۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
دلار بی ارزش تر از همیشه

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم در جهان کاهش یافت.

به گزارش صدای بورس، برخلاف تلاش های بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تورم آمریکا، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف گذاری کرده است.

توزیع نخستین محموله های واکسن کرونا در شماری از کشورها آغاز شده است اما در انگلیس که نخستین کشور آغازکننده واکسیناسیون عمومی بود، برخی از افراد از واکنش آلرژیک بدن خود به واکسن خبر داده اند که همین مساله نیز باعث شد تا وزارت بهداشت انگلیس از افراد حساس بخواهد تا مشخص شدن راستی آزمایی این ادعا از واکسن زدن پرهیز کنند.

بن بست در مذاکرات برگزیت کماکان ادامه دارد و نشریه سان از احتمال پایان دادن به مذاکرات توسط دولت بوریس جانسون خبر داده است. در صورتی که طرفین به توافق مشخصی بر سر چارچوب روابط خود در اینده نرسند باید به قوانین سازمان تجارت جهانی مراجعه کنند. با وجود این مساله، رشد اقتصادی در اروپا به میزان قابل توجهی تقویت شده است و نظرسنجی صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی آلمان نشان می دهد خوش بینی فعالان اقتصادی این کشور در ماه دسامبر تحت تاثیر اخبار مثبت واکسن کرونا به اوج خود در طول هفت ماه اخیر رسیده است.

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت ۱۲.۵ درصد و مثبت ۱۱.۵ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۳۴.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۲۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است. این بهترین عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می شود.

آمارهای منتشرشده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۱۸ رسیده است که این مساله می تواند رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش تشدید کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که تراز حسب تجاری این کشور با آمریکا نیز در این ماه مجددا به نفع چین افزایش یافته است. با توجه به این رشد محسوس انتظار می رود اقتصاد چین در سه ماهه پایانی سال رشدی فراتر از سایر رقبای خود از جمله آمریکا داشته باشد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۳ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۰۱۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۲۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۴۵ یوان چین اعلام شد.

منبع: تابناک

کد خبر 423717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =