اولتیماتوم مجلس به قطعه‌سازان

در طرح تحول بازار خودرو که کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس، تصویب شده است و اکنون مرحله بررسی جزییات را سپری می‌کند، در مراحل اولیه سهمی برای قطعه‌سازان در نظر گرفته شده بود.

به گزارش صدای بورس، حالا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از حذف شدن بندهای مرتبط با قطعه‌سازان از این طرح، از این فعالان صنعتی خواست که ارتباط خود را با مجلس حفظ کنند.در این طرح، قرار بر این بود که ۵۰ درصد از درآمد خودروسازان از محل بورس برای تسویه مطالبات قطعه سازان واریز شود تا حداقل نیمی از مطالبات در عرض مدت یک تا دو هفته تسویه شود.

علاوه بر آن، در طرح «ساماندهی بازار خودرو»، انتشار اطلاعات مربوط به قطعه سازی در بین دستگاه های مرتبط با این صنعت نیز در نظر گرفته شده است، به طوری که اطلاعات مربوط به قراردادهای میان قطعه سازان و خودروسازان در سامانه‌ای که در دسترس دستگاه‌های مرتبط با این صنعت هستند، قرار می‌گیرد و دستگاه‌های دولتی و نظارتی بر آن کنترل خواهند داشت.

حالا با تصویب کلیات طرح، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید برای تصویب این طرح  در بخش جزییات، باید قطعه‌سازان ارتباط خود را با مجلس حفظ کنند.

حجت اله فیروزی افزود: در طرح اولیه به دنبال این بودیم که مشکل مطالبات قطعه‌سازان را حل کنیم و در آن زمان، قرار شد که ۵۰ درصد از مبالغی که بابت قیمت تمام شده خرید خودرو به بورس واریز می‌شود، به حساب خودروساز نرود و به قطعه‌ساز تعلق بگیرد.

وی در ادامه گفت: با این حال تغییراتی در طرح صورت گرفته است و هنوز جزییات در مراحل کارشناسی است و هیچ موردی قطعی نشده است، به همین دلیل به قطعه‌سازان پیشنهاد می‌کنیم که ارتباط خود را با کمیسیون قطع نکنند تا این بند از طرح حذف نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی کارشناسان معتقدند باید طرح «سامان‌دهی تولید و عرضه خودرو» به طرح عرضه خودرو تبدیل شود ولی اعضای کمیسیون به دنبال اصلاح و رفع مشکلات تولید و عرضه هستند، چراکه معتقدند اگر بحث تولید هم در طرح مطرح باشد، مشکل قطعه‌سازان، کیفیت، خدمات پس از فروش و … بررسی و برای آن راهکار ارائه می‌شود اما در صورت اصلاح عرضه، فقط چالش‌های موجود در بازار حل می‌شود.

منبع: قطعه نیوز

کد خبر 422229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =