با از سرگیری واردات خودرو، قیمت‌ها متعادل می‌شود

واردات خودرو نزدیک به دو سال و نیم است که ممنوع شده است. در این مدت از یک سو شاهد جهش قابل ملاحظه ای در کیفیت خودروهای تولید داخل نبوده ایم و از سوی دیگر بازار خودروهای وارداتی نیز بسیار بیشتر از افزایش نرخ ارز با گرانی خودرو مواجه شده است.

به گزارش صدای بورس، این روزها بیش از هر زمان دیگر زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو آن هم با گزینه انتقال ارز بدون ذکر منشأ و استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور به گوش می‌رسد.

حسن کریمی سنجری گفت: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است.

این کارشناس خودرو افزود: البته با این شرط که خودروهای سواری با یک بازه قیمتی خاص وارد شوند تا کمک‌کننده برای تقویت عرضه خودرو به بازار باشد. تاکنون نتوانسته‌ایم از مزایای این ارزی که خارج از کشور وجود دارد و تعهدی هم برای دارنده آن برای ورود به کشور ایجاد نمی‌کند، بهره‌مند شویم؛ هرچند دیر اما بازهم خوب است که تصمیم بر چنین اقدامی گرفته شده است. بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی هستند که تجارت آنها خارج از کشور بوده و درآمد ارزی داشته و همچنین به اینکه بخشی از این درآمد خود را در جهت منافع شخصی و همچنین در جهت تقویت اقتصاد کشور به کار ببرند، علاقه‌مند هستند.

کریمی‌سنجری افزود: یکی از این مشوق‌های منطقی، همین واردات خودرو در ازای ارزهای سرگردانی است که بعضا منشأ خارجی دارند.

وی تاکید کرد به همان میزانی که ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای تجاری دست دوم غلط بود، صدور مجوز واردات خودروهای سواری با ارز اشخاص مشوقی خواهد بود تا به‌جای کامیون‌های دست دوم، خودروهای سواری وارد شود.

وی در پایان گفت: بنابراین واردات سواری‌ها آن هم با ارز بدون ذکر منشأ می‌تواند بازار خودروی داخلی را متعادل کند.

منبع: خودروتک

کد خبر 422389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =