افتتاح مجتمع پتروشیمی هگمتانه با حضور رئیس جمهور

همت دولت در توسعه کشور طی چند سال اخیر در همه عرصه‌ها دیده می‌شود و تازه ترین رهاورد آن نیز سه طرح ملی پتروشیمی به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان در استانهای آذربایجان غربی، همدان و ایلام است که امروز پنجشنبه (چهارم دیماه) با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

به گزارش صدای بورس، با بهره برداری از این طرح ها که در سی و هشتمین هفته از پویش ملی تدبیر و امید افتتاح شد، در مجموع ۹۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی اضافه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره برداری رسمی از طرح های ملی وزارت نفت گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم در صنعت وزارت نفت و پتروشیمی این بود که توانستیم پتروشیمی را هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی به ۲ برابر آنچه قبل از سال ۹۲ بود، برسانیم.

رییس جمهوری یادآور شد: پتروشیمی از لحاظ وزنی از ۵۶ میلیون تن تا سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن  و از لحاظ ارزشی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار یعنی از دو برابر هم بیشتر رسید، در فولاد و در بسیاری از موارد دیگر هم همین طور است که این جزو افتخارات بی سابقه این دولت است.
وی علت این که خارجی‌ها از این دولت خیلی عصبانی هستند را این موضوع بیان کرد که آنها در دوران تحریم افتتاح‌ها و اقدامات بزرگ را در ایران می ببینند. امسال هم از این که برق و آب و گاز را برای اقشار کم درآمد و کم مصرف مجانی کردیم، فوق العاده عصبانی هستند.

روحانی همچنین امروز را از پنج شنبه‌های زیبا توصیف کرد چرا که طرح‌هایی به ارزش یک میلیارد یورو آن هم در شرایط جنگ اقتصادی در یک روز در سه استان غربی کشور افتتاح شد.


افتتاح مجتمع پتروشیمی هگمتانه با سرمایه گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان

 مجتمع پتروشیمی هگمتانه اولین طرحی بود که امروز در مراسمی با حضور مقامات محلی و در ارتباط تصویری زنده با رییس جمهوری، به صورت رسمی به بهره برداری رسمی رسید.

پتروشیمی هگمتانه بزرگترین واحد تولیدی استان همدان است که محصولی کم نظیر به نام  پی وی سی با درجه پزشکی تولید می‌کند و ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن محصول را دارد.  

اجزای پتروشیمی هگمتانه شامل واحد پلیمریزاسیون،  واحد خشک‌کن و واحد تولید گرانول است و در مجموع سالانه ۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 ۵۷ درصد سرمایه مورد نیاز این طرح را سهامداران بخش خصوصی، ۳۳ درصد را پتروشیمی ایران و ۱۰ درصد را سرمایه گذار خارجی تامین کرده‌است.

عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی هگمتانه سال ۱۳۸۱ در شهر همدان آغاز شد که امروز پس از ۱۸ سال با همت و پیگیری جدی مدیران اجرایی استان و دولتمردان تدبیر و امید به صورت رسمی به بهره برداری رسید و وارد مدار تولید شد.

وزیر نفت نیز در آیین بهره برداری از این طرح ها در مورد اهمیت پتروشیمی هگمتانه افزود: این طرح ۴۵ هزار تن پی وی سی گرید پزشکی تولید می‌کند که برای ساخت وسایل پزشکی همچون سرم و سرنگ استفاده می‌شود و امکان توسعه آن توسط سرمایه‌گذاری وجود دارد و تفاهم شده که بتوانیم خوراک تامین کنیم که واحد مشابه در کنار ایجاد شود، زیرا این صنعت پایین دستی بسیار مهم است.
بیژن زنگنه افزود: صنایع پتروشیمی در مبارزه با کرونا نقش مهمی در تولید مواد ضدعفونی و تولید ال ای بی که مواد اولیه تولید شوینده‌ها هستند و افزایش ظرفیت پروپیلن برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی است.   

درآمد ۲۵ میلیون دلاری با بهره‌برداری از طرح سولفات پتاسیم ارومیه

دومین واحد پتروشیمی که امروز به بهره‌برداری رسید، طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه است که با همت متخصصان ایرانی ساخته شد. طرح سولفات پتاسیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی در مدت کمتر از ۲۴ ماه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.  

میزان تولید این واحد جدید که با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید، ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسید کلریدریک است که ارزش بسیار زیادی در تکمیل زنجیره ارزش بخش پتروشیمی در کشور دارد.

با توجه به اینکه بخشی از نیاز کشور به سولفات پتاسیم وارد می‌شود،  با راه‌اندازی واحد سولفات پتاسیم ارومیه، میزان قابل توجهی از واردات این محصول مهم کاسته و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

در این طرح ۵۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و میزان درآمدزایی آن، حدود چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال است که درآمدزایی بسیار مناسبی برای این بخش محسوب می‌شود.

پتروشیمی ارومیه یکی از شرکت های قدیمی این گروه بوده و از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را با تولید چهار هزار تن ملامین آغاز کرده، هم اینک ۱۸۴ هزار تن، ظرفیت تولید این مجتمع است و محصولات متنوعی نظیر ملامین، اسید سولفوریک و اسید کلریدریک تولید می کند.

ظرفیت در نظر گرفته شده "پلی آلومینیوم کلراید"  ۲۰ هزار تن بوده و می تواند بخش زیادی از نیاز کشور را به این محصول تامین کند.

طرح تولید سولفات پتاسیم در مدت کمتر از ۲۴ ماه تکمیل شده است؛ بیش از ۹۵ درصد از نیروهای شاغل در این طرح، بومی هستند و زمینه اشتغال خوبی با اجرای آن فراهم شده است.

شرکت پتروشیمی ارومیه از شرکت های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان "پترول" و هلدینگ خلیج فارس است.

وزیر نفت در آیین افتتاح این طرح ها در ادامه معرفی پروژه های افتتاحی، طرح سولفات پتاسیم و اسید کلرید ریک در پتروشیمی ارومیه را مهم ارزیابی کرد و گفت: این طرح با ظرفیت ۹۰ هزار تن و ۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که هلدینگ خلیج فارس انجام داد.  
بیژن زنگنه در ادامه افزود: طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شود، ارزشی معادل یک میلیارد دلار دارند و همگی در غرب کشور واقع شده اند و در واقع جشن شکوفایی و جهش تولید در غرب کشور است.  
وی تصریح کرد: ۱۰ طرحی که امسال در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده‌اند ارزش تولیدات سالیانه بیش از پنج میلیارد دلار خواهند داشت و علاوه بر این طرح‌ها، ریل‌گذاری برای آینده را هم داشتیم.  
زنگنه افزود: علاوه بر طرح‌های جهش سوم، دو مگا پروژه نیز داریم که در این دولت شروع می‌شود که هر کدام آنها از نظر اندازه و ارزش تولیدات از بندر امام فعلی بزرگ‌تر است و خوراک آنها تامین شده و سرمایه‌گذار و زمین‌ها هم مشخص شده است.  
وی تصریح کرد: اینها طرح‌های بزرگ و عظیمی هستند که در دل آنها چندین طرح کارخانه تولیدی است و دیگری خط پروپیلن و پایین دستی که دنبال می‌شود.
 بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی از ابتدای ۹۹ تاکنون، ظرفیت تولید سالانه این صنعت را با حدود ۱۰ میلیون تن افزایش از ۶۶ به ۷۶ میلیون تن رسانده است که با تداوم روند توسعه و براساس برنامه، بی‌سابقه‌ترین افزایش تولید در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور امسال محقق می‌شود.

راه‌اندازی واحد الفین، روی دیگری از جهش تولید در ایلام

فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل الفین و واحد شیرین‌سازی از دیگر طرح هایی بود که با حضور استاندار ایلام و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از طریق ویدیوکنفرانس توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری افتتاح شد.

 پروژه الفین به عنوان الفین سیزدهم کشور با تلاش مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس و بدون حضور لایسنسور و وندور خارجی پس از افتتاح توسط رییس‌جمهوری، وارد مدار تولید شد.

عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شد، این واحد (فاز دوم مجتمع پتروشیمی) شامل واحدهای اجرایی الفین، شیرین‌سازی خوراک مایع (SRU) و واحد پلی‌پروپیلن است.

واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم به عنوان تنها واحد الفین در غرب کشور در واقع مهمترین واحد فرآیندی و قلب مجتمع و ورودی اصلی خوراک مجتمع به شمار می‌آید، به عبارت دیگر این واحد به دلیل کراکینگ خوراک‌های گازی و مایع در کوره‌های خود و تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات متنوع و با ارزشی نظیر اتیلن، پروپیلن، بنزبن پیرولیز، برش‌های چهار کربنه و سوخت مایع به عنوان واحد مادر سایر واحدهای پایین‌دست واحدهای پلیمری همچون پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن و واحدهای شیمیایی دیگر نظیر گلایکل‌ها و آروماتیک‌ها تلقی می‌شود.

از مهمترین ویژگی‌های بارز این طرح که آن را نسبت به سایر پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند، می‌توان به مجاورت با پالایشگاه گاز ایلام و نزدیکی به خوراک، برخورداری از تنوع خوراک مایع و گاز، تولید محصولات متنوع که باعث افزایش قدرت مانور عملیاتی و پایداری تولید شده است و داشتن ناحیه سرویس‌های جانبی مستقل اشاره کرد.

با توجه به این که محصولات این پتروشیمی در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد، راه‌اندازی واحد الفین باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران در جهت ایجاد واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی و صنایع تکمیلی مرتبط خواهد شد.

این پروژه با تکیه بر توان و دانش بومی در سال جهش تولید با ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم ایلام به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام با هدف اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی با حضور رییس‌جمهوری در سال ۹۳ افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت، این مجتمع با حدود ۲ هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر، بزرگترین شرکت خصوصی در استان ایلام و همچنین بزرگترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور است.

فاز اول این مجتمع بزرگ شامل واحدهای پلی‌اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی همانند آب، برق، بخار، نیتروژن، هیدروژن و هواست،  واحد پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال است و توانایی تولید ۳۶ گرید متنوع و مختلف و با قابلیت کاربرد بسیار بالا در حوزه صنایع پایین‌دست پتروشیمی را دارد.

وزیر نفت همچنین در مورد این طرح توضیح داد که امروز دو واحد که گوگرد زدایی خوراک و دومی که بسیار مهم است، الفین پتروشیمی ایلام که نخستین الفینی محسوب می شود که در غرب کشور احداث شد.  
به گفته بیژن زنگنه، ظرفیت مجموع این طرح ۷۶۵ هزار تن است که با سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورو توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افتتاح می‌شود. خوراک این طرح اتان، C۳ و C۵ که از پالایشگاه گاز ایلام می‌آید به اتیلن، پروپیلین و سایر مشتقات تبدیل می‌شود.  
وی تاکید کرد: طرح فاز دو پتروشیمی ایلام طرح بسیار مهمی است به خصوص پروپیلن تولیدی و یک طرح پلی پروپیلن در ایلام با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار با پیشرفت ۵۲ درصد در دست اجرا قرار دارد که بسیار مهم است.

منبع: ایرنا

کد خبر 424699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =