بودجه ۱۴۰۰ سالی پر از توافقات سیاسی داخلی و خارجی!/ سیگنال مثبت دولت به بورس

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ بهسازان گفت: بودجه پیشنهادی دولت از محل مالیات بر بازار سرمایه می‌تواند سیگنال مثبتی برای بورسی‌ها باشد.

به گزارش صدای بورس، محمدهادی بحرالعلوم، مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ بهسازان در ارتباط با بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ به به گزارش صدای بورس، اظهار کرد: در تنظیم و ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی باید دقت کرد تا از تناسب و انطباق مندرجات بودجه با واقعیت‌های موجود اطمینان حاصل شود. 

وی در ارتباط با بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لایحه تقدیمی دولت بسیار خوشبینانه تنظیم شده است و به نظر می‌رسد با تصویب این بودجه، دولت با کسری شدید و غیرقابل اجتناب بودجه برای سال ۱۴۰۰ مواجه شود.

سالی سرشار از توافقات سیاسی داخلی و خارجی
بحرالعلوم بیان کرد: در مفروضات بودجه پیشنهادی، سال آینده سالی سرشار از توافقات سیاسی داخلی و خارجی تصور شده، برجام و فروش نفت با اطمینان کامل مفروض دانسته شده، اوراق سلفی که امسال نتوانست نسبت به فروش آن نظر طرف‌های داخلی را جلب کند، بفروش رسیده و همه منابع ناشی از این اقدامات مشکوک الحصول نیز  عمدتا در مصارف جاری خرج شده است.

وی افزود: در قیاس با هزینه‌ها، بودجه بخش عمران بسیار ناچیز است، در این بودجه جهش فروش نفت، انتشار اوراق نفتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای سه رکن بودجه ۱۴۰۰ است.درحالی که می‌دانیم حتی درصورت احیای مذاکرات با غرب، این فرآیند ممکن است محتاطانه و زمانبر باشد و با توجه به شرایط کنونی میزان جهش پیش‌بینی شده در فروش نفت قابل تامل است. 

بیشتر بخوانید:
ارزش روز سبد سهام عدالت ۲۳ آذر / «فارس» باز شد
اوراق سلف مسکن به زودی در بورس کالا
واکنش سبز پالایشی‌ها به مصوبه مجلس

بررسی درآمد حاصل از فروش اوراق سلف نفتی

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در فروش اوراق سلف نفتی نیز چشم‌انداز درآمد زایی آنچنان که در بودجه پیشنهادی مطرح شده، در گروی تعامل و تمهیداتی است که درحال‌حاضر مشکل به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: در بخش عمده‌ای از این بودجه به فروش سهام تکیه شده است. این در حالیست که اگر بی‌تعارف و صادقانه بگوییم در سال گذشته بخشی از اعتماد مردم به بازار سرمایه تخریب شد و ترمیم آن یک زیرساخت مطمئن همراه با همت صادقانه می‌طلبد. حال پیوند زدن بودجه به درآمد سهامداران هیجان زده یا متزلزل متصل گردد چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

تراکنش ها باید ۲ برابر شود
مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ بهسازان با اشاره به p/e‌های کنونی در بازار سرمایه گفت: برای تامین میزان درآمد پیشنهادی از بازار سرمایه باید میزان تراکنش‌ها دوبرابر شود واین حجم دوبرابری نیازمند بازگشت اعتماد است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد این اعتماد چه زمان به بازار سرمایه باز می‌گردد. درحال‌حاضر p/e بسیاری از سهام‌ها در بازار سرمایه بالاست و گرم شدن این بازار آن هم با حجم‌های دو تا سه برابری حزم و صبر و درایت می‌طلبد.

امکان اجرایی شدن درآمد ۶ برابری از مالیات بر بازار سرمایه
وی همچنین اظهارکرد: دولت از محل مالیات بر بازار سرمایه درآمد ۶ برابری پیش‌بینی کرده است و این پیش‌بینی می‌تواند سیگنال مثبتی برای بورسی‌ها باشد به این معنی که دولت در نظر دارد بخشی از نیاز خود را از بورس تامین مالی کند و برای این کار به بورس پر و بال می‌دهد. 

بحرالعلوم در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات این بودجه حضور دو دولت در آن است، دولت آقای روحانی در خردادماه به پایان می‌رسد و هر گونه تعهد انجام نشده در سه ماه اول بطور اتوماتیک به گردن دولت جدید خواهد افتاد.

نقدینگی به سمت بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: سایر بازارها همچون خودرو و ملک دچار رکود است و پیش‌بینی می‌شود در قیاس با این بازارهای فوق اشباع، و درصورت یک مدیریت منسجم سیستماتیک و اعتمادساز، نقدینگی بتواند به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

وی با بیان اینکه بودجه باید مبتنی بر عملکرد و روندها تدوین شود، اظهار کرد: اگر این دو شاخصه تا کنون اجرایی شده بود با مشکلاتی همچون کسری بودجه مواجه نمی‌شدیم. با توجه به نظرات متفاوتی که حول موضوع بودجه شکل گرفته است، به نظر می‌رسد این بودجه بسادگی در مجلس تصویب نشود. 

بحرالعلوم با بیان اینکه سال آخر هر دوره ریاست جمهوری حساسترین و درعین حال گاهی مناقشه برانگیزترین سال حکومت داری آن فرد است، در آخر از دولتمردان در خواست کرد: ما نه بعنوان وابسته به منافع یک بازار یا جریان خاص بلکه به عنوان مردم درخواست داریم که هر دولتی به منافع آینده کشور بیاندیشد و اینگونه تلقی نکند که نوبت ما تمام شد و آیندگان نیز خود دانند. کشور ما در شرایط دشواری است اما همه چیز هم ناشی از تحریم نیست و در بسیاری از مواقع ما با خودمان در جنگیم و در حالی که راه‌حل بسیار ساده است و آن توجه به منافع ملی در زمان تصمیم گیری است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 423788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =