نمادهایی که از صف فروش به صف خرید رفتند

امروز هم هر دو شاخص اصلی بورس تهران از همان ابتدای بازار به مدار منفی رفتند و سرخ‌پوش شدند. در این بین شاخص کل با افت بیش از ۲۵ هزار واحدی حدود ۱.۸ درصد ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هموزن هم عقب‌گرد ۰.۸ درصدی داشت. اما از نکات جالب توجه بازار امروز اقبال دوباره حقیقی‌ها به نمادهای کوچک و جهش‌های بالای قیمت برخی از این نمادها بود.

به گزارش صدای بورس، امروز هم هر دو شاخص اصلی بورس تهران از همان ابتدای بازار به مدار منفی رفتند و سرخ‌پوش شدند. در این بین شاخص کل با افت بیش از ۲۵ هزار واحدی حدود ۱.۸ درصد ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هموزن هم عقب‌گرد ۰.۸ درصدی داشت. اما از نکات جالب توجه بازار امروز اقبال دوباره حقیقی‌ها به نمادهای کوچک و جهش‌های بالای قیمت برخی از این نمادها بود. 

در روزی که بورس منفی بود کدام نمادها از صف فروش به صف خرید رِنج مثبت کشیدند؟ حقیقی‌ها در بازار امروز کدام نمادها را بهتر خریدند؟

رشد ارزش معاملات خرد بورس

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) در بازار امروز با رشد ۱۶.۵ درصدی در قیاس با روز گذشته به عدد قابل قبول ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومانی رسید. در این میان نمادهای کوچک و متوسط بورس (نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان) در حالی در مجموع کمتر از ۳۸ درصد از ارزش بازار کل را در اختیار دارند که امروز نزدیک به ۸۰ درصد از کل ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

همچنین صنایعی هم که بیشترین ارزش معاملات را داشتند جالب توجه بودند. به طوری که امروز چهار صنعت پرمعامله بازار کانه‌های فلزی، دارویی، غذایی و خودروسازی بودند. سه صنعت اول این فهرست مدت‌ها بود که در چنین جایگاه‌هایی قرار نگرفته بودند و از ابتدای سال در اغلب قریب به اتفاق روزها خودروسازان، بانک‌ها، فلزات، شیمیایی و پالایشی‌ها بودند که بیشترین ارزش معاملات صنایع را در اختیار داشتند. این چهار صنعت امروز در مجموع حدود ۳۱ درصد از کل ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.

در بین نمادها هم امروز بیشترین معامله را کاما داشت. ارزش معاملات این نماد ۲.۴ برابر دومین نماد پرمعامله بورس امروز و بیش از دو برابر رکورد بیشترین ارزش معاملات قبلی این نماد بود. به طور کل نیز با توجه به این ارزش معاملات و نوسانات بسیار شدید امروز شاهد «معاملات عجیب کاما» بودیم.

بعد از کاما هم، برکت، شپنا و شستا بیش از دیگر نمادها معامله شدند.

سرگیجه خریداران حقیقی بورس

همان‌طور که دیروز هم در گزارشی با عنوان «برنده دوئل سهام بزرگ و کوچک بورس» هم گفته شد یکی از ریسک‌های نمادهای بزرگ بازار برای صعود عرضه‌های آبشاری توسط حقوقی‌ها و حقیقی‌های بزرگ بازار است. این اتفاق در بازار امروز رخ داد. به طوری که در حالی در کل بازار ۵۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از کل بازار خارج شد که نمادهای کوچک بورس شاهد ورود پول ۲۱۵ میلیارد تومانی بودند. به عبارتی دیگر حقیقی‌ها در نمادهای بزرگ بازار خالص فروش ۷۴۵ میلیارد تومانی را ثبت کردند. این برخلاف معاملات دیروز بورس بود که حقیقی‌ها کوچک‌ها را فروختند و بزرگ‌ها را خریدند.

نکته جالب‌تر در این خصوص قدرت خرید حقیقی‌ها بود. به طوری که امروز قدرت خرید حقیقی در کل بازار حدود ۱.۱ بود که نشان می‌دهد خریداران تا حدی قوی‌تر از فروشندگان بودند. این عدد برای نمادهای کوچک بورس ۱.۲۵ بود و برای نمادهای بزرگ کمتر از ۰.۸ بود. به عبارتی دیگر امروز شاهد فروش حقیقی‌های بزرگ در نمادهای بزرگ بازار و خرید این دسته از معامله‌گران در نمادهای کوچک بودیم.

حقیقی‌ها در بازار امروز صنایع کانه‌های فلزی، بیمه و دارویی‌ را بهتر خریدند و در عوض حقوقی‌ها هم در سمت خرید شیمیایی‌ها، فلزات و پالایشی‌ها فعال‌تر بودند. در بین نمادها هم کاما، کوثر و ملت بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند و شستا، شبندر و خودرو هم با خروج پول حقیقی مواجه شدند.

جهش واکسنی داروسازان

در بورس امروز ۲۰ نماد از صف فروش به صف خرید رفتند. بخش عمده‌ای از این نمادها، سهام دارویی بورس بودند. چنین اقبالی به داروسازان بعد از اعلام خبر تست واکسن ایرانی کرونا توسط دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام رخ داد. به نظر می‌رسد بورس‌بازان امید زیادی به واکسن «کوو ایران برکت» دارند.

منبع: بورسان

کد خبر 425153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =