آخرین پیش فروش ایران خودرو در آبان/ منتظر باشیم یا بخریم؟

پیش فروش 4 محصول پرطرفدار یران خودرو امروز آغاز شد.

به گزارش صدای بورس،  کارشناسان بازار سرمایه معتقدند شکاف نحوه تامین نیاز خودرو  ایران و سایر کشورها بسیار زیاد است تا جایی که برخی معتقدند در مدیریت بازار خودرو وزارت صمت به طور کامل شکست خورده است و نتیجه آن زندانی شدن معاون پیشین ایران خودرو به جرم سوء استفاده از قدرت، رانت و فساد اقتصادی است.

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت معتقد است در گفت‌وگو با صدای بورس بیان کرد: در ایران به دلیل انحصاری بودن خودروسازی، متقاضیان خرید خودرو باید منتظر باشند تا خودرو ساز محصولی تولید ‌کند و ناچار به خرید همان محصول است.

اگر پیش فروش به درستی انجام شود و از دست دلالان و سودجویان دور باشد می‌تواند بخشی از نیاز جامعه را حل کند و در قالب مسکن عمل کند اما مشکل از آنجا بزرگ‌تر می‌شود که طرح جامعی برای مدیریت در نظر گرفته نشده است و همین مسکن نیز توسط سودجویان بی اثر می‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار صدای بورس از بازار خودرو نشان می‌دهد، تفاوت قیمت بین بازار آزاد خودرو و درب کارخانه در بسیاری از موارد تا یک صد میلیون تومان است. این تفاوت قیمت حضور در بازار ثبت نام را جذاب می‌کند.

وزارت صمت به دنبال بستن راه‌های سودجویی، هر روز شرایط سخت‌تری برای پیش خودرو در نظر می‌گیرد. یکی از روش‌های مرسوم برای دور زدن قانون، این است که فرد سرمایه دار و البته سودجو امتیاز ثبت کدملی سرپرست خانواده برای پیش فروش خودرو با یک میلیون تومان خریداری می‌شود. این بررسی ها نشان می‌دهد دلال لزوما یک خلاف کار نیست بلکه یک کارمند، طلا فروش و یا حتی کارخانه داری است که بیش از 500 میلیون نقدینگی دارد و برای سرمایه گذاری  این راه را انتخاب کرده است.

یکی از این سرمایه گذاران که در شرایط سودجویی قرار می‌گیرند، در گفت‌وگو با صدای بورس معتقد بود هیچ خطایی از وی سرنزده و تنها با این کار به دنبال افزایش سرمایه خود است. 

برای مدیریت بازار خودرو وزارت صمت عرضه درب کارخانه‌ای خودرو را در نظر گرفته است.پیش‌فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو  با عرضه چهار محصول از امروز آغاز شد. این هشتمین پیش فروش ایران خودرو است که تا سه روز کاری ادامه دارد. چهار محصول پارس بنزینی، پارس با موتور TU ۵، پژو ۲۰۶ تیپ دو و دنا پلاس با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان مشتریان نهایی این طرح حداکثر سه روز پس از پایان مهلت ثبت نام از طریق قرعه‌کشی انتخاب خواهند شد.

کد خبر 421728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =