آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت یازدهم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

گام چهاردهم: EPS و DPS چیست؟

به گزارش صدای بورس، در این بخش قرار است باب آشنایی را با دو اصطلاح بسیار مهم بورسی باز کنیم:

EPS چیست؟

«EPS » کوتاه شده عبارت «Earnings Per Share» و به معنای «درآمد هر سهم» است. این مقدار از طریق تقسیم میزان سود شرکت – البته پس از کسر مالیات – بر تعداد سهام آن شرکت به دست می‌آید.

DPS چیست؟

«DPS» کوتاه شده عبارت «Dividend Per Share» است. در واقع «DPS» آن قسمتی از «EPS» است که بین سهامداران تقسیم می‌شود. شرکت‌های مختلف، سیاست‌های گوناگونی برای تقسیم این مقدار سود بین سهامداران خودشان دارند. در نتیجه، این مقدار ثابت نیست.

گام پانزدهم: آشنایی با مجامع شرکت‌ها و انواع آن

«مجمع‌ها» جلسه‌ها یا گردهمایی‌هایی هستند که شرکت‌های سهامی برای مدیران و سهامداران خود ترتیب می‌دهند و در طول آن تصمیم‌هایی در مورد فعالیت آن شرکت می‌گیرند. در کل، دو نوع مجمع وجود دارد:

۱- مجمع عمومی عادی سالانه

مجمع‌های عادی با هدف بررسی صورت‌های مالی، تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهام‌داران و ارائه گزارش‌های هیئت مدیره به سهامداران برگزار می‌شوند. برای به رسمیت رسیدن این مجمع، دست‌کم باید ۵۰ درصد از سهامداران حضور داشته باشند.

۲- مجمع عمومی فوق العاده

هر مجمعی که عادی نباشد، فوق‌العاده است. مجمع‌های فوق‌العاده با هدف دریافت مجوز اجرا از سهامداران توسط هیئت مدیره برای انجام کارهای خاصی مانند افزایش سرمایه و تغییر اساسنامه برگزار می‌شوند.

منبع: خانه سرمایه

کد خبر 424209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =