قیمت‌گذاری فولاد دستوری نیست

علی جدی با بیان اینکه قیمت‌گذاری فولاد دستوری نیست و رقابتی است، گفت: در این شیوه نامه به منظور افزایش شفافیت عرضه فولاد در بورس و ثبات قیمت این محصول، یک سقف و کف مشخص می‌کنیم.

به گزارش صدای بورس، عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با عرضه در بورس، فولاد به طور مستقیم به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و رانت و فسادی که در این فضا بود حذف می‌شود.

این نماینده مجلس حذف واسطه‌ها را دیگر هدف این شیوه‌نامه خواند و گفت: پیش از این فولادی‌ها به واسطه‌ها می‌فروختند و واسطه‌ها به مصرف‌کننده یعنی کارخانجات می‌دادند و در این میان رانت ایجاد می‌شد که با عرضه در بورس، فولاد به طور مستقیم به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و رانت و فسادی که در این فضا بود حذف می‌شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس فضاسازی ایجاد شده را به دلیل قطع شدن همین منافع دانست و گفت:  به این ترتیب افراد می‌توانند مواد اولیه مورد نیازشان را از بورس تهیه کنند و واسطه‌ای در کار نیست که سوءاستفاده شود.

علی جدی سومین هدف از این شیوه‌نامه را ثبات در قیمت دانست و گفت: در کشور ما سنگ معدن 55 درصد قیمت جهانی، انرژی 15 درصد، نیروی انسانی 15 درصد و حمل و نقل 15 درصد قیمت جهانی است و چرا باید فولاد 15 درصد بالاتر از قیمت جهانی فروخته شود؟ ما می‌خواهیم این اتفاق نیفتد.

جدی گفت: به دلیل شفافیتی که وجود نداشت، در تابستان فولاد را 15 درصد بالاتر از قیمت جهانی به مردم فروختند و با افزایش 15 درصدی قیمت فولاد، قیمت لوازم خانگی و خودرو و ساختمان گران شد و مردم ضرر کردند.  همچنین فولادسازان سه برابر مصرف داخلی فولاد تولید می کنند،

او گفت: ما در این طرح ‌ یک کمیته رصد بازار فولاد را متشکل از وزارت صنایع، وزارت اقتصاد، از مجلس نماینده کمیسیون و از اتاق بورس، اتاق بازرگانی و قوه قضاییه ایجاد کردیم که بر طرح نظارت می‌کنند و همه اختیارات به وزارت صمت داده شده است.  در ضمن به دنبال ایجاد ثبات در بازار فولاد به نفع تولیدکننده‌ها و حذف رانت‌ها هستیم.

جدی تصریح کرد: در همه جلسات تهیه این شیوه نامه نمایندگان انجمن فولاد، فولادی‌ها و اتاق بازرگانی حضور داشته‌اند و با حضور آن‌ها رای صادر شده است.

منبع: تالار شیشه‌ای

کد خبر 422263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =