یک دلیل مهم ریزش بازار در ماه‌های اخیر/ امید به بازار بازگشته؟

مدیر اداره تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری بانک انصار گفت: معاملاتی که امروز در بازار انجام شد، حجم پولی که وارد بازار شد، معاملاتی که انجام شد مانند یک هفته گذشته امیدوار کننده بود تا مجددا بازار روند گذشته خودش را در پیش بگیرد.

به گزارش صدای بورس، نیما آهوان؛ مدیر اداره تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری بانک انصار در خصوص روند بازارامروز در گفتگوی اینستاگرامی با صدای بورس اظهار کرد: با توجه به ریزش قیمت دلار، بازار ترسی برای صعود ندارد، نه یک رشد شارپی، اما بازار در نهایت رشد خوبی را تجربه می کند. البته هنوز برای نظر دادن در خصوص حرکت های صعودی بعدی زود است و امکان پذیر نیست نظر قطعی بدهیم و کمی زمان می برد تا اعتماد سابق به بازار سرمایه باز گردد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که اعتماد طی ماه‌های اخیر از بین رفته آیا می توان گفت که اعتماد به بورس بازگشته است؟ بیان کرد: تا حدودی این اعتماد بازگشته ولی هنوز هم استرسی زیر پوست بازار سرمایه وجود دارد.

به گفته آهوان؛ یکسری از پول هایی که از بازار خارج شده برگشته اما اگرهمچنان روند معاملات باز روند صعودی داشته باشد و سهامداران صبوری بیشتری داشته باشند شرایط از این هم بهتر خواهد شد.

مدیر اداره تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری بانک انصار گفت:با یک هفته و ده روز مثبت شدن بازار نمی توان گفت اعتماد کاملا به بورس بازگشته است. البته در بازارهای موازی طلا و سکه هم تا حدودی از دور سرمایه گذاری خارج شده اند به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران چاره ای جز بازگشتن به بازار سرمایه ندارند.

وی در خصوص رکود بازارهای موازی و شانس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه طی دو سال آینده بهترین بازار برای سرمایه گذاری خواهد بود زیرا احتمال این که دلار در بازده بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان باقی بماند زیاد است. وقتی نرخ دلار ثابت بماند تورم ثابت می ماند یا کاهشی شود بازار طلا، سکه، دلار، مسکن و حتی خودرواز دور سرمایه گذاری خارج می شود و تنها بازار سرمایه برای سرمایه گذاری باقی می ماند.

آهوان تصریح کرد: وقتی شرایط تورمی ثابت می ماند یا ریزش می کند گزینه جذاب دیگری هم اتفاق می افتد که آن نیز نرخ ثابت بهره بانکی است که اگر افزایش پیدا کند و نرخ دلار ثابت بماند می تواند رقیب بازار بورس شود، اما رشد پول در بازار سرمایه همچنان بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: اگر سود بهره بانکی ۲۰ درصد شود باز هم در بورس بیش از ۳۵ درصد سودآوری وجود دارد ولی افزایش سود بانکی باعث افزایش تورم در جامعه می شود. وقتی سهام رشد می کند تورم هم از بین می رود بنابراین می توانیم بگویم بازار سهام طی دو سال آینده جزو بازارهای پیشرو خواهد بود.

آهوان در خصوص عرضه صد شرکت بورسی دیگر تا پایان سال اظهار کرد: حضور صد شرکت تا انتهای سال در بازار سرمایه را مقداری بعید می دانم به خصوص با توجه به شرایطی  که در بازار وجود دارد. اگر بازار قدرت و توانایی را نداشته باشد که زمانی که عرضه های اولیه در آن اتفاق می افتد سهم های دیگر نتوانند خودشان را نگه دارند و راه خودشان را ادامه دهند  به مشکل بر می خورند.

مدیر اداره تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری بانک انصارگفت: عرضه عرضه های اولیه می توانند در بورس حضور داشته باشند اما شرایطی که حتی الان وجود دارد اگر ادامه پیدا کند. باز هم برای جذاب کردن بازار و جلب اعتماد و وارد کردن پول برای عرضه های سنگین همین صد شرکت باید تلاش کرد.

آهوان در خصوص افزایش سهم صندوق ها در بازار سرمایه بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث شد بازار استارت ریزش را بزند صندوق های سرمایه گذاری و تصمیمی که در رابطه ی با انها گرفته شد، بود. زیرا سقف صندوق ها از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرد که این کاهش باعث شد فشار فروش در بازار زیاد شود و بعد از آن وقتی بازار وارد فاز اصلاح شد مجددا صندوق ها را به ۱۵ درصد افزایش دادند تا صندوق ها مجددا برگردند و از بازار حمایت کنند.

وی اظهار کرد: در شرایطی که افزایش سهم ها خوب باشد، بازار می تواند ادامه روند صعودی خود را داشته باشد. به شرطی که بعد از این که بازار در روند صعودی قرار گرفت کاهش سهم صندوق ها را نداشته باشیم.

آهوان در خصوص صنعت بانکی بیان کرد: چیزی که در حال حاضر صنعت بانکی را جذاب می کند مارکت، ارزش دارایی هایشان است.

بهناز صفری

کد خبر 422576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =