در مجمع فوق العاده مس چه گذشت؟/ تصویب افزایش سرمایه ملی مس

در مجمع عمومی و فوق العاده شرکت ملی مس تصویب شد به بازارگردان این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

به گزارش صدای بورس، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران (سهامی عام) برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه ۹۷ درصدی این شرکت از محل سود انباشته امروز دوشنبه ۱۰ آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شرکت ملی مس، افزایش سرمایه را برای شرکت ملی مس را الزامی دانست.

وی با اشاره به پروژه های بزرگ معدنی در کشورهای دنیا گفت: میزان سرمایه تصویب شده برای سرمایه گذری در معادن مس کشورهایی همچون پرو، شیلی بسیار زیاد است. این میزان سرمایه بسیاری اکتشاف در معادن مس ایران بسیار کمتر است، چرا که برخی از تکنولوژی و قطعات و ماشین آلات در زمینه مس توسط فناوری داخلی تولید می شود.

سعدمحمدی در ارتباط با ارزش فروش داخلی و خارجی مس تا پایان آبان ماه سال ۹۹ بیان کرد: مجموع فروش مس تا پایان آبان برابر ۲۴۵ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال بود و پیش بینی می‌شود میزان مجموع فروش تا پایان سال ۹۹ برابر با ۲۱۷ هزار ۷۵۷ میلیارد ریال برسد.

وی در ادامه گزارشی از پروژه های در دست اجرای شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله احداث کارخانه اسید سولفوریک خاتون آباد، احداث زیرساخت های انتقال اسید سرچشمه و خاتون آباد به بندر عباس، طرح توسعه ذوب خاتون آباد،‌ طرح تولید مس کاتودی سونگون، توسعه معادن مس سونگون ارائه کرد و میزان پیشرفت فیزیکی و سرمایه گذاری های انجام شده در آن را تشریح کرد.

سعدمحمدی در ادامه به تفکیک از عملکرد فروش داخلی و خارجی شرکت تا پایان آبان ماه ۹۹ گزارشی ارائه کرد و گفت: شرکت ملی مس در مجموع در فروش محصولات داخلی ۲۰ درصد افزایش قیمت تجربه کرده است. 

وی افزود:‌ در میزان تناژ فروش رشد کرده‌ایم و ۶۰درصد از این افزایش فروش به خاطر افزایش قمیت دلار و ۴۰ درصد نتیجه عملکرد مثبت شرکت ملی مس است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در گزارش ۶ ماهه سود ۱۰۱ تومانی محقق کردیم و برای کل سال این سود ۱۰۴ تومان اعلام شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به مقایسه وضعیت مصرف مس در داخل کشور با کشورهای مطرح و تولید کننده جهان گفت: با توجه به آنکه مس یکی از پایه‌های اصلی برای تولیدات در جهان پیش رو است. میزان نیاز جهان به مس روز به روز در حال افزایش است. کشورهایی همچون چین همچنان که تولید کننده بزرگ مس هستند مصرف کننده بزرگ این فلز غیر فولادی هستند. در سال ۲۰۲۴ میزان مصرف مس در آسیا ۸.۹ درصد ، آفریقا ۱۲.۲ درصد، آمریکای شمالی ۳.۷ درصد افزایشی خواهد بود.

با تفکرات سنتی نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم
سعد محمدی بیان کرد: مجموعه ای ایجاد کردیم تا صنایع پایین دستی مس را تولید و توسعه دهیم. در ایران نیز با تفکرات سنتی نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم نباید از تفکرات بین المللی جا بمانیم. به دنبال این هستیم که با تغییر تکنیک از لحاظ فنی بتوانیم در بین کشورهای مطرح جهان در زمینه تولید مس قرار بگیریم. سرمایه گذاری را در مس به سمت بش از ۵۰۰ میلیون تن می بریم تا نام ایران در کنار نام کشورهای توسعه یافته مس قرار بگیرد.

به ازای هر ۱۰۰ سهم ۹۷ سهم جایزه برای سهامداران فملی
در این مجمع تصویب شد به سهامدارانی که تا پیش از مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده سهامدار شرکت باشند به ازای هر  به ازای هر ۱۰۰ سهم ۹۷ سهم جایزه برای سهامداران فملی در نظر گرفته شود.
حسابرس با ارائه گزارشی مفروضات مطرح شده را قابل قبول اعلام کرد و گزارش ارایه شده را مطابق بر داده های حسابرسی اعلام کرد. کسب مجوزات لازم برای افزایش سرمایه را منوط به کسب  مجوز از سازمان بورس و اروراق بهادار اعلام کرد.
در مجمع افزایش سرمایه شرکت مس از ۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد.

۲ هزار میلیارد تومان برای بازرگردانی
در ادامه مجمع فوق العاده ملی مس برگزار شد و مقرر شد ۲ هزار میلیارد تومان برای بازرگردانی تخصیص داده شود همچنین افزایش سرمایه صندوق بازنشستگی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان در این مجمع فوق العاده تصویب شد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =