۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰

«بایدن» اقتصاد ۲۰۲۱ را متحول می‌کند

رونق در انتظار بازارهای کالایی جهان

سیاست‌های دولت جدید آمریکا در زمینه انرژی قابل تامل است
رونق در انتظار بازارهای کالایی جهان

پس از افت شدید قیمت‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰، تقریبا همه کالاها در سه ماه سوم امسال با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

به گزارش صدای بورس،  قیمت نفت خام، فلزات و مواد غذایی از جمله کالاهایی بودند که افزایش قیمت را تجربه کردند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، با ورود جو بایدن به کاخ سفید و رفع تنش‌های تجاری آمریکا با چین، بازار بیشتر کالاها با رونق مواجه خواهد شد.

احتمال رشد قیمت نفت خام
از ماه آوریل تا پایان سه ماه سوم امسال، قیمت نفت خام به دلیل کاهش عرضه حدود دو برابر افزایش یافت. البته قیمت‌های کنونی هنوز به سطح پیش از همه‌گیری کرونا نرسیده است. در حال حاضر برنامه کاهش عرضه اوپک پلاس از جمله عوامل موثر بر افزایش قیمت نفت خام به شمار می‌رود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند تا نیمه دوم سال آینده ادامه خواهد یافت.
عامل مهم دیگری که بر بازار نفت اثرگذار است، سیاست‌های دولت جدید آمریکا در زمینه انرژی است. پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری احتمالا به روند بازسازی بخش انرژی آمریکا پایان خواهد داد، هر چند در صورتی که اکثریت مجلس سنا همچنان در اختیار جمهوریخواهان باقی بماند، وی فضای اندکی برای اجرای برنامه‌های خود خواهد داشت. بایدن متعهد شده که هزاران میلیارد دلار صرف برنامه کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش تولید کربن کند. همچنین قول داده که صدور مجوزهای جدید برای حفاری شیل در زمین‌های دولتی را ممنوع کند. این به معنای محدود شدن فعالیت شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در بسیاری از ایالت‌ها از جمله نیومکزیکو است. مجموعه این سیاست‌ها به افزایش هزینه‌های صنعت نفت و گاز آمریکا و کاهش تولید آنها منجر خواهد شد که احتمال رشد قیمت نفت خام را تقویت می‌کند.

 افزایش تقاضای مس و فلزات صنعتی
در سه ماه سوم امسال قیمت فلزات به دلیل بروز اختلال در روند عرضه و رشد دور از انتظار فعالیت‌های صنعتی چین با رشد سریعی نسبت به دیگر کالاها روبه‌رو شد. بانک گولدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که با روی کار آمدن بایدن بازار فلزات صنعتی همچون مس با اقبال بیشتری روبه‌رو شوند. ارائه کمک‌های حمایتی و افزایش هزینه‌های زیرساختی از جمله عواملی است که بر رشد قیمت فلزات صنعتی موثر خواهد بود. گولدمن ساکس می‌افزاید: رشد هزینه‌های جهانی در حوزه انرژی و زیرساخت‌های سبز به افزایش تقاضا برای فلزات در چند سال آینده منجر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ قیمت فلزات به طور میانگین ۲ درصد افزایش پیدا کند.

چالش در آلومینیوم و فولاد
صنایع آلومینیوم و فولاد جهان در صورت احیای اقتصادی و رشد تقاضا، با رونق و افزایش قیمت مواجه خواهند شد. هر چند این دو صنعت به شدت تحت تاثیر سیاست‌های تعرفه‌ای آمریکا و چین قرار دارند. بایدن قادر به حذف یا کاهش تعرفه‌های وضع شده در زمان ترامپ نخواهد بود چرا که ممکن است حذف این تعرفه‌ها، صدای اعتراض تولیدکنندگان داخلی آمریکا را بلند کند. احتمالا قبل از هر اقدامی، بایدن مذاکرات تجاری چندجانبه‌ای با متحدان اصلی خود (اتحادیه اروپا، ژاپن و کانادا) برای جلوگیری از حمایت دولت چین از شرکت‌های داخلی انجام خواهد داد. چین بیش از ۵۰ درصد تولید فولاد و آلومینیوم جهان را در اختیار دارد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی
هرگونه تلاش بایدن برای لغو تعرفه‌های وضع شده بر واردات کالاهای چینی، می‌تواند راه را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به آسیا هموارتر کند. البته یک نگرانی بزرگ این است که سیاست‌های دولت جدید آمریکا در زمینه انرژی به کاهش شدید تقاضا برای سوخت‌های زیستی ذرت‌پایه و سویاپایه منجر شود. در چنین شرایطی، کاهش قیمت این دو محصول کشاورزی دور از ذهن نیست. آمارها نشان می‌دهند که قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سه ماه سوم امسال نسبت به سه ماه نخست با رشد همراه بوده است. شاخص قیمت محصولات کشاورزی بانک جهانی نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی در فصل سوم نسبت به فصل دوم امسال است.

طلا در مسیر رشد و نزول 
پیش‌بینی ارائه کمک‌های حمایتی پس از شروع به کار رئیس جمهور جدید آمریکا به معنای افت ارزش دلار و افزایش نرخ تورم است که به رشد قیمت طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند کمک می‌کند. به گفته کارشناسان، افزایش کمک‌های حمایتی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای مقابله با تاثیر منفی بحران کرونا از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت طلا به شمار می‌رود. البته بانک جهانی انتظار دارد که قیمت طلا در یک دهه آینده روندی نزولی داشته باشد.

حبیب علیزاده
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۹

کد خبر 423084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =