در آبان ماه چه سهام هایی بیشتر خریداری شد

بررسی روند خرید و فروش های سهامداران بورسی در دومین ماه پاییز، نشان از سبقت بازیگران عمده در سمت خرید سهام دارد. به طوری که در این ماه حقوقی ها با حمایت قابل توجه خود و جمع آوری سهام توانستند بیش از ۵هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کنند.

به گزارش صدای بورس، بررسی روند خرید و فروش های سهامداران بورسی در دومین ماه پاییز، نشان از سبقت بازیگران عمده در سمت خرید سهام دارد. به طوری که در این ماه حقوقی ها با حمایت قابل توجه خود و جمع آوری سهام توانستند بیش از ۵هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کنند.
 بورس تهران در حالی آخرین هفته آبان ماه را با عملکرد مثبت و ثبت بازدهی بیش از ۱۰درصدی سپری کرد که این عملکرد قابل توجه سبب شد بازدهی آبان ماه بورس تهران به زیان ۴.۷درصدی محدود شود. در همین راستا بازیگران خرد بازار سهام نیز در برخی مواقع خریدار و در بیشتر موارد فروشنده بودند و در مجموع  ۱۸ روز کاری آبان ‌ماه، سهامداران حقیقی تنها در ۵ روز در نقش خریدار ظاهر شدند. در نهایت نیز ۵ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد بازار خارج و به پرتفوی حقوقی ها منتقل شد که بخش عمده ای از خرید حقیقی ها به هفته آخر ماه تعلق داشت.

جزئیات بیشتر از روند تغییر مالکیت ها در این ماه نشان می دهد که نخستین روز معاملاتی آبان ماه با خریدهای پرحجم سهامداران عمده آغاز شد و در نهایت خالص خرید بیش از ۷۳۰میلیارد تومانی در کارنامه این روز حقوقی ها ثبت شد. روند مزبور تا ۷روز متوالی ادامه داشت و این مدت در مجموع ۵.۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های بورس منتقل شد. این مسیر در نیمه آبان ماه با توقف یک روزه، به سمت خریداران حقیقی تغییر جهت داد و در روز ۱۴آبان ماه، معامله گران خرد بازار حدود ۶۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. اما روند مزبور تداوم چندانی نداشت و به همان یک روز ختم شد، به طوریکه از فردای آن و به مدت ۵روز متوالی، سهامداران عمده سکان خرید را در دست گرفته و خالص خرید بیش از ۲.۵هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در هفته پایانی آبان ماه، خریدهای بیشتری را از سوی سهامداران خرد شاهد بودیم که بیشترین میزان آن در طول ماه گذشته مربوط به معاملات آخرین روز ماه یعنی چهارشنبه ۲۸ آبان ماه بود که بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران حقیقی منتقل شد.

چه سهامی بیشتر خریداری شد؟
در میان صنایع بورسی، گروه چندرشته ‌ای صنعتی که پس از توقف طولانی مدت «شستا» در روزهای پایانی این ماه اصلی‌ترین نماد خود را بازپس گرفت، با بیشترین اقبال حقیقی همراه شد. به این ترتیب صنعت مذکور در دومین ماه پاییز شاهد ورود حدود ۱۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی بود که در این میان «شستا»، خالص خرید ۴۰۹ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. گروه کوچک کاشی و سرامیک نیز به همراه سهام گروه حمل و نقل از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در این ماه بودند.
همچنین در این ماه معامله گران حقیقی به خرید سهام گروه معدنی‌ نیز تمایل نشان دادند و در نهایت بیش از ۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی در گروه معدنی منتقل شد . در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام باما تعلق داشت. به طوری که خالص خرید «کاما» از مجموع تغییر مالکیت در گروه معدنی نیز فراتر رفت؛ در این ماه حقیقی های «کاما» بیش از ۲۳۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.

در گروه شیمیایی نیز سهامداران خرد به جمع آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس تمایل نشان داده و در مجموع خالص خرید بیش از ۱۲۰میلیارد تومانی در این نماد ثبت کردند.
در سمت مقابل، سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را از سهام زیرمجموعه‌ گروه فلزات اساسی داشتند. به طوری که در این گروه خالص خریدی در حدود ۲هزار میلیارد تومان را ثبت کردند . بخش عمده این خریدها به جمع آوری سهام دو نماد فولاد مبارکه و ملی مس ایران تعلق داشت. در این میان یک هزار میلیارد تومان از این رقم به انتقال سهام «فولاد» و بیش از ۶۰۰میلیارد تومان نیز به خالص خرید سهام «فملی» تعلق داشت.
دو گروه بانک و خودرو نیز از دیگر صنایعی بودند که معاملات آبان ‌ماه را با حمایت حقوقی پشت سر گذاشتند. در این راستا بانکی ‌ها شاهد خالص خرید بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی سهامداران حقوقی بودند. در این میان دو نماد بانک صادرات و بانک ملت بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها تجربه کردند. خالص خرید حقوقی ها در نماد «وبصادر» به ۵۲۵میلیارد تومان و در نماد «وبملت» نیز به بیش از ۴۶۰میلیارد تومان رسید. در این ماه خودروسازان نیز با انتقال سهامی به ارزش ۶۲۳ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی همراه شدند که بخش عمده ای از این خریدها به جمع آوری سهام سایپا تعلق داشت. به طوری که خالص خرید حقوقی های «خساپا» به حدود ۳۵۰میلیارد تومان رسید. 

منبع: سنا

کد خبر 422278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =