۲۰ عرضه اولیه در ۹ ماه

عرضه اولیه سهام در بورس و فرابورس یکی از دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بوده است.

به گزارش صدای بورس، در سال ۹۹ هجوم نقدینگی به بازار، ارائه معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های تازه‌وارد به بورس، همچنین حمایت‌های دولت از بازار سرمایه موجب شد تا نیمه نخست امسال با عرضه اولیه سهام چندین شرکت بزرگ و مهم، همراه شود. گرچه به دلیل افت شدید بازار، این روند متوقف شد.
بورس ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ با رشد چشمگیر ارزش سهام و جهش شاخص، رکوردهای جدید بر جا گذاشت. یکی از عوامل مهم تداوم فعالیت و رشد بورس‌ها و افزایش عمق بازارهای سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های جدید، جذب سرمایه‌های بیشتر از جامعه در کنار جذب سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بورس است. این فعالیت‌ در سطح جهان بسیار پررونق است. در ایران نیز نیمه نخست امسال به یکی از دوره‌های رونق عرضه‌های اولیه تبدیل شد. با این حال، ریزش شدید بازار موجب شد تا عرضه‌های اولیه نیز متوقف شوند. درحال حاضر بازار دوباره در مسیر رشد قرار گرفته است، بنابراین انتظار می‌رود برای بازگرداندن نقدینگی خارج شده از بازار، تا پایان سال چند عرضه اولیه انجام شود. این اتفاق علاوه بر بازگرداندن نقدینگی، به احیای اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران نیز کمک خواهد کرد. فهرست عرضه‌های اولیه ۸ ماه نخست ۹۹ را در اینجا مشاهده می‌کنید.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۸

کد خبر 422430

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    در ادامه موشکافی سوالات مهم بورس سال ۱۴۰۰، اینکه نیمه اول یا دوم بازار سهام بهتری را شاهد هستیم اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد. نکته جالب آنکه در نظرسنجی از ۱۰۰ صاحبنظر، تقریبا آرای نزدیک به همی دیده می‌شود. ابهامات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و برجام برخی را نسبت به نیمه دوم سال امیدوار کرده و گروهی رفتار سنتی سهام در دو فصل ابتدایی سال را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =