۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
چرا «تپکو» باز نمی‌شود؟

۲۴ تیر ماه ۹۹ مدیر عملیات بازارهای خارج از بورس و فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نماد معاملاتی «تپکو» بنا به تشخیص شرکت فرابورس ایران حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ تعلیق می‌شود اما این تعلیق بیش ۵ ماه طول کشیده است و معلوم نیست چه زمانی پایان می‌یابد.

به گزارش صدای بورس، شرکت هپکو در طول فعالیتش روزهای خوب و بد زیادی را به خود دیده است و می‌توان ریشه مشکلات امروز آن را در همان روزها جستجو کرد. اما مشکل امروز این شرکت چیست و چرا سهامداران آن اینقدر ناراضی هستند؟
بعد از شدت گرفتن اعتراض کاگران شرکت هپکو در سال ۹۸ که منجر به بستن مسیر راه ‌آهن شمال به جنوب شد دولت تصمیم گرفت مالکیت هپکو را از شرکت هیدرواطلس پس بگیرد و به سازمان تامین اجتماعی منتقل کند. در همان زمان صحبت‌هایی از انتقال سهام به ایمیدرو هم مطرح بود تعدادی از نمایندگان مجلس با مالکیت سازمان تامین اجتماعی مخالفت کردند اما در نهایت در ۲۱ مهر ۹۸شرکت هیدرو اطلس ۵۹ درصد از سهام شرکت هپکو را به سازمان خصوصی سازی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی منتقل کرد و قرار شد ۱/۷۱ درصد از سهام باقی مانده را بعد از تسویه حساب با بانک ملی بابت دریافت وام شرکت هیدرو اطلس به سازمان خصوصی سازی برگرداند. 

شروع مشکل «تپکو» با فرابورس از همین جا آغاز می‌شود. سازمان خصوصی سازی برای معرفی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به سازمان تعلل می‌کند و به اخطارهای پیاپی ناظر بازار توجهی نمی کند. درنهایت از ۲۴ تیرماه ۹۸ نماد توسط ناظر بازار تعلیق می‌شود.

در این بین سهام هپکو از سازمان خصوصی سازی به تامین اجتماعی منتقل می‌شود و این سازمان هم هیچ تلاشی برای شفاف سازی اطلاعات نمی‌کند. در حال حاضر محمدعلی رفیعی مدیرعامل شرکت هپکو است اما در صورت‌های مالی ارسال شده به سازمان بورس در ۱۹ مهر ۹۹ اعضای هیات مدیره به صورت زیر معرفی شده است: 

در این بین سهام هپکو از سازمان خصوصی سازی به تامین اجتماعی منتقل می‌شود و این سازمان هم هیچ تلاشی برای شفاف سازی اطلاعات نمی‌کند. مسئول مستقیم این شرکت در سازمان تامین اجتماعی مهرداد محقق زاده، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. برای پیگیری این کوتاهی، با کریمی و آصفری نمایندگان مجلس، استاندار استان مرکزی و سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته شد اما تماس‌های مکرر ما طی چند روز متوالی باعث نشد هیچکدام در این مورد پاسخگو باشند. همچنین با محمد باقری مدیر کل دفتر تلفیق برنامه و بودجه و امور شرکت های سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته شد اما ایشان هم پاسخگو نبود و در نهایت با جوهری معاون محمد باقری گفتگو انجام شد. جوهری از پیگیری امور بدهی‌های مالیاتی و تهاتر سایر بدهی‌ها خبر داد و اعلام کرد بسته بودن نماد به نفع سهامداران است چرا که در صورت بازگشایی شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود. در پاسخ به این سوال که چرا ویژگی نقدشوندگی را از نماد گرفته‌اید؟ جواب مشخصی نداد. اما وی وعده داد بعد از حل شدن مشکلات و بازگشایی نماد شاهد رشد قیمت آن باشیم. در ادامه هم اعلام کرد افراد حقیقی برای عضویت در هیات مدیر معرفی شده‌اند و در حال طی روال اداری و دریافت تایید صلاحیت هستند، اما هیچ نامی از این افراد اعلام نکرد.

تنها دلیل این توقف نماد، معرفی نشدن یک فرد حقیقی از طرف سازمان تامین اجتماعی برای عضویت در هیات مدیره است اما بیش از ۵ ماه از بسته شدن نماد «تپکو» می‌گذرد و هیچ مسئولی پاسخ درستی نمی‌دهد. به نظر می‌رسد حداقل تا پایان دی ماه نیز اتفاق مثبتی برای این شرکت و سهامدارانش نیفتد.

رضا نجارزادگان

کد خبر 424037

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباسب IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 1
    احیا تپکو برای مملکت خیلی خیلی مهم و ضروری هست، انشاالله با کم رنگ شدن تحریم‌ها برای توسعه و پیشرفت اقتصادی نیاز مبرم به محصولات تپکو هست، انشاالله مسئولین هم همت بلند کنند و شرکت را هر چه زودتر سر و سامان داده و چرخه تولید را راه اندازی کنن
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 1
    به نظر سیاست خوببه. با توجه به اینکه این سهام از ریزش بازار در امان بوده تو شاخص زیر دو میلیون باز بشه با منفی باز میشه. لذا گر صبر شود احتمال اینکه حداقل با منفی باز نشه هست
  • رضا LU ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 0
    سلام. باز دم شما گرم پیگیری کردبن.. ولی واقعا جای تعجب داره که چرا گاسخگو نیستن و سازمان بورس هم هیچ کاری نمیکنه.. آخر سر هم با یه منفی درشت بازش میکنن و کام سهامدارا رو شیرین!!!!
  • مرتضی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 0
    سلام لطفا بفکرسهامدارخردهم باشید،تاکی بایدمنتظربازشدنش بمونیم،ازسازمان بورس خواهش میکنیم لااقل اجازه بدن برای یکی دوروزنمادبازبشه اونایی که واقعابه پولشون نیازدارن بتونن به پولشون برسن،همینکه بتونیم پولمون روبکشیم بیرون کافیه،اگرم سودی داشت اون سودرونمیخوام همینکه اصل پولم روبتونم بردارم برام کافیه لطفااجازه بدیدنمادبازبشه ازاین فلاکت نجات پیداکنیم
  • عباس IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 2
    مشخصه یه رانت بزرگی پشت این موضوعه
  • امان اله FR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 2
    سلام به موقعش اتفاق میفته عجله نکنید
  • داود IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    واقعا سرمایه ملت خواباندن وبعلت سوءمدیریت مردم باید تاوانش بدن پس این قانون عدالت که تواین مملکت دم می‌زنند کجاست 5ماه یه سهم قفل بشه یکی هم جواب نده
  • Saa IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    13 0
    لعنت بر من ،که بزرگترین ظلم به خانواده خودم با اعتماد به این سهم و کلا بورس کردم.خدا ازتون نگذره.بخاک سیاه نشستم.آقای رئیسی کجایی.چرا بداد ما نمی‌رسی.مملکت بی صاحب
  • سید یوسف شریفی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 0
    من سهامدار تپکو هستم و از مسئولان مربوطه درخواست دارم زودتر مشکلات تپکو رو حل نمایند
  • یداله ابراهیمی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 0
    با سلام بنده سهامدار این شرکت هستم واز موضوع شاکی هستم لطفا مسئولین رسیدگی کنند.
  • نوروزی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    خواهشن به فکر ما سهامدارای خرد باشید به پولمون احتیاج داریم در مضیقه هستیم
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    خدا لعنت کنه کسی که بدون دلیل پول ما را برداشته و اجازه معامله نمیدهند
  • مجید PL ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    باز کنید نماد رو ده ملیونم 8ماه هست اونجا خوابیده و لازم دارم پولم رو تو این اوضاع گرونییییی پول لازمممممگ
  • رضا شاهی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    2 0
    آقا مسخره کردید مردم باز کنید این کثافت تا ما سرمایه خودمونو بکشیم بیرون