تصمیمات خلق الساعه بورس تا کی ادامه دارد؟/  عرضه اولیه بوعلی در شبهه‌ای ادامه‌دار

جدول تخصیص سهام عرضه اولیه بوعلی به صندوق‌ها در زمان خارج از ساعت معاملاتی، تغییر کرد.

به گزارش صدای بورس: سازمان بورس بخشی از عرضه اولیه‌ها را برای صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته است این دستورالعمل برای تشویق سهامداران برای حضور در صندوق‌هاست. روال کار به این شکل است که بخشی از سهام عرضه اولیه به تمامی سهامداران حقیقی به میزان برابر تخصیص داده می‌شود و بخشی به این صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.  طی جدولی میزان تخصیص سهام به صندوق‌های سرمایه گذاری از پیش اعلام می‌شود. بر این منوال صاحبان صندوق تصمیم می‌گیرند برای تامین نقدینگی کدام سهام را نگه و کدام را بفروشند. 

عرضه اولیه بوعلی یکی از جذابترین عرضه‌ها در هفته گذشته بود در این عرضه به هر کد بورسی حداکثر ۷۹ سهم با نقدینگی حدود ۳۲۸ هزار تومان سهم اختصاص داده شد و مابقی آن طی جدولی برای صندوق‌ها در نظر گرفته شد.

سازمان بورس ۱۷ آذر جدولی در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار(Tse.ir) منتشر کرد که بر اساس آن به تنهایی برای نماد مدیر ۲۱۸ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۳۵۳ سهم اختصاص داده شد. برای صندوق سهامی ارزش آفرین بیدار ۱۳ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۹۹۲ سهم و برای صندوق هستی بخش آگاه نیز ۷ میلیون و ۲۸۴ هزار و  ۶۳۷ سهم در نظر گرفته شد.

اما ۱۸ آذر ۹۹ شرکت بورس طی نامه‌ای سهمیه نماد مدیر در جدول جدید را به  ۱۷ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۸۲ سهم  و سهمیه دو صندوق سهامی ارزش آفرین بیدار و هستی بخش آگاه را به ترتیب به ۲,۱۰۷,۸۹۳ و ۴,۱۸۸,۴۶۳  میلیون برگه سهم کاهش داد.

ساعت ۱۴:۱۰ روز ۲۲ آذر  یعنی درزمان خارج از  ساعت معاملاتی، جدول تخصیص سهمیه نماد «بوعلی» تغییر و سهمیه  صندوق مدیر ناگهان ۸۸درصد کاهش یافت دو صندوق مذکور دیگر نیز هرکدام با کاهش ۸۰ و ۲۸ درصدی مواجه شدند.

حسین رهبر، یکی از مدیران سبدگردان اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با صدای بورس  اظهار کرد: با چه مجوزی از سهمیه صندوق‌های اعلام شده در جدول بوعلی کاسته شده و به سهمیه صندوق‌های درامد ثابت دیگر افزوده شده این جز نادیده گرفتن حق سهامداران است؟

محمدرضا کاتوزیان، معاون سرمایه گذاری فاینتک کاتوزیان با اعتراض به تصمیمات خلق‌الساعه ای که توسط شرکت بورس گرفته‌ می‌شود، به صدای بورس بیان کرد: نماد مدیر از تغییرات اعمال شده در جدول تخصیص سهام دچار ضرر شد. در پیگیری کاهش حدود ۹۰ درصدی سهمیه نماد مدیر به سازمان و شرکت بورس نامه نگاری و تقاضای رسیدگی شد اما متاسفانه هیچ گونه توضیحی در ارتباط با چرایی این تغییرات داده نشد.

بیشتر بخوانید:
ملاک تقسیم عرضه‌های اولیه چیست؟/ چرا شفاف سازی نمی‌شود؟
اعتراض به تقسیم سهام در عرضه اولیه بوعلی/ سازمان بورس پاسخگو باشد
صادرات ۶۵ درصدی محصولات بوعلی

پیمان میراب، مشاور وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: دستورالعمل‌های بورس به چند بخش تقسیم می‌شود بخشی از این دستورالعمل که انتشار آن رانت در بازار ایجاد می کند تا انتشار رسمی آن محرمانه می‌ماند. بخش دوم از دستورالعمل‌ها هیچ تاثیری در روند معاملات ندارد و رانت نیز محسوب نمی‌شود، این دستورالعمل‌ها به شکل مشخص و با یک فاصله زمانی قبل از اجرایی شدن باید اعلام شود تا شرکت‌ها با آگاهی از عملیاتی شدن دستورالعمل‌های جدید، وضعیت خود را تنظیم کنند.

میراب در ادامه گفت: اگر دستورالعمل و یا خبری یک شبه اعلام شد و در روند اجرا نیز تغییر کرد باید به مقامات مربوطه ارجاع شود چرا که آینده سهامداران به آن گره خورده است.
وی در پاسخ به اعتراض صندوق های سرمایه گذاری نسبت به تغییر جدول تخصیص سهام بوعلی به صندوق‌های سرمایه گذاری بیان کرد: به تنهایی نمی‌توان قضاوت کرد. این موضوع و اعتراض صندوق‌های سرمایه گذاری باید به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع داده شود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 424325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =