انتخاب مدیرعامل بورس و فرابورس معطل چیست؟

چند ماهی است که از انتخاب اعضای هیات مدیره فرابورس و بورس می‌گذرد اما تاکنون با وجود برگزاری جلسات مختلف هنوز مدیرعاملی این دو شرکت مشخص نشده است.

به گزارش صدای بورس، به نظر می‌رسد امسال تغییرات زیادی در مدیریت بورس و فرابورس ایجاد شود. مطابق اساسنامه شرکت‌های بورس و فرابورس، هیات مدیره‌های این شرکت‌ها هر دو سال یکبار در جلسه‌ای مدیرعامل خود را تعیین می‌کنند، چند ماهی است که اعضای هیات مدیره بورس و فرابورس تعیین شده‌اند، اما تاکنون برای تعیین مدیرعامل شرکت بورس تهران اقدامی صورت نگرفته است. 

این موضوع را از احمد پویانفر پیگیری کردیم. پویانفر، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) و عضو سابق هیات مدیره فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از گذشت چند ماه از موعد انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، هنوز تکلیف سکانداری این دو شرکت مشخص نشده است، گفت: برای انتخاب مدیران عامل ابتدا باید اعضای هیات مدیره انتخاب شوند. روند این انتخاب به این صورت است که ابتدا سهامداران افرادی را پیشنهاد می‌کنند و پس از بررسی صلاحیت حرفه‌ای آنها، این افراد برای دریافت تایید صلاحیت به نهادهای گزینشی کشور معرفی می‌شوند. اما امسال با گذشت چند ماه از ارسال نام‌های اعضای هیات مدیره، تاکنون تایید صلاحیت تعدادی از این افراد از طرف گزینش حراست کل کشور ارائه نشده است.

وی در مورد اینکه آیا این دیرکرد مشکلی در روند فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کرده است یا خیر، اظهار کرد: مطابق قانون تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، اعضای قبلی موظف به انجام مسئولیت‌های خود هستند و عملا تغییری در روند کار این شرکت‌ها ایجاد نشده است. با توجه به اینکه بورس‌ها روندهای مالی و عملیاتی مشخصی دارند و نظارت سازمان بورس هم روی آنهاست مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد اینکه چه کسانی و به چه دلایلی هنوز تایید صلاحیت نشده‌اند ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: هیچ تخمینی در مورد اینکه این روند چه زمانی انجام خواهد شد، وجود ندارد. دوره‌های قبل در مدت دو یا سه ماه تاییدیه‌ها آماده می‌شد و اگر تاخیری بود اعضای جدید جلسات را تشکیل می‌دادند و بعد از مدتی تاییدیه‌ها آماده می‌شد، اما در این دوره هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

 گزینه‌های مدیرعاملی بورس چه کسانی هستند؟
شنیده شده است که گزینه‌های پیشنهادی برای این سمت علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی؛ امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس؛ بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات؛ جعفر جمالی، معاونت حقوقی سازمان بورس  و علی صحرایی، مدیرعامل فعلی بورس تهران هستند. آمار غیر رسمی سخن از رقابت بین علی صحرایی و علی حسینی دارد.

اعضای جدید هیات مدیره فرابورس
هیأت مدیره فرابورس تهران در ۱۵ تیرماه ماه سال جاری تشکیل اعضای هیات‌مدیره ۷ نفره این رکن بازار سرمایه نیز برای دو سال مشخص شدند. به این ترتیب محمود گودرزی به نمایندگی از شرکت بورس تهران، سید ابراهیم عنایت به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری امید، مجتبی تقی‌پور به نمایندگی از گروه مالی پارسیان، محمد وطن‌پور به نمایندگی از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، اصغر سلیمی به نمایندگی از گروه مالی ملت، علی نقوی به نمایندگی از بورس انرژی و حسین رحمتی به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی به عنوان اعضای حقوقی هیات‌مدیره فرابورس انتخاب شدند.‏ همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری تدبیر و تامین سرمایه لوتوس پارسیان هم اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره شدند.

اعضای جدید هیات مدیره بورس
هیأت مدیره بورس تهران نیز در ۳۰ مهرماه سال جاری، امیر تقی‌خان تجریشی مدیرعامل سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را به عنوان رییس هیأت مدیره و جواد عشقی‌نژاد به نمایندگی از سرمایه‌گذاری اهداف را به عنوان نایب رییس هیأت مدیره بورس تهران انتخاب کرد. همچنین  در این جلسه مهدی سدیدی به‌ نمایندگی از صندوق بازنشستگی بانک ها، محمدرضا محسنی به نمایندگی از بانک آینده، محمد علی شیرازی به نمایندگی از سرمایه گذاری صبا تامین، حسین بوستانی به نمایندگی از کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ‌و مهدی امیری به نمایندگی از سرمایه گذاری تدبیر به عنوان نمایندگان حقیقی اعضای هیات مدیره بورس تهران تعیین شدند.

تغییرات اساسی در ارکان بازارسرمایه
طبق اساسنامه مصوب باید فردی خارج از ۷ عضو هیات مدیره شرکت بورس به عنوان مدیرعامل برگزیده شود. مدیرعامل را هیات مدیره شرکت بورس برمی‌گزیند، دوره مدیرعاملی دو سال تعیین شده است. مدیرعامل شرکت بورس از اختیارات بالایی برخوردار است به طوری که طبق اساسنامه از او به عنوان بالاترین مقام اجرایی شرکت بورس یادشده که علاوه بر نمایندگی شرکت بورس در برابر سازمان بورس و شورای بورس و سایر مراجع و اشخاص، سخنگوی نزدیک بورس نیز هست. براساس قانون سازمان بورس، هیات مدیره بورس تهران و فرابورس باید برای دوسال دیگر یک گزینه را برای مدیرعاملی این شرکت‌ها انتخاب کند که متاسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته است. خرداد ماه امسال شایعاتی مبنی بر انتخاب روح‌الله حسینی‌مقدم به عنوان مدیرعامل جدید فرابورس منتشر شد. اما این خبر تکذیب شد و امیرهامونی تا به امروز به عنوان مدیرعامل فرابورس ماندگار شده است. در صورت انتخاب هامونی به عنوان مدیرعامل بورس تهران احتمالا به زودی تغییرات اساسی در ارکان بازار سرمایه رخ خواهد داد و تعدادی از مدیران خارج یا جابجا خواهند شد. به این ترتیب انتخاب مدیرعامل این دو شرکت در روزهای آینده رقابت هایی را در بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.

کد خبر 421807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =