دلار همچنان در حال عقب نشینی است

دلار در ادامه روند نزولی خود از کانال ۹۱ واحد هم پایین تر رفت.

به گزارش صدای بورس، قانون گذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی کنند. هر چند که از نظر مالی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست اما در حوزه دارویی پیشرفت های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر کرده است.

به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد تغییرات گسترده در رویکرد دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ نخواهیم بود. جو بایدن- رئیس جمهور منتخب این کشور در مصاحبه جدیدی گفته است که قصد ندارد بلافاصله تغییرات رادیکال در سیاست های دولت قبل بدهد.

در ژاپن نیز رئیس بانک مرکزی این کشور از آمادگی این نهاد برای اجرای بسته های حمایتی بیشتر در صورت لزوم خبر داده است. چینی ها نیز با وجود قرار داشتن فعالیت های اقتصادی در سطح مطلوب به حمایت از اقتصاد خود ادامه می دهند و بانک مرکزی این کشور حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کرده است.

چشم انداز اقتصادی جهان رو به بهبود است و این مساله به نوبه خود باعث کاهش دارایی های امن تر و افزایش تقاضا برای دارایی های پرریسک شده است. در ماه نوامبر، رشد بخش تولیدات چین به بالاترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است و این مساله می تواند نقش رهبری چین در رهبری رشد اقتصادی جهان را تقویت کند.

از سوی دیگر در اروپا زمان برای انگلیس و اتحادیه اروپا به سرعت در حال گذشتن است و طرفین هنوز نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود با یکدیگر برسند. نخست وزیر اسکاتلند با انتقاد از روند فعلی مذاکرات برگزیت از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس دفاع کرده است.

سرانجام روند رسمی انتقال قدرت به تیم بایدن آغاز شده است و در بخش های مختلف از جمله وزارت خارجه و کاخ سفید، تیم هایی به این منظور تشکیل شده اند. شماری از ایالت های جنجالی از جمله نوادا و مینه سوتا که اختلاف آرای بایدن و ترامپ در آن ها کم بود نیز به صورت رسمی بایدن را پیروز انتخابات در ایالت های خود انتخاب کرده اند. 

وزارت بازرگانی آمریکا آمار رشد نهایی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۳۳.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۶۳.۸ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۱ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا هنوز ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد. 

تاکنون بیش از ۶۵ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۴۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۸۱ هزار و ۲۴۸ نفر، برزیل با ۱۷۴ هزار و ۶۴۷ نفر، هند با ۱۳۸ هزار و ۹۴۶ نفر، مکزیک با ۱۰۷ هزار و ۵۶۵ نفر و انگلیس با ۶۰ هزار و ۱۱۳ نفر بوده است.

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۲ به ۱.۲۱۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۳ درصد کاهش به ۱۰۳.۹۱۸  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۴۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۴۳ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 422996

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =