پیش بینی بازار خودرو در سه ماهه آخر سال/ خودرو بخریم یا دست نگه داریم؟

نرخ خودرو در طول سه ماه گذشته کاهش چشم گیری یافته است به طوری که دیگر با نگاه کالای سرمایه‌ای به آن نگاه نمی‌شود. حتی میزان ثبت نام‌کنندگان برای پیش خرید خودرو نیز کاهشی است. اینکه آیا این روند کاهشی تا پایان سال ادامه می‌یابد یا نه مهم‌ترین پرسش متقاضیان خرید خودرو است.

 به گزارش صدای بورس، نرخ خودرو در طول سه ماه گذشته کاهش چشم گیری یافته است به طوری که دیگر با نگاه کالای سرمایه‌ای به آن نگاه نمی‌شود. حتی میزان ثبت نام‌کنندگان برای پیش خرید خودرو نیز کاهشی است. اینکه آیا این روند کاهشی تا پایان سال ادامه می‌یابد یا نه مهم‌ترین پرسش متقاضیان خرید خودرو است.

به گزارش صدای بورس،بابک صداریی کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با تحولات خودرو در طول ماه آذر به صدای بورس اظهار کرد: نرخ خودروی داخلی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و این کاهش در انواع خارجی خودرو بیشر بود.

وی افزود: در زمانی که دلار در محدوده قیمتی ۳۰ هزار تومان بود نرخ خودرو خارجی با دلار ۴۵ تا۶۰ هزار تومانی بسته می‌شد به طوری که نرخ یک خودرو بی‌ام و سری ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان نیز رسید با پایان یافتن انتخابات امریکا و جو روانی حاصل از آن نرخ دلار کاهش یافت و خودروهای خارجی کاهش قیمتی بیشتری تجربه کردند بی‌ام و سری ۷ در حدود ۳ میلیارد تومان کاهش یافت و به ۷ میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بازار خودرو در سه ماه آخر سال
این کارشناس بازار خودرو در ارتباط با پیش‌بینی نرخ خودرو در سه ماه آخر سال بیان کرد: به طور کلی تحولات نرخ خودرو ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد. با آرامش بعد از انتخابات امریکا به واقعیت‌ها می‌رسیم و واقعیت عبارت است از میزان تولید خودرو، نحوه واردات و تحولات سیاسی و اقتصادی است.

وی افزود: در واقعیت چیزی تغییر نکرده و موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران تغییری نیافته است اما میزان تقاضای خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:
«تمکین» خوشایند سکانداران تالار نقره‌ای
ارزش روز سبد سهام عدالت ۲۳ آذر / «فارس» باز شد
اوراق سلف مسکن به زودی در بورس کالا

صدرایی با اشاره به ارتباط بین بودجه پیشنهادی دولت و واردات خودرو بیان کرد: در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی بخشی از درآمدهای دولت از محل مالیات بر خودروهای وارداتی است و بر این اساس آزادسازی واردات خودو به طور حتم با مالیات‌های سنگین انجام می‌پذیرد.

۳ عاملی که خودرو وارداتی را در دسترس قرار می‌دهد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با آزادسازی خودرو نرخ خودرو داخلی نیز کاهشی خواهد بود، تصریح کرد: محدود بودن میزان خودرو وارداتی، تعرفه بالا دو عاملی هستند که نرخ نهایی خودرو خارجی را بالا نگه خواهد داشت. این تصور که با آزادسازی واردات خودرو، خودرو خارجی از حالت کالای لوکس خارج می‌شود درست نیست. تنها در یک صورت خودرو خارجی با نرخ پایین در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت و آن زمانی است که گشایشی انجام شود، از طرفی نرخ دلار کاهش یابد و به ثبات برسد و از طرف دیگرشرکت‌های تولید خودرو خارجی در ایران نمایندگی خود را دایر کنند و خودرو با تعداد انبوه وارد کشور شود. این دو شرط نیز با کاهش تعرفه واردات تکمیل می‌شود و خودرو با کیفیت با نرخ پایین به‌دست متقاضیان خرید خودرو می‌رسد. اما واردات محدود خودرو با نرخ نجومی تنها تاثیر روانی بر بازار خودرو دارد.

هشدار به سرمایه‌گذاری در خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با سرمایه‌گذاری در خودرو برای سه ماه آخر سال هشدار داد: افزایش نرخ نجومی و چند برابری در سه ماه آخر سال اتفاق نمی‌افتد. به نظر می‌رسد در سه ماه آخر سال نرخ خودرو با توجه به کاهشی بودن و ثبات نرخ ارز همچنان در روند ثبات و کاهش باشد لذا ورود به بازار خودرو با دید سرمایه‌گذاری سودی در بر نخواهد داشت.

کارشناس بازار خودرو گفت: برای سرمایه گذاری سه ماه آخر سال بازار خودرو مناسب نیست.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 423785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =