بورس در هاله‌ای از ابهام/ عواملی که تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتخابات آمریکا، ابهام در بودجه و انتخابات ۱۴۰۰ موارد تأثیرگذار بر بازار سرمایه هستند بنابراین مشخص شدن سیاست بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، نهایی شدن‌ سرانجام بودجه ۱۴۰۰ و مشخص شدن رئیس جمهوری ایران مسیر بازار سرمایه رو مشخص خواهد کرد.

به گزارش صدای بورس، پیمان حدادی ضمن بیان مطلب بالا و با بیان اینکه سه ماهه انتهای سال قابل پیش بینی نیست، گفت: در وهله اول پیش‌بینی کردن در بازار کار درستی نیست ضمن آنکه در بازار ابهام‌های سیاسی و اقتصادی زیادی وجود دارد که اصلا نمی‌توان پیش بینی کرد به عبارتی هرکدام از کارشناسان که پیش بینی می‌کنند چیزی که دوست دارند اتفاق بیفتد، به‌عنوان پیش بینی می‌گویند.از طرف دیگر هنوز نمی‌دانیم وقتی بایدن بیاید سرانجام برجام چه خواهد شد،‌ کسی نمی‌داند دلار بالاتر می‌رود یا پایین می‌آید، سرانجام بودجه ۱۴۰۰ معلوم نیست و البته قیمت های جهانی در پیک قیمتی هستند و ممکن است اصلاح قیمت داشته باشند، تمامی این موارد باعث می شود ابهام در بازار زیاد باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقتی ابهام در بازار زیاد باشد پیش‌بینی امکان ندارد. باید روزانه یا کوتاه مدت معامله کرد و سرانجام معامله کوتاه مدت منفی بودن‌های بازار است و فرد به این سمت می رود که معامله انجام ندهد و هر چیزی که خریدار ندارد و فروش نمی رود، قیمت آن پایین می آید که سهام هم یکی از آن موارد است.
وی با نگاهی به بودجه اظهار کرد: هنوز نمی‌دانیم بودجه را با چه نرخ قیمتی، با چند بشکه نفت و چه نرخ دلاری نهایی می‌کنند، ابهامات زیادی وجود دارد، هنوز نمی‌دانیم مجلس اجازه انتشار چه میزان از اوراق بدهی یا همان اسناد خزانه را به دولت می‌دهد؛ نمی‌دانیم مجلس باز هم به دولت اجازه می دهد سهام شرکت‌هایش را در بازار سرمایه بفروشد یا خیر؛ اینها ابهامات بازار است و تا زمانی که مشخص نشوند نمی توانیم نظر بدهیم.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع پیشرو سه ماهه انتهای سال هستند، ‌گفت: باید سبدی از صنایع داشته باشیم یعنی هم صنایعی که مرتبط با قیمت های جهانی باشند، هم صنایعی که خدماتی و تولیدی باشند، صنایعی که از رشد قیمت ارز مرتفع می شوند و ... تمامی اینها را باید در یک سبد داشته باشیم و نمی‌توانیم یکی دو تا صنعت را نام ببریم زیرا کلیت بازار اجازه لیدر بودن به یک صنعت را نمی‌دهد.
حدادی درباره تأثیر انتخابات ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه عنوان کرد: نهایی شدن نام رئیس جمهور آینده ایران به لحاظ خط مشی سیاسی بر بازار اثر گذار است ضمن آنکه باید دید کاندیدای نهایی با چه تیم اقتصادی کار را آغاز خواهد کرد؛ این افراد به اقتصاد باز معتقدند یا همچنان با نگاه اقتصاد دولتی و یارانه‌ای می‌خواهند اقتصاد کشور را هدایت کنند.

ملیکا حمزه‌ئی

کد خبر 425234

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رنسانس بازار سرمایه در سال ۹۹

    رنسانس بازار سرمایه در سال ۹۹

    بازار سهام سال ۹۹ را با فراز و فرودهای عدیده ای به پایان رساند. مرداد ماه ۹۹ با شاخص ۲ میلیونی و مجموع سال ۹۹ با ورود نقدینگی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران خُرد به بازار در تاریخ بازار سرمایه به عنوان یک اتفاق مثبت ثبت شد که از آن به عنوان رنسانس بازار سرمایه ایران یاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =