواهد رساند
۹- دیگر نماد مورد توجه سهامداران شستا است. شستا ابتدای امسال عرضه اولیه شد و سپس همراه بازار رشد قابل توجهی کرد. زمانی که شستا در بالاترین سطوح قیمتی بود شاهد فروش یک میلیارد سهم توسط سهامدار اصلی ان بودیم و بسیاری دلیل ریزش بورس را همین عرضه و خروج پول میدانند. با اینکه اصلاح قابل توجهی کرده است  اغلب تحلیل گران هنوز هم شستا را گران می دانند. هرچند خریداران اولیه این نماد هم هنوز در سود قابل توجهی هستند. در هفته گذشته شستا دو روز مثبت داشت اما با این حال در پایان ساعت کاری چهارشنبه بیش از ۴ درصد کاهش قیمت را نسبت به صبح شنبه ثبت کرد.

کد خبر 425274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =