مهمترین اخبار اقتصادی و بورسی ۹۹/۹/۹

مهمترین اخبار اقتصادی و بورسی، در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات سرخط مهم اخبار روز را بیان می‌کند.

مدیرعامل بورس ابقا شد
هیات مدیره بورس تهران امروز علی صحرائی، مدیرعامل فعلی بورس تهران را برای دو سال دیگر در سمت خود ابقا کرد. همچنین اعضای کمیته‌های تخصصی شرکت بورس و کمیته پذیرش نیز توسط هیات مدیره انتخاب شدند.
 
شاخص بورس اوج گرفت
امروز شاخص کل بورس تهران با بیش از ۳۶ هزار و ۴۲۵ واحد (معادل ۲.۶ درصد) رشد از مرز یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد عبور کرد. در معاملات امروز، نمادهای فارس، شستا، تاپیکو، وغدیر، خودرو، پارس و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران گذاشتند.

شرایط چهارگانه واردات خودرو
بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان به میزان صادرات خود می‌توانند خودرو وارد کنند. قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو وارد کنند. افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و صادر کرده‌اند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند. نکته دیگر اینکه، تمام خودروهای مشمول طرح ساماندهی صنعت خودرو باید در بورس کالا عرضه شوند.

واریز پول به صندوق تثبیت بورس
محمد ابراهیم آقابابایی، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است. منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات و یک سپرده‌گذاری ۵ ساله است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.

پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصدی قیمت مسکن
بخش مسکن در حال حاضر در برزخ قرار دارد و در این برزخ، قیمت‌ها بیشتر میل به کاهش دارند. بنابراین احتمال کاهش قیمت‌ها تا ۴۰ درصد دور از انتظار نیست. احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن گفت: بعد از فروکش کردن آثار روانی انتخابات آمریکا، شاهد کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار در بازار بوده‌ایم که این موضوع بر بازار مسکن تاثیر مستقیم داشته است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یکی دو ماه آینده قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی شود.

ریزش دوباره بازار موبایل
مقاومت دلالان برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها جواب نداد و با آغاز هفته جاری، بازار موبایل بار دیگر ریزش قیمت مدل‌های مختلف را تجربه کرد تا جایی که آ۵۱ از کانال ۸ میلیون تومانی عقب نشست. از سویی، سایت‌های فروش محصولات دیجیتال که معمولا قیمت موبایل را بالاتر از نرخ مصوب بازار اعلام می‌کنند، در حال حاضر اختلافات قیمتی خود با بازار را کاهش داده‌اند.

کاهش نرخ سود بین‌بانکی
بانک مرکزی با اشاره به این که نرخ سود بین بانکی روند نزولی دارد، اعلام کرد: در آبان‌ماه چهار مرتبه عملیات بازار باز با هدف تزریق نقدینگی به بازار بین‌بانکی و هدایت نرخ سود به سمت نرخ سود هدف انجام شد که به دنبال آن نرخ سود در این بازار از ۸ تا ۲۹ آبان‌ در مسیری نزولی از ۲۳.۲ به ۲۱.۶ و در ششم آذرماه به ۲۰.۷ درصد رسید.

ارزش روز سبد سهام عدالت
سبد سهام عدالت روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. امروز ارزش سبد سهام عدالت با حدود ۲ درصد رشد به ۱۱۸ میلیون و ۳۲۷ هزار ریال افزایش یافت. در همین حال، وحید روشن‌قلب، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: افرادی که دارای سهام عدالت هستند، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و بعد از آن سایر فعالیت‌های خود را برای انجام معاملات انجام دهند.

دارایکم جان گرفت
پس از سپری شدن دو روز نزولی، امروز صندوق واسطه گری مالی یکم (دارایکم) با رشد مثبت روبه‌رو شد. امروز ۳۹ میلیون سهم با ارزش ۷،۶۱۳ میلیارد ریال معامله شد و در نهایت دارایکم با قیمت پایانی ۱۹۶۴۹۰ ریال در حالی به کار خود پایان داد که  NAV  ابطال آن به ۲۶۶،۲۵۳ ریال رسیده بود.

عرضه نخستین ملک وزارتی در بورس کالا
اولین ملک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واقع در شهرستان دماوند-دشت مشاء با قیمت پیشنهادی عرضه کننده یعنی ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران به فروش رفت. این نخستین عرضه ملک در بورس کالا از سوی یک وزارتخانه بود.

ریزش سکه ادامه دارد
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: ۳ عامل بسته بودن بازار به دلیل محدودیت‌های کرونایی، ریزشی بودن دلار و کاهش قیمت طلای جهانی موجب شده تا طلا در ایران نیز ریزشی شود و انتظار می‌رود این روند تا پایان هفته ادامه یابد.

کد خبر 422583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =